Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

van: www.kustvaartforum.com
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Huug »

Prachtige prenten en verhalen. Het geeft buiten de schepen ook een pracht tijdsbeeld . Op de laatste foto ligt een schip maar kan het niet ontcijferen. Dammers????
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
AndriesHoekstra

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door AndriesHoekstra »

De roeiboot is gebruikt om een eindje het kanaal op te varen en dan de bocht om het Eemskanaal op. Vanaf de noord-oost kant genomen dus.
Op Google Earth is het nog goed te herkennen. Al is alles nu gesloopt en staan er geen gebouwen meer. Via de satelietfoto is nog wel duidelijk
te herkennen waar het huis en eerder genoemde stookhok hebben gestaan. Ook de sloot is er nog al die is wel afgesloten van het kanaal.
Er is niets meer van de eens zo bedrijvige scheepswerf. Best treurig eigenlijk, een stuk Hollands glorie definitief verdwenen! De volgende serie
kiekjes zullen meer over de directe omgeving van de werf en het huis gaan. Nogmaals, veel info over de schepen heb ik niet, of het moet op de achterkant
zijn geschreven door mijn vader. Maar ik sta er versteld van wat jullie allemaal weten. Daar schrik ik van, een naamloos schip te water en hup ....de naam is er al!

Afbeelding
AndriesHoekstra

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door AndriesHoekstra »

Huug schreef:Prachtige prenten en verhalen. Het geeft buiten de schepen ook een pracht tijdsbeeld . Op de laatste foto ligt een schip maar kan het niet ontcijferen. Dammers????
Hallo Huug,

Ik heb de scan nog eens bekeken en flink vergroot maar het is niet te zien wat er achter op het schip staat.
Het enige wat ik waar kan nemen is dat het een dubbele naam is. Dit is de uitvergroting misschien kan je er wat mee?

Groeten,

Andries Hoekstra

Afbeelding
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Huug »

Andries het is vermoedelijk een schip van de toenmalige rederij Dammers en van der Heide die in de begin jaren zestig een serie schepen liet bouwen met veelal namen als Atlantic Star , Atlantic .............. etc.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
K.BROUWER
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 jun 2006 04:45

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door K.BROUWER »

Hallo Huug,

Ben even in m'n oude foto's gedoken om te kijken of het een type schip van de Atlantic serie is of type Ana Isabel/Josephine. Mijn conclusie is dat het een ander schip is.

Conclusie is gebaseerd op hetvolgende.

Die schepen waren wit buitenboord.
De naam/thuishaven staat er anders op dan bij die Dammers schepen.
Hier zie je twee van die vierkante poorten in de achterkant van de accomodatie en de Dammersschepen
hadden er drie,die aan bb was van de bemanningsmessroom en de twee aan sb waren van de kombuis.
Voor mij gaven die drie poorten de doorslag dat het geen Atlantic type kon zijn Op de vraag...welke dan wel??? Al schiet je me dood,geen flauw idee :wink: .

Groeten,K.Brouwer
Harry Bernd

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Harry Bernd »

Ik weet niet of het een dubbele naam is, het lijkt mij meer een schip met een spitse kont waar de naam twee keer op staat, BB en SB.
Harry
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Huug »

K.Brouwer schreef:
Ben even in m'n oude foto's gedoken om te kijken of het een type schip van de Atlantic serie is of type Ana Isabel/Josephine. Mijn conclusie is dat het een ander schip is
Koert ik twijfel geen moment aan jou mening als oud Dammers man. Vallen die dus af. Blijft er genoeg over om over te denken. Zoals onder andere de Mare tankertjes en de Stella tankertjes hoewel de laatste de Antares of Polaris volgens mij geen twee patrijspoorten hadden achter.

We vogelen verder wellicht geeft Harry zijn suggestie lucht.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door hank »

Ligt het schip met volgens mij 2x de zelfde naam bij N.N S. of Scheepsbouw Unie?
Beide werven hadden een duidelijk herkenbaar lettertype voor de scheepsnamen.
Vandaar dat de namen erg lang lijken.Kom in oude Blauwe Wimpels diverse namen tegen
die in aanmerking zouden kunnen komen.Kunnen dan wat selecteren.

Hoewel in 1958 gebouwd gok ik op de Santo Antonio.

Hank.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Huug »

Afbeelding

Hank dat het ook nog een andere werf is was bij mij niet opgekomen omdat ik de situatie toen niet kende. Maar o.k je bedoelt die letters die na geschreven te zijn een klap op hun kop kregen waardoor ze langer werden zoals op de bovengetoonde Salvinia die bij de Scheepsbouwunie gebouwd werd.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door hank »

Huug.

Hoewel ik uit heel andere klei kom dus ook niet terplaatse bekent ben meen ik dat de
Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. met de Scheepsbouw Unie fuseerde en de
Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven in Groningen werden.
Maar waar ze in Groningen zaten weet ik niet.

Hank.
Plaats reactie