Zeevarenden in oorlogstijd.

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Zeevarenden in oorlogstijd.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag is het 66 jaar geleden dat er een einde kwam aan de 2e Wereldoorlog.
Dit is op diverse plaatsen herdacht.
In de Prins Hendrikstichting te Egmond aan Zee bevinden zich monumenten voor de omgekomen zeelieden van de KPM en de KJCPL.
Bij deze monumenten zijn vanmorgen bloemstukken gelegd door mensen die direct of indirect met de beide rederijen verbonden waren.
Hier boven treft u enkele foto's aan die ik tijdens de herdenking genomen heb.
Op deze website kunt u één en ander lezen over de 2 gedenktekens:
https://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten ... d/1_329070

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: Herdenking einde 2e wereldoorlog

Bericht door henk-j »

Ahoy.........

Zou dit onderwerp ook bij Andere GEEN maritieme foto's ondergebracht kunnen worden?? Tis zo jammer dat het forum wat oorspronkelijk bedoeld was over de scheepvaart zo wordt verbasterd tot een algemeen forum.
Voor alle duidelijkheid het is maar een vraag :wink:

mvg. Henk :wink:
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Herdenking einde 2e wereldoorlog

Bericht door Evert Sikkema »

Voor mij mag dit onderwerp best ergens anders ondergebracht worden, maar dan moet een moderator of de beheerder dat doen, omdat er al op gereageerd is.
Trouwens het heeft wel alles te maken met scheepvaart in de ruimste zin van het woord, omdat dit een herdenking was van de mensen die omgekomen zijn terwijl ze in dienst waren van twee (grote) Nederlandse rederijen.
En veel ex-zeevarenden van deze maatschappijen zijn nog lid van een personeelsvereniging, tot in Australië aan toe en vinden het belangrijk om de omgekomen zeelieden te herdenken.
Maar nogmaals hoor, ik heb er geen probleem mee als het ergens anders onder gebracht wordt, als we maar niet vergeten welke offers er gebracht zijn door de zeevarenden van veel (Nederlandse) rederijen.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: Herdenking einde 2e wereldoorlog

Bericht door henk-j »

Ahoy Evert,

Wat dat laatste betreft sluit ik me helemaal bij jou aan we mogen zeker niet vergeten waar onze voorvaderen voor hebben gevochten en voor zijn overleden tijdens die 2e wereldoorlog en zullen er dan ook voor moeten waken dat dit herinnert blijft.

mvg. Henk :wink:
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Beheerder
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016 23:29

Re: Herdenking einde 2e wereldoorlog

Bericht door Beheerder »

Dit topic verdient het om zelfstandig te zijn ! De mensen die deze offers brachten waren zeelui in barre tijden !
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herdenking einde 2e wereldoorlog

Bericht door Jan van der Doe »

Dat wij dit nu nog herdenken kan ik alleen maar toe juichen.

Ik kan mij nog zo goed herinneren de oudere zeelieden die ik als ketelbink ontmoette, en er zelf nooit geen woord over de ellende die zij hadden meegemaakt iets zeiden.

Laten wij hun opofferingen maar levendig houden en niet vergeten.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
akwanaut
Berichten: 530
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:48
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Herdenking einde 2e wereldoorlog bij KPM- en KJCPL-monum

Bericht door akwanaut »

Zes jaar onafgebroken gevaren tijdens de oorlogsjaren (door een vaarplichtbesluit) en er dan maar mondjesmaat iets over kwijt willen.

Mijn vader, een oud KPM'er, stond hierin niet alleen.

Evert, bedankt voor je aanwezigheid bij deze plechtigheid en dat je dit met ons wilde delen.
"BINNENVAARTSCHEPEN IN FOCUS" op www.akwanaut.com

Groet Frank

Afbeelding
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Zeevarenden in oorlogstijd

Bericht door Evert Sikkema »

Ik las het verhaal van kapitein Teunis de Graaf die vertelt hoe zijn schip, de TELA, van de Mij Vrachtvaart uit Rotterdam, in juli 1940 door de Duitse raider Thorn tot stoppen wordt gedwongen en (nadat de bemanning gevangen is genomen) door de Thorn tot zinken wordt gebracht.
Vervolgens worden nog meerdere schepen tot zinken gebracht en de bemanningen gevangen genomen. Alles bij elkaar zwerven ze zo een maand of 5 op zee en het aantal gevangen loopt op naar schatting tot zo'n 360 man.
Dan worden ze over gezet op een ander schip dat de gevangenen uiteindelijk in Frankrijk (Bordeaux) "af levert".
De zeelieden komen in Frankrijk in een gevangenkamp terecht en worden op een gegeven moment met een goederentrein naar Duitsland gebracht, waar ze in het kamp Lager - Bezeichnung: Stalag X B (Ilag terecht komen). Dat zou wel eens dit kamp kunnen zijn : https://en.wikipedia.org/wiki/Stalag_X-B.
In augustus / september 1941 kregen de gevangen genomen zeelieden te horen dat ze naar huis mochten.
Kapitein De Graaf kwam op 2 september 1941 terug in zijn woonplaats Voorburg.

Tot zover in heel beknopte vorm het verhaal van deze kapitein.

Ik heb nooit geweten dat eenmaal gevangen genomen mensen die in een concentratiekamp terecht kwamen weer vrij gelaten werden.
Wie weet waarom deze mensen weer vrij gelaten werden?
In dit geval ging het om de bemanningen van de Rantaupandjang van de KPM, de Barneveld van de KNSM, de Mangkai van de VNS en de Tela van de Mij. Vrachtvaart.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Zeevarenden in Oorlogstijd

Bericht door Jan van der Doe »

Evert,
Als je het kan vinden moet je dit boek maar eens lezen. Het geeft antwoord op je vragen.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Zeevarenden in Oorlogstijd

Bericht door Evert Sikkema »

Jan, bedankt voor je antwoord.
Het boek is nog volop te koop, vanaf zo'n $ 10,- , maar Engelse boeken vind ik te lastig om te lezen, ik heb er te vaak een woordenboek bij nodig en dan houd ik het na een 10 tot 20 regels gelezen te hebben wel voor gezien.
Tussen 2 haakjes, ik heb wel ooit eens een Engels boek van rond de 125 bladzijden (Little things, over het leven in N.O. Thailand, zo'n 60 jaar geleden) vertaald. Elke avond 1 of 2 bladzijden.
Ik had de vraag over het vrijlaten van scheepsbemanningen ook gesteld op Kombuispraat (Varen in oorlogstijd) en daar kreeg ik het antwoord dat het vrijlaten / uitwisselen van koopvaardijpersoneel in oorlogstijd een nakoming is van een van de conventies van Den Haag.

groeten
en een goede zondag gewenst.

Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie