Pagina 1 van 17

Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Geplaatst: 15 jan 2005 07:14
door Theo Horsten
Ik zoek geen boeken. Ik zoek boekenkasten of liever: ruimte om boekenkasten neer te zetten of in te bouwen. :D

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Waar ik ze buiten mijn kamer neer wil zetten, wil mijn vrouw ze niet hebben. Een bijgebouw, dat lijkt me wel wat...

Een panoramafoto lukt me niet dus de overgangen moeten jullie zelf maar vinden.

Waar die foto's hangen is ook geen plaats meer want daar zit mijn kooi, waar ik 's middags soms even rust.

Afbeelding

"Waar is die ouwe, slaapt die?"
"Kapiteins slapen nooit, die rusten"
Nou je kon ze op de bak en in de machinekamer horen ronken! :roll:

Wie volgt?
8)

Geplaatst: 14 mar 2008 21:20
door Ben
Verplaatste bijdrage van Dick.

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 5 en 6.

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre vier delen en wel over Wilde vaart, Lijnvaart, Passagiersvaart en Tankvaart. Zojuist zijn de delen 5 en 6 uitgebracht en zullen binnenkort in de winkel liggen.

Deel 5 is gewijd aan de Kleine Handelsvaart. De termen ‘Kustvaart’ en ‘Kleine Handelsvaart’ (KHV) zijn in de loop der jaren achterhaalde begrippen geworden. Door de geleidelijke verruiming van de grens tussen KHV en GHV (Grote Handelsvaart), zijn de schepen zo groot geworden dat het vaargebied van de voormalige met ‘kustvaarder’ aangeduide schepen zich thans meer dan voorheen uitstrekt over alle wereldzeeën. De provincie Groningen heeft altijd een leidende rol in zowel de kustvaart als de scheepsbouw gespeeld. Vooral door de ontginning van de veenkoloniën en de daaruit ontstane transportbehoeften, ontstonden daar honderden redersfamilies en zeer vele scheepsbouw- en reparatiewerven. In het eerste deel over de Kleine Handelsvaart worden dan ook de schepen van vier vooraanstaande kustvaartbedrijven en -families uit onze noordelijkste provincie in beeld gebracht, Wijnne & Barends, Pot, Damhof en Davids.

Deel 6
In dit tweede deel gewijd aan de Lijnvaart worden de drie rederijen belicht die werden opgericht om het vervoer van en naar Nederlands Oost-Indië ter hand te gaan nemen, de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’, (Koninklijke) Rotterdamsche Lloyd en Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij ‘Oceaan’. Naderhand werd hun vaargebied uitgebreid - onder meer met diensten tussen de Verenigde Staten en Indië - maar in 1960 moest dat ingrijpend worden aangepast door de verslechterde relatie tussen Nederland en haar voormalig gebiedsdeel. In 1970 gingen SMN en KRL, samen met andere Nederlandse rederijen, op in de Nederlandsche Scheepvaart Unie, in 1977 vernaamd in Koninklijke Nedlloyd Groep. De scheepvaartdivisie van dit transportconcern fuseerde in 1997 met P&O Containers tot P&O Nedlloyd Container Line, die in 2005 vervolgens werd overgenomen door A.P. Moller-Maersk. De ‘blauwpijpers’ van ‘Oceaan’ verdwenen al in 1978 uit de Nederlandse vloot.

Geplaatst: 25 mar 2008 18:04
door Ben
In de winkel ligt nu uit de reeks NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD deel 5 uit de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij.
Dit deel, prijs € 19,95, is gewijd aan de Kleine Handelsvaart en worden de schepen van vier vooraanstaande kustvaartbedrijven en -families uit onze noordelijkste provincie in beeld gebracht, Wijnne & Barends, Pot, Damhof en Davids. Het boek bevat zo'n 120 prachtige foto's, waarvan velen niet in het topic Golden Oldies zouden misstaan.

Afbeelding

Theo Horsten De Prijs

Geplaatst: 29 okt 2008 12:45
door vaerdereij
x


Ik onderschrijf de reactie van Huug. De Prijs een geweldig boek van Theo Horsten die je vanaf de eerste tot de laatste bladzijde (473) in z’n greep houdt. Ik ben het nu voor de derde keer aan het lezen …. Een aanrader en voor de prijs hoef je het niet te laten € 19,95.
Anne

Re: De Prijs

Geplaatst: 29 okt 2008 14:35
door Jan Stolp
Theo is heel zorgvuldig te werk gegaan daardoor leest het ook zo prettig .Anders kan je je wel eens ergeren aan opgeschreven onzin en dat is hier beslist niet zo.
Een puntje van kritiek; het is maar 480 bladzijden dik :lol:
Je kunt het dus meerdere keren gaan lezen zoals Anne en meerdere dat doen en dat zal ook ook beslist nog wel gaan doen.
Het boek is waard om door velen gelezen te gaan worden en daardoor meer begrip te kweken voor de uitzonderlijke situatie waarvoor zeelieden zich gesteld zagen.
Het boek stond in Sneek prominent opgesteld en ik nam het ook met een zekere schroom weg want daardoor kon het zich ook niet meer aan anderen verkopen.Maar hopelijk komt er een ander exemplaar voor in de plaats.
Bedankt Theo!

