Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istrië

van: www.kustvaartforum.com
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Ron,

Nu is het helemaal goed!!
Dit had ik inmiddels ook gevonden.
Op peljar.cvs.hr staan 3 foto's, waarbij de staat van ontbinding iets verder is.
En de reis even nagekeken, van Porto Buso, in de lagune's van Friuli, bij Ausa Corno dat ik enige tijd geleden bij topic What Harbour plaatste, naar Molfetta boven Bari.
Ze zaten te ver oost, hadden Dugi Otok royaal vrij moeten varen.
Het stuk tussen Veli Rat op Dugi Otok en Hridi Laganići heeft weinig water.
Dus de bocht wat krap genomen, de rotsen van Laganić zijn onverlicht.

Groet--Zout.
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Van de noordpunt van Silba naar de noordpunt van Pag, 18 mijl, kaartkoers 009°. We sturen meestal op zicht, hier was de bestemming niet te zien. Er stond een stevige NW wind, enkele graden opsturen want de wind zet je weg. Buiswater op de ruiten, gelukkig hebben we een ruitewisser. En we slingeren wat.
In de verte zagen we Škarda, een eiland zonder veerverbinding, wel met een dorp.

Afbeelding

En iets verder Premuda. Daar ligt het dorp bovenop het eiland, aan de oostkant legt de catamaran aan, daar is alleen een pier. Aan de westkant ligt de haven, daar komt de grote ferry.
Nu we het toch over wrakken hadden, west van Premuda ligt de pantserkruiser Szent Istvan.
Daarover heb ik op een ander forum een verhaal over geplaatst https://www.dutchfleet.net/viewtopic.php ... 232#p92232
Voor de liefhebbers staat in dat artikel weer een link naar Wikipedia. Doen!!

Afbeelding

In ruim 2 uur bereikten we Tovarnele waar net deze rokende visser vertrok, die Ribar heet, wat weer Visser betekent. Nog een goed kwartiertje en we zijn te Rab.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

En ja hoor, daar komt stad Rab in beeld.
Hier het eilandje Sveti Juraj met een der 6 vuren die hier te vinden zijn.

Afbeelding

En dan de stad zelf, helemaal in de muren.
Met haar 4 torens daar op die kaap, prachtig.
Stad Cres is mooi, stad Krk is mooier en stad Rab is het mooist.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Ondanks de hele reis was het nog vroeg op de middag omdat we om 7 uur al vertrokken waren.
Plan was om in de stad te gaan liggen, maar eerst wat zwemmen.
Dat gedaan in de baai t/o de stad.
Daar eenmaal rustig en goed gelegen besloten we om zo gratis de nacht door te brengen.
Anker midden in de baai, veel ketting en achteruit, naar de wal gezwommen en 40 meter tros dubbel om een boom ( zodat we 's-morgens vroeg bij vertrek niet weer te water hoefden ), en het slack uit de ankerketting gehaald.
De boot met die rode rolfok was een Nederlander, verder een Oostenrijker, de Zweed op de laatste foto en 2 Slovenen, allemaal overnachten.
De mensen op de steiger wachten op het pontje dat ze naar Rab-stad terug brengt, dit gebied is populair bij de badgasten.
En onze avondmaaltijd, Pasta met Tonijn, ook lekker.

Afbeelding

Nu heb ik met die Zweed enige moeite.
De thuishaven Gustavia kom ik in Zweden niet tegen.
Wel op het Caraibische eiland Saint-Barthélemy, dat van 1785 - 1878 Zweeds is geweest.
Er zou dan nu een Franse vlag aan moeten hangen.
Misschien denkt de eigenaar My ship is my home, en aan mijn huis hang ik mijn landsvlag.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Dag 8, tevens de laatste dag.

Het beloofde slechte weer kwam in de nacht.
Geen idee hoe laat, echter ruim voor het ochtendgloren hadden we licht.
Dat was van een zwaar onweer, wind en stortregen.
Gekeken, we lagen goed, en nog weer geslapen.
Met daglicht was alles weer voorbij, de zon droogde de boel en om 8 uur vertrokken naar de stad Rab. Vastgemaakt tegen het centrum en de boel bekeken. Prachtig! Dan zul je zeggen, waar zijn die foto's. Nou mensen, ik heb ze niet gemaakt. Reden, zelf ben ik daar vaak geweest en ik was niet van plan deze reportage te maken.

Afbeelding

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Na enkele uren in de stad verder, een half uurtje varen en voor anker in een baai.
Ons laatste Marenda en nog een keer zwemmen, dat lang gerekt, mijn gasten werken morgen weer. Als ik wil, dan lig ik morgen weer in zee.
Plots komt een soort invasievloot, 8 rubberboten. Die maken dan allen aan elkaar vast, vakantie op z'n Italiaans.

