Falco met op de brug de naam van haar charteraar ( ) KRONOS.
Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.
Geplaatst: 06 jan 2012 19:09
door Huug
De Wadsy Tanker was een vuilwater afvoerder vanuit Antwerpen. Mooi te zien hier is de pijp die tijdens het lossen de rotzooi in het schroefwater blies.Van het originele schip de Phönix heb ik helaas geen plaatje.
Dank je Ben had nog nooit een plaatje gezien van dat schip maar ze is van een type waar er volgens mij nogal wat van hebben gevaren.
Bos Kalis heeft ook nog in de vuilwater vaart gezeten dacht ik met de M.I.Transporter 1 ook daar heb ik geen plaatje van dus ook die is welkom van wie dan ook. Ze schijnt nog steeds rond te tuffen ergens in het Griekse. Bijzonder schip met haar dubbele knalpijpen.
Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.
Geplaatst: 10 jan 2012 12:18
door Ben
In 1970 kocht Marine International Transport Co N.V., Willemstad (Industrial Waste Disposal (I.W.D.) B.V.) de tanker Berglill en herdoopte het schip in M.I. TRANSPORTER I. I.W.D. was een werkmaatschappij van Baggermaatschappij Bos & Kalis N.V. In oktober 1971 werd de tanker blijkbaar verbouwd tot chemicaliëtanker. Weet iemand meer bijzonderheden over dit schip en waarvoor Bos & Kalis het gebruikte?
Re: M.I. Transporter 1. Je gegevens zijn op zich juist. Hier wat aanvullingen. Marine International Willemstad was niet veel meer dan een postbusnummer om de bekende redenen. Begin 70-tiger jaren werd er veel gerommeld met het lozen van chemisch afval in open zee. Dit was een doorn in het oog van Rijkswaterstaat. Derhalve werd Bos & Kalis verzocht om mee te werken aan een -voor die tijd - meer acceptabele wijze van waste disposal. De IWD werd opgericht. Grote plannen voor o.a. een kunstmatig eiland in de Noordzee, waar overigens, vanwege de economische situatie, niets van terecht is gekomen. De ladingtanks van de "Transporter" werden bekleed met butilrubber en uitgerust met kunststof pompen en leidingen om zuren en zuurhoudend afval te kunnen vervoeren. Meestal werd het afval geloosd in de Golf van Biscaje even buiten de honderdvademlijn en tussendoor ladingreisjes met phosphorzuur i.o.v. Phs Van Ommeren tussen diverse europeese havens.
Ja en dan ontkom je er niet van om in je "eigen" toko te gaan spitten om op het schemerige verleden van de vuilwater vaart van de Constance en Linda resp ex Stella Maris en ex Frans van Seumeren te stuiten.
Het bovengetoonde is de eerste minuten een stukje zomaar op zee een stukje nostalgie van de "oude "tank kustvaart. Later wordt een proef getoond met toen nog de Stella Maris op de Noordzee en onder supervisie van Rijkswaterstaat.
We dumpten verontreinigde olie wat opgeveegd / gesproeid werd door een schip achter de Stella Maris. Helaas weet ik de naam niet(meer) van dat schip.
Voor de ingewijden zijn er nog wat oude Rederij Theodora corifeeen te zien. Een vetputteness die zijn favoriete act als Tante Annie weergeeft op de kippenloop. Daan Verbaan met uniform als kapitein terzijde gestaan door Claus Helder ( Chef Nautische dienst) met zijn blonde krullenkop. De oude Theodora vlag is ook nog even zichtbaar.
Afijn de beelden spreken voor zich!
Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.
Geplaatst: 11 jan 2012 21:19
door Fred Janssen
Leprechaun (Pan.).JPG (60.19 KiB) 1856 keer bekeken
Te water als ARENT M.
In 1953 ADARA (PCDE), v.d.Veen-Groningen.
In 1956 verlengd tot 48,12m. brt 324, dwt 410
In 1965 SKUM (PHNT), Gruno - Amsterdam
In 1967 LEPRECHAUN (PFOG).
In 1969 naar vd Kooy e.a. onder Panamese vlag, zelfde naam. (kantoor Gruno)
In 1973 omgebouwd tot vuilverbrandingsschip
In 1998 uit LR ivm twijfel voortbestaan.
Werd gesloopt in Pakistan.
Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.
Geplaatst: 12 jan 2012 17:23
door Ben
Ben schreef:Falco met op de brug de naam van haar charteraar ( ) KRONOS.
Bij het zoeken naar meer gegevens van onderstaande tanker Titan vond ik DIT artikel en is het woord KRONOS op de brug van de Falco opgelost.