Het voedingscijfer zoals we dat dus noemden en zoals al door Theo geschetst moest en werd bij Theodora Tankers onder het Furness regiem, netjes bijgehouden. We hadden hiertoe speciale boekwerken ( het spinazieboek ) die iedere maand keurig ingevuld werden. Restant + Inkoop - Overschot=Gebruik. Alles moest natuurlijk omgerekend worden naar de ouderwetse guldens en centen achter de komma. Je had hierdoor ook aan boord een goed inzicht in het gebruik ook naar gewicht en of verpakkingseenheid.
En hoewel de voeding in principe vrij was waren er wel normen waar je ongeveer bij moest zitten. Uiteindelijk rolde er dan een getal uit per man per dag wat nog een beetje opgepoetst kon worden met wat extra meeeters, creatieve boekhouding dus.
Het was een maandelijk klus die je als kapitein samen met de kok deed en waar je toch wel een dagje mee bezig was.
Als je van verlof kwam moest je er van uitgaan dat alles klopte maar het gebeurde dus ook weleens dat je "genaaid "was en je moest concluderen dat er zomaar dingen niet meer waren.
Omdat ik bij de ZHSM vandaan kwam (Furness) wist ik niet beter maar toen Rederij Theodora overgenomen werd door Furness en daar dus de regeltjes wat gingen veranderen met name in de voeding heeft dat tot heel wat protest geleid. Bij Theodora deed men maar wat, zo was het niets bijzonders als je s,nachts een varkenshaasje soldaat maakte in je eentje. Een van mijn eerste reizen op de oude Theodora wist ik niet wat ik meemaakte toen ik s,nachts vlak voor vertrek in de kombuis kwam en daar het hele koor dik aan het kokkerellen was.
Later eind tachtiger jaren is het spinazieboek verdwenen dit mede omdat er steeds meer andere "klussen" op de kapitein af kwamen en werd er een globale controle gehouden en dat werkte ook goed.
Koks op de kustvaart
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Koks op de kustvaart
Je zult waarschijnlijk het CIOS in Overveen bedoelen.Theo Horsten schreef:Dan gaf hij tennislessen in een luxe hotel of zwemlessen, want ook daar had hij een diploma voor. Hij had die bekende sportacademie in Nederland gevolgd waarvan ik de naam vergeten ben. Ik zit daar niet zo goed in.
Ik had trouwens nog nooit gehoord dat ze daar ook koks opleidden!!!!!!
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Koks op de kustvaart
Nu wij het toch over koks van de kustvaart hebben,kent iemand van het forum ook
een kok reint muurling uit groningen (grunnen) zijn pa had een cafe in de gelkingestraat.
Zou ook onder de topic bemanningsleden gezocht geplaatst kunnen worden.
gr. harrie Dost
een kok reint muurling uit groningen (grunnen) zijn pa had een cafe in de gelkingestraat.
Zou ook onder de topic bemanningsleden gezocht geplaatst kunnen worden.
gr. harrie Dost
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Koks op de kustvaart
Nee, die ken ik niet, maar Pietje Muurling kent iedereen natuurlijk.kent iemand van het forum ook een kok reint muurling uit groningen
Dat was een bekend Nederlands dichter.
Re: Koks op de kustvaart
Ik wel,
lange gozer met een bril op dacht ik.
kon geen brood bakken.
was op de Amstelborg rond 1965 .
lange gozer met een bril op dacht ik.
kon geen brood bakken.
was op de Amstelborg rond 1965 .
Re: Koks op de kustvaart
Hallo theo
Dat jij die krantenknippels nog bewaard hebt dat is toch uniek.
Maar Piet Muurling was zijn broer en die was kapitein op de kustvaart, in zijn jonge jaren
heeft hij bij vader gevaren als bestman 1958-59.
gr.Harrie
Dat jij die krantenknippels nog bewaard hebt dat is toch uniek.
Maar Piet Muurling was zijn broer en die was kapitein op de kustvaart, in zijn jonge jaren
heeft hij bij vader gevaren als bestman 1958-59.
gr.Harrie
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Koks op de kustvaart
Welnee, zeg!Dat jij die krantenknippels nog bewaard hebt dat is toch uniek.
Maar als je googelt op "cafe muurling gelkingestraat" staat hij direct bovenaan. In het archief van het Nieuwsblad van het Noorden. Ik vond het mooi.
Direct eronder, in de volgende hit van Google, staat nog een gedicht van Piet Muurling uit 1963...
- Na een half jaar wikken en wegen
Heeft Muurling het voor elkaar gekregen
Nieuwe toiletten voor Dames en Heren
Een nieuwe bar voor potverteren
De grauwe rommel aan de kant
Nieuwe verf voor plafond en wand
... (onleesbaar) ... nieuwe loper
Is voor onze drankjes kopen
Met bediening steeds correct
Plus muziek voor elk perfect
Hoopt Pieter Muurling vooraan te staan
Zowel bij komen als bij gaan
Steeds welkom en aanbevelend
Piet Muurling
Gelkingestraat 10
- Na een half jaar wikken en wegen
We hebben net een nieuwe Dichter des Vaderlands, maar als Piet nog had geleefd...
Ik ben even op Google Street View gaan kijken hoe Gelkingestraat nummer 10 er nu uitziet. Dat is wel een tikkie veranderd.
In 1952 voer ik met ene Klaas Huppeldepup uit Ruischerbrug en die had het toen altijd over Pietje Muurling. Later - zal begin zestiger jaren zijn geweest - ben ik zelf maar eens gaan kijken. Paar keer een glaasje bier gekocht. Zodoende was ik nu ook nieuwsgierig. Dit soort dingen brengt herinneringen terug en daar gaat het hier toch vaak om.
Ik zoek al jaren naar een fotoalbum uit begin vijftiger jaren. Daar staat zelfs nog een foto in van die Klaas uit Ruischerbrug. Zijn ouders - en ik meen nog een zuster - waren naar Canada geëmigreerd, maar Klaas wilde niet mee. Zijn vader had geld bij de KLM gedeponeerd voor het geval Klaas alsnog over wilde komen. Zijn vader was zo verstandig geweest om strikte opdracht te geven dat Klaas dat geld nooit cash uitgekeerd kon krijgen, maar dat hij er alleen maar een ticket naar Canada voor kon kopen. Ik meen dat hij dat later ook inderdaad heeft gedaan.
In dat album, dat écht nog ergens in een doos of kist moet zitten, stonden nog meer unieke foto's uit die tijd. Een foto van Rieks Oosterveld, bijvoorbeeld, stuurman ter Groninger kustvaart en een van mijn beste leermeesters. Wel een harde. Als je niet precies deed wat hij wilde en zoals hij het wilde, of je reageerde niet vlug genoeg op zijn bevelen, dan sloeg hij niet alleen, hij schopte ook en als hij echt heel erg boos was, beet hij zelfs. Hij had een gebit als een tijger. Groot en hagelwit. Dat toonde hij na zo'n woedeuitbarsting in een grote grijns en dan zei hij: 'Je bent best een goeie jongen, hoor, maar jullie zijn te spééls.'
Maar wat een leermeester als het om scheepsonderhoud, splitsen, knopen, zeilnaaien etc. ging. Zo zijn ze er niet meer. Ze zijn ook niet meer nodig. En lichtmatrozen bijten mag ook al járen niet meer. Eigenlijk jammer, want het was buitengewoon opvoedend.
Re: Koks op de kustvaart
Ik denk dat je bedoelt 'buitengewoon voedzaam' ?buitengewoon opvoedend
Overigens vaart er nog steeds een Piet Muurling als proefvaartkapitein voor de schepen uit het Winschoterdiep e.o. Is volgens mij 'zoon van ..'. Theo Jr. Zal hem vast kennen.
Grt,
Bert de Boer
Re: Koks op de kustvaart
Ja Bert dat zal wel de Piet Muurling zijn die in de jaren 60 bij mijn vader op de Esperance had gevarencompass schreef:Ik denk dat je bedoelt 'buitengewoon voedzaam' ?buitengewoon opvoedend
Overigens vaart er nog steeds een Piet Muurling als proefvaartkapitein voor de schepen uit het Winschoterdiep e.o. Is volgens mij 'zoon van ..'. Theo Jr. Zal hem vast kennen.
Grt,
Bert de Boer
als bestman,hij zal nu 74 of 75 jaar jong zijn,jaren geleden voer hij op de Twee Gezusters.
mvg. Harrie Dost
Re: Koks op de kustvaart
Ik heb deze Topic gemaakt ,maar heb ook op de kustvaart gevaren als kok vanaf 1959.
Daar heb ik nog wat foto's van.
Deze foto is gemaakt op de Surte
Deze is van de Aldebaran
gr. Harrie Dost
Daar heb ik nog wat foto's van.
Deze foto is gemaakt op de Surte
Deze is van de Aldebaran
gr. Harrie Dost