Afbeelding

Eindelijk ankerop en naar huis.
Langs Plavnik, staat er veel west, dan iets omvaren en ten oosten van het eiland langs in de opper. Was niet nodig, er stond matig zw, schuin achter, surfende naar huis. Ik ben Kvarnerić zoals dit water heet nog nooit zo lekker door gekomen.
Plavnik was ooit bewoont, getuige dit rijtje opgeknapte huizen ( zitten jagers in ), de kerkruine ( uit 1573 ) en enkele boerderijruines.

Afbeelding

Zo kwamen we achterop de middag in de thuishaven.
Een van mijn 2 achtertrossen bleek bij aankomst kapot.
Die zitten vast aan een ankerketting op de bodem.
Provisorisch opgelost, inmiddels een nieuwe tros gekregen van de havenmeester, een metertje verzinkte ketting en een rvs sluiting gekocht.
Dat zelf geinstaleerd op 5 meter diepte.
Duiken met bril, en dan kan ik op die diepte nog een halve minuut werken voordat de longen zeggen omhoog!!
Heb mijn leeftijd tegen in dit geval, maar het niet roken voor.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Epiloog

Hier een kaart met de gevaren route, let op, het is geen kaart met Noord boven.
Kruisjes op de overnachtingsplekken.
In 8 dagen 35 motoruren, 175 liter diesel verbruikt.
In een haven overnacht 3x, waarvan 2 x betaalt.
In een baai 2 x gratis overnacht, 2 x betaalt aan een boei.
Uitgegeten diner 3x, zelf gekookt 4 x.
Ruim 80 vuren gefotografeert, en veel ferry's, en veel mooie vissersschepen.
Al met al een geslaagde reis.
Ik nodig een ieder uit om op-of aanmerkingen te plaatsen, vragen te stellen, graag.

Afbeelding

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... e_eilanden

En dan nog wat.
Een buitenlander koopt een vaarvignet, krijgt daar in opeenvolgende jaren korting op en betaalt na 5 jaar nog de helft.
Wij, ingezetenen van Kroatië, betalen jaarlijks aan de provincie voor het gebruik van de kust ( hoe verzin je het ). Verder betaal je voor je ligplaats.
Maakten we een tocht, dan incasseerde men in de verblijfshavens toeristenbelasting per persoon.
Nu is er wat nieuws, dat presenteren ze als extra service voor het nautische volk.
Je gaat naar een havenkapitein, geeft je bootlengte en duur van de tocht.
Via een tabel bepaalt hij dan het tarief aan toeristenbelasting.
Voor mij, tussen 6 en 9 meter, 7 dagen ( kortste mogelijkheid ) was dat € 21,--.
Zou je zeggen: Nou..en?
Mij staat dit niet aan, ik ga een paar keer per jaar enkele dagen, alleen, soms met zijn tweeën.
Vervelend dan steeds weer naar een plek te moeten waar je niet parkeren kan om daar in de rij te wachten op weer een nieuw formulier dat je steeds weer moet vernieuwen. Alleen de sticker is permanent, blijkt echter nog niet te bestaan.
Ambtenarij, ik kan er slecht tegen.

Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door Jan Stolp »

Met interesse jouw reis gevolgd,prachtig gebied,dank voor het plaatsen!
Groeten Jan
compass

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door compass »

Gretig en met enige afgunst :oops: :wink: gevolgd. Hele mooie foto's met perfecte kleuren. (welke camera?)
Ook de geografische en historische info was top.

Heel erg bedankt voor het meegenieten.

Groeten,
Bert de Boer
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

De camera is een Sony DSC-W40, 6.0 megapixels, Carl Zeiss objectief, 3x vergroten.
Een simpel ding dat ik al jaren heb, lekker klein zodat ik hem zonder hoes los in de zak meeneem als ik ergens heen ga. En de kleuren, er is hier een overdosis aan blauw, de zee en de lucht. Laat je daar een automatische verbeteraar op los, dan wordt dat blauw vaak te hard, dus laat ik het maar zoals het is. En de kijker, hoe ziet die de foto? De eigen monitorinstelling, de kijkhoek, alles heeft zijn invloed.
Enerzijds zou ik wel meer tele willen, anderzijds fotografeer ik van een niet stil liggende boot dingen op afstand toch niet, komt niets van terecht.

Een maand eerder maakte ik met Kristian een 4 daagse tocht, kust van Istrië tot Medulin bij Pula. Langs de vuurtorens overgestoken naar het eiland Unije en via Cres terug. Van deze tocht iets geplaatst bij topic What Harbour. Veel vuurtorens gefotografeerd, ook enkele hele mooie. Eigenlijk wilde ik die deze herfst plaatsen bij topic Vuurtorens. Omdat ik alle foto's nog op volgorde heb en het geheugen nog functioneerd, kan ik er ook een reportage ala deze van maken natuurlijk.

Groet--Zout.
Plaats reactie