De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Ben »

Bron Marhisdata - citaat: ........ In het eerste kwartaal van 1947 ingezet in het toenmalige Oost-Indië, om copra te verschepen vanuit de vele eilanden in de Indische archipel naar de grotere havens zoals Tandjong Priok om vandaar uit verscheept te worden naar Nederland. De Erna en nog vijf andere schepen t.w. Henk, Wilda, Baltic, Beta en de Unitas werden door de Nederlandsche Regering gecharterd. De KPM had in de oorlog veel schepen verloren en daardoor te weinig scheepscapaciteit voorhanden. Beeindiging van dit charter in Oost-Indië in het vierde kwartaal van 1947.

Met als titel "De kranige sleepreis van de Groninger kustvaarder Beta over de Indische Oceaan" schreef dhr. K.W.L. Bezemer een brief van 4 bladzijden
Het origineel van deze brief, in mijn bezit, is door dhr. K.W.L. Bezemer, destijds hoofd van de Marine Voorlichtingsdienst, geschreven op papier van de United States Navy.
Hij schreef o.a. het standaardwerk "Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog".
bezemer 01 verslag reis 6 coasters naar oost-indië.jpg
bezemer 01 verslag reis 6 coasters naar oost-indië.jpg (68.15 KiB) 3719 keer bekeken
bezemer 02.jpg
bezemer 02.jpg (178.31 KiB) 3719 keer bekeken
bezemer 03.jpg
bezemer 03.jpg (185.67 KiB) 3719 keer bekeken
bezemer 04.jpg
bezemer 04.jpg (194.86 KiB) 3719 keer bekeken
bezemer 05.jpg
bezemer 05.jpg (183.64 KiB) 3719 keer bekeken
Hourticot
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2013 13:25
Locatie: Waddinxveen

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Hourticot »

Voor diegenen die het lezen , mijn naam is Hans Taal en mijn vader heeft destijds op,de " Unitas" gevaren toen die naar Indië is gegaan een foto van de " Unitas" moet ik nog ergens hebben.
groetjes Hans.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Evert Sikkema »

Misschien is het wel aardig om bijgaande artikel uit de Blauwe Wimpel hier ook op te nemen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan de Blauwe Wimpel (februari 2003).

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Gert Schouwstra »

Mooi verhaal Ben,

In augustus 2008 is bij de buren van KOMBUISPRAAT ook al over deze tocht geschreven. Daar staan ook nog wat foto's en het fantastische verhaal dat een van de bemanningsleden een bankrover op de vlucht bleek te zijn.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door eefh »

Hallo is de Beta niet de latere Rex,die opgebracht is in Spanje wegens sigaretten smokkel(en daar ook is gebleven.?
groeten
Eef
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Beta in de Oost, komt uit een oude Spiegel of Panorama, maar waar heb ik het bijbehorende artikel... :x

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Evert Sikkema »

Mooi die krantenberichten van ruim 66 jaar geleden. Toen was scheepvaart nog een onderwerp waar regelmatig over geschreven werd.
Wat mij opvalt in de artikelen van de Heerenveense Courier en het Nieuwsblad van het Noorden is 'dat de schepen in zigzagvorm zullen gaan varen'.
Het was toch geen oorlog, of zou ik het verkeerd begrijpen?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Ben »

eefh schreef:Hallo is de Beta niet de latere Rex,die opgebracht is in Spanje wegens sigaretten smokkel(en daar ook is gebleven.?
De Rex werd in 1969 met behoud van naam verkocht naar Somalië en in 1976 naar Spanje als Camajuani.
Bij Marhisdata staat het volgende over de Rex ex Beta:
1975-00-00: In 1975 door de Spaanse douane opgebracht i.v.m. smokkel en in 01.1976 opgelegd te Malaga, verkocht en omgebouwd tot zandzuiger.
1984-05-00: Lag in 05.1984 in een zijarm van de Guadalquiver (bij de brug richting Huelva) in Sevilla. Ze was nog in redelijke staat. In 04.1989 lag ze nog op dezelfde plaats maar totaal verroest en half weggezakt in de modder. De naam "Beta" was nog vaag te zien. In 1992 was ze verdwenen. (Info Marien Lindenborn)
1999-10-00: In 10.1999 Lloyd's Register laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.


Afbeelding
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door eefh »

Hallo Ben,
Je schreef "De Rex werd in 1969 met behoud van naam verkocht naar Somalië en in 1976 naar Spanje als Camajuani."

in 1969 is ze vertrokken uit Antwerpen en nabij Vigo door Spaanse kanonneerboten naar de haven gebracht en aldaar aan de ketting gelegd
familie van mijn vrouw was daar aan boord en heeft 2 jaar daar in de gevangenis gezeten,volgens mij is de Rex verder nooit naar Somalie gegaan?
En nu ik het zo zien is deze Rex niet de oude Beta die naar Indonesie is geweest.
groeten
Eef
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Wrijfhout »

Het is zeker wel hetzelfde schip Eef. Het achterschip heeft een behoorlijke verbouwing ondergaan.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie