Musea en hun maritieme collectie.

van: www.kustvaartforum.com
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door k-k »

Mooi oud motortje stond er ook. Met dat papier erop om er niet aan te trekken. Nog ge zien welk merk Jan? Mooie plaatjes! Gr. Klaas.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat motortje was een Easthope, een lokaal Canadees merk. Het fabriekje stond in British Columbia en ik heb ze daar in 1977 nog zien draaien.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door k-k »

Gert, Bedankt voor het antwoord en dat je het na bijna 40 jaar nog weet. Je moet alvroeg een voorliefde voor motoren hebben gehad, of zat het in je studiepakket? Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Jan van der Doe »

de naam staat op het carterdeksel Klaas. :wink:
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door k-k »

Nu je het zegt Jan, zie ik het ook. Was afgeleid door het papier. Enig idee waarom daar die Japanners waren neergestreken? Gr. Klaas.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik was inderdaad al heel jong met mijn liefde voor motoren bezig Klaas, die liefde had ik geërfd van mijn opa, dus dan valt zo'n lokaal motormerkje wel op en ik heb altijd allerlei informatie over motoren verzameld. Die Easthope Brothers waren net zo begonnen als Jan Brons, alleen niet zo uitgegroeid. Ik was daar toen een zomer aan het werk op de farm van mijn oom in Pitt Meadows, vlak buiten Vancouver.

En die andere vraag: In de omgeving van Vancouver, maar ook zuidelijker in Californië, zitten heel veel Japanners. veel families zaten daar al ver voor de oorlog. Misschien omdat het gewoon het dichtstbij gelegen buurland aan de oostzijde is? Wat studie levert het volgende antwoord op: In 1870 was het in Japan economisch lastig leven. Er was net oorlog geweest, en arme jonge vissers en boeren emigreerden naar Canada op zoek naar kansen, net als vanuit Nederland. Iedereen met een goed paar handen aan zijn lijf was toen welkom. Ook een goede reden was het ontlopen van de verplichte militaire dienst in het keizerlijke leger. Rond 1900 sloot Canada de grenzen voor Aziatische immigranten. Een tweede golf startte pas weer eind jaren '60 van de vorige eeuw.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door k-k »

Bedankt voor de uitgebreide info Gert. Had ook al vroeg iets met motoren. Was 18 jaar toen ik een Ifa 3 cilinder 2 tact in de roeiboot bouwde. Gr. Klaas.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door joop 1 »

nieuwe aanwinst voor het museum 1.50 m lang model in glas vitrine supermooi gebouwd gr joop
Bijlagen
045    35.jpg
045 35.jpg (254.06 KiB) 1534 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door k-k »

Mooi schip Joop! Wat is de naam van deze viermast bark? Lijkt wel een Frans schip. Gr. Klaas.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door joop 1 »

KLaas als ik zo de vlag bekijkt ziet er aardig frans uit het is de la loire franser kan eigenlijk niet gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Plaats reactie