Re: Boeken: nieuw verschenen en oud te koop.

Geplaatst: 15 apr 2009 12:24
door Dick
ZOJUIST VERSCHENEN:

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 7 en 8

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre zes delen en wel over Wilde vaart, Lijnvaart (2), Passagiersvaart, Tankvaart en Kleine Handelsvaart. Zojuist zijn de delen 7 en 8 uitgebracht en zullen binnenkort in de winkel liggen.

Deel 7 is het eerste van twee geplande uitgaven over de Koelvaart. In de internationale koel-/ vriesvaart heeft Nederland lange tijd een relatief bescheiden rol gespeeld, gezien de prominente plaats die gespecialiseerde rederijen in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen altijd hebben ingenomen. Pas in de tachtiger jaren trad daarin verandering op vooral doordat het Scheepvaartkantoor ‘Groningen’ - sinds 1973 Seatrade Groningen - een grote vloot opbouwde, mede door schepen van andere, ook buitenlandse, reders in management te nemen.
De belangrijkste Nederlandse rederijen met koelschepen waren - naast Seatrade - Anthony Veder, Pinkster, Dammers & Van der Heide, Vroon en Jaczon. Ook enkele buitenlandse ondernemingen brachten meerdere schepen onder Nederlandse en Nederlands Antilliaanse vlag, zoals de Caraïbische Scheepvaart Maatschappij (United Fruit), Primlaks en de Italiaanse GF Group. In dit boekje komen de reders en rederijen in beeld die vanaf 1945 koelschepen in hun vloot hebben gehad, met uitzondering van Dammers & Van der Heide en Seatrade. Aan deze grote rederijen, die in 1989 samensmolten, zal te zijner tijd een speciale uitgave worden gewijd.

Deel 8 is het tweede dat is gewijd aan de Kleine Handelsvaart, en wel aan drie Friese rederijen. Na de Tweede Wereldoorlog en met name ook in de laatste decennia is een aantal Friese redersfamilies zich sterk gaan ontwikkelen. Veruit de grootste werd het Scheepvaartkantoor Holwerda dat vooral in de periode 1970-1986 fors expandeerde. Dat gebeurde deels in samenwerking met de Harlinger ondernemersfamilie Van der Schoot, die vanaf 1956 een vloot opbouwde waarvan 28 schepen deel hebben uitgemaakt, naast nog zeven schepen in gezamenlijk eigendom met Holwerda. Ook de familie De Jong van de Suikerwerkenfabriek ‘Frisia’ participeerde in enkele van hun schepen.
Het oudste Harlinger scheepvaartbedrijf, C. Kuhlman Jzn, begon medio vijftiger jaren een aantal coasters aan te schaffen, waarbij dezelfde familie De Jong ook een grote rol speelde.

Voor 2010 staan op het programma de delen 9 - Lijnvaart (3) en 10 - Wilde vaart (2). Lijnvaart (3) wordt het eerste deel dat is gewijd aan de korte lijnvaart, met de naoorlogse schepen van KNSM, KNSM-Kroonburgh, Hudig & Veder, Wm H. Müller & Co., P.A. van Es & Co., Havreboot en de Stoomvaart Maatschappij ‘Zeeland’. In Wilde vaart (2) komen de na de Tweede Wereldoorlog in de algemene vrachtvaart begonnen rederijen in beeld, zoals Reederij ‘Amsterdam’, HBT/Nedlloyd Bulk, Vroon, Joon, RKC, Invotra, KPM en vele andere.

Re: Boeken: nieuw verschenen en oud te koop.

Geplaatst: 26 jan 2010 03:26
door Jan van der Doe
Twee boeken waar in ook de Nederlandse kustvaarders gedurende de oorlog niet zijn vergeten

Afbeelding

ISBN 978-1- 84415 861-4


Afbeelding

ISBN 978-1-901703-56-6

Re: Boeken: nieuw verschenen en oud te koop.

