Waarom ben jij gestopt met varen?

van: www.kustvaartforum.com
scholtens

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door scholtens »

Hallo Jeroen,

dank voor je snelle reactie. Ga maar 's navraag doen bij mijn oude zeevaartschool. Denk wel dat ik na 20 jaar wat bijscholing nodig heb.

Groeten,

Peter
Van looT
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2006 14:29
Locatie: Hattem

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Van looT »

Als je in de omgeving van Groningen woont, kun je ook misschien is aankloppen bij NTTA (ff googlen), die geven scholing en een baan bij de hun aangesloten groep/reders.

Maar in andere delen van het land hebben ze vast wel iets vergelijkbaars als NTTA.
Met vriendelijke groet,


Jeroen
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Janna »

Ik ben er in 1986 mee gestopt, na vijf jaar varen.

Vijf jaar gouwe tijd op de zeevaartschool in Vlissingen, geleerd voor stuurman en later nog een jaar terug naar school voor m'n A als machinist. Gevaren bij van Nievelt Goudriaan, Vinke en de kustvaart.
Leuke tijd gehad, veel geleerd en gezien, en van alles meegemaakt.

Ben gaan twijfelen toen ik in een paar jaar tijd twee maal overkompleet was bij een rederij. Eind tachtiger jaren was geen beste tijd in de koopvaardij.
Mijn broer was toen net een jaar in Amerika bezig met een vliegopleiding, wat me ook altijd al interesseerde. Ik bij hem op bezoek, eens kijken hoe dat ging daar. Om een lang verhaal kort te maken; ik zit inmiddels 23 jaar in de luchtvaart en heb er geen moment spijt van.

Mijn sociale leven is, hoewel nog steeds anderhalve week achtereen weg van huis, aanzienlijk verbeterd. Mijn salaris evenzeer. Ik wordt door de buitenwereld veel meer gewaardeerd, hoe onterecht ook.

De twee werelden lijken erg op elkaar, en je komt er exact hetzelfde type mensen tegen. Minder vieze handen in de luctvaart, dat wel. Geen ruimen meer uitspuiten midden in de nacht en daarna de tanktop dweilen omdat er om acht uur 's-morgens geladen moet worden en het ruim anders niet goedgekeurd wordt. Maar ook niet in de tropen de nul-vier lopen en je elke keer weer verbazen over hoeveel sterren er zijn.
In de luchtvaart wordt je snel oud van die tijdverschillen. Vechtend tegen de slaap tegen de zon in zitten staren na maar een uurtje te hebben kunnen slapen vanwege de jetlag in verwegistan. Plussen en minnen dus.

Maar..., het kriebelt nog steeds, zoals veel anderen hier ook al zeggen. Dat wereldje laat je nooit meer los.
Ik droom elke week wel een keer van een eigen coaster. Het zal wel nooit gebeuren, maar toch...
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Evert Sikkema »

Ik heb nooit beroepsmatig gevaren, maar ik wil alleen maar even kwijt dat dit onderwerp mijns inziens een goed voorbeeld is waarvoor een forum (in dit geval het Kustvaartforum) bedoeld is.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Nick

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Nick »

Ahoy
Ik wil toch even reageren
Mijn papieren komen uit Panama
Voor de khv en de ghv ook niet echt iets nieuws
Was gewoon wat makkelijker te doen daar
in de scheepvaarts volks mond het verkrijgen bij een pakje boter :lol: :lol:
mat ik ben na zo 20 jaar since vorig jaar weer terug als aflosser op de sleepvaart en ofshore schepen
Wat ik alleen hoefde te doen er voor was een nieuw stempel halen voor me monsterboekje
en even een mailtje naar de panamesse school hier bij de panamese ambassade werden mijn papieren geherwaardeert
wel ben ik even wat verder gaan leren voor de nieuwe marcom a en b en op nieuw moet ik wel me adnr halen wat ik dan weer in belgie kan doen
Maar mag op schepen varen onder de ned vlag en op de buitenlandse vlag
Harry
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 jan 2005 21:43
Locatie: N-Drenthe

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Harry »

Hallo Peter,

Ik weet niet tot welke GT je vaarbevoegdheid ging maar je zult eerst weer vaardagen moeten gaan halen. Ik denk zoietes van een half jaar. En dat kan als extra man als er een reder is die je de kans geeft, of misschien in een lagere rang.
Ook zul je diverse cursussen moeten gaan volgen zoals Basic en Advanced Fire Fighting,
waarschijnlijk GMDSS en als je als eerste stuurman hebt gevaren je medische zorg.