Geplaatst: 25 mar 2010 12:22
door Dick
ZOJUIST VERSCHENEN:

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 9 en 10

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre acht delen en wel over Wilde vaart, Lijnvaart (2), Passagiersvaart, Tankvaart, Koelvaart en Kleine Handelsvaart (2). Zojuist zijn de delen 9 en 10 uitgebracht en zullen binnenkort in de winkel liggen.

Deel 9 Lijnvaart (3)
In dit deel worden schepen uit de Korte Lijnvaart in beeld gebracht. Vanuit diverse Nederlandse havens hebben in de loop der jaren vele grote en kleine rederijen diensten onderhouden op havens in Groot-Brittannië en Ierland, Noord-Europa, IJsland, de westkust van Frankrijk, het Iberische schiereiland, Marokko en het Middellandse Zee gebied. De grootste spelers in deze zogenaamde ‘korte lijnvaart’ waren na de oorlog de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, Van Nievelt, Goudriaan & Co., Hollandsche Stoomboot Maatschappij en Wm.H. Müller & Co., rederijen die ook belangen hadden in de intercontinentale lijnvaart. Geleidelijk werden de korte lijnen naar Groot-Brittannië en Noord-Europa nagenoeg geheel overgenomen door ferrydiensten, die inmiddels eigendom zijn van grote buitenlandse concerns. In dit eerste deel gewijd aan de Korte Lijnvaart komen zes van de in de negentiende eeuw gestarte rederijen aan bod die ook na de Tweede Wereldoorlog in de conventionele korte lijnvaart actief waren, P.A. van Es & Co., KNSM, Hudig & Veder, Havreboot, Stoomvaart Maatschappij Zeeland en Wm. H. Müller & Co. Aangezien Müller (Batavier) in 1970 werd overgenomen door de KNSM en werd voortgezet als Scheepvaartbedrijf Kroonburgh (naderhand KNSM-Kroonburgh), zijn ook de na die overname nog aangeschafte schepen opgenomen.

Deel 10 Wilde vaart (2)
In het eerste deel van Wilde vaart (NKB deel 1) zijn de schepen van de voor de Tweede Wereldoorlog opgerichte trampvaartrederijen opgenomen. Buiten enkele kleine rederijen, onder meer behorend tot handelmaatschappijen in de energie-branche, die één of enkele schepen aanschaften, waren het vooral de grote lijnvaartreders die vanuit belangenspreiding na de oorlog een wilde vaartdochter opzetten. Zowel SMN, KRL als KPM hebben in de wilde vaart geparticipeerd en hun belangen werden in 1970 samengevoegd in Holland Bulk Transport. Een grote speler werd de Breskense reder Vroon, die op basis van het succes in de kustvaart en vervoer van levend vee, een grote, internationaal opererende rederij wist te ontwikkelen met belangen in onder meer tank-, koel/vries- en containervaart.
In dit deel van ‘Nederlandse koopvaardijschepen in beeld’ zijn de trampschepen opgenomen van de na de Tweede Wereldoorlog in de algemene vrachtvaart gestarte Nederlandse rederijen die één of enkele schepen groter dan 500 brt in hun vloot hebben gehad, zoals - naast bovengenoemde - Montaan, Anker Kolen, RKC, Voigt, Joon, Reederij ‘Amsterdam’, Triton, William Pont, Buisman, Holscher, Kahn, Invotra, Lijnzaad, James Smith e.v.a.

Re: Boeken: nieuw verschenen en oud te koop.

Geplaatst: 09 aug 2010 09:01
door Marco007
Laatst het boek ''Zware Kees'' van Kees Wiersum gekocht.
Kees is bekend met zijn collumn die elke 2 weken op de actuele zeevaartpagina in Weekblad Schuttevaer staan.
Elke 2 weken is het weer een kijk op het leven van de kapitein van de Happy River en de ene keer is het over het schip zelf en zo gaat het weer over over bizarre inklaringsverhalen in verre vreemde landen.
Het is een bundeling van de geschreven collumns met hele mooie foto's erbij.
Om de mensen er een nog betere kijk op het werk te geven.

Ik heb het boek vorige week zondag opgehaald bij de boekhandel en woensdag was het uit, zo lekker leest het weg. :lol:

Afbeelding

Zware Kees ''Verhalen voor het varen gaan''
Kees Wiersum
Uitgeverij Lanasta
ISBN: 978-90-8616-057-0

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Geplaatst: 22 feb 2011 13:48
door Huug
Win or Lose


In dit boek vertelt P.N. Joon over de opkomst en ondergang van Joon Shipping & Trading. Een aangrijpend verslag van een reder die zijn droom, een vloot van schepen onder Nederlandse vlag met Nederlandse officieren niet kon realiseren.

www.aukboom.nl

================

Bijzonder de moeite waard !