En het allerbelangrijkste, bereid je voor op een totaal veranderd beroep!!!

Groeten Harry
Thank you, ´till the next time Bye Bye!
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Huug »

Theo Horsten schreef vorig jaar:

vanuit zijn walfunctie personeelszaken:
Ze konden me niet kwader krijgen dan tegen me te zeggen: "Die vent is niks, die moet je de zak geven." Nee, hij moest er mee varen en als hij vond dat die vent niet geschikt was, moest hij hem de zak geven en niet ik. Daarna was het dan aan mij om weer een ander te vinden. Daar hadden veel mensen moeite mee. Ik heb daar voorbeelden van. Hoe zou dat tegenwoordig zijn?
Daar kan ik in mee gaan Theo. Zelf had ik er ook geen enkel probleem mee om een "rotte" appel zo snel mogelijk te lozen ! Maar toch kon je daar ook wel eens ernstig mee voorgaats gaan. Zo gaf ik er eentje ooit de zak die ik enkele maanden later op een ander schip van de rederij waar ik even moest aflossen weer dezelfde
tegen. Men heeft nooit begrepen waarom ik hem direct weer aan de wal gezet heb dat heeft toen vele voeten in de aarde gehad. Maar in dat soort gevallen moet men zijn verantwoording nemen.

Hoe zou dat tegenwoordig zijn stelde Theo voorts.

Er is wat dat aangaat niets verandert! Nog steeds hoor ik om me heen dat "die vent niet deugt" maar dat de rederij hem niet wil "zakken".
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
scholtens

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door scholtens »

Harry schreef:Hallo Peter,

Ik weet niet tot welke GT je vaarbevoegdheid ging maar je zult eerst weer vaardagen moeten gaan halen. Ik denk zoietes van een half jaar. En dat kan als extra man als er een reder is die je de kans geeft, of misschien in een lagere rang.
Ook zul je diverse cursussen moeten gaan volgen zoals Basic en Advanced Fire Fighting,
waarschijnlijk GMDSS en als je als eerste stuurman hebt gevaren je medische zorg.

En het allerbelangrijkste, bereid je voor op een totaal veranderd beroep!!!

Groeten Harry
Hallo Harry, er zal idd veel veranderd zijn. En in deze economisch slechte tijd zijn er waarschijnlijk weinig reders die een extra man kunnen gebruiken. Het zal waarschijnlijk wel bij dromen blijven.......
Mennojan

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Mennojan »

Nick schreef:wel ben ik even wat verder gaan leren voor de nieuwe marcom a en b en op nieuw moet ik wel me adnr halen wat ik dan weer in belgie kan doen
Maar mag op schepen varen onder de ned vlag en op de buitenlandse vlag
Als je je Marcom A haalt, hoef je Marcom B niet meer te doen. En waar heb je ADNR voor nodig op een sleepboot en andere offshore schepen?
Harry
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 jan 2005 21:43
Locatie: N-Drenthe

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Harry »

" En in deze economisch slechte tijd zijn er waarschijnlijk weinig reders die een extra man kunnen gebruiken. Het zal waarschijnlijk wel bij dromen blijven"


Hallo Peter,

Dat weet ik niet, er is nog steeds een tekort aan zeevarenden en er zijn ook reders die door de huidige recessie heenkijken en toch op zoek zijn naar mensen.
Ik zou gewoon eens informeren, er zijn vast wel mogelijkheden.

Groeten Harry
Thank you, ´till the next time Bye Bye!
Plaats reactie