J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.

van: www.kustvaartforum.com
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.

Bericht door R.Konigers »

In 1953 richtte dhr. J.B. en G.D. Hoekstra aan de Wijnhaven 36 in Rotterdam hun agentschap op voor een lijndienst op Ipswich UK..het begon allemaal rustig met gecharterde schepen...daarvoor was dhr. J.B. Hoekstra werkzaam bij het Transatlantische Scheepvaartbedrijf Anthony Veder.
Echter richtte men in 1959 in samenwerking met de uit Bremen reder Argo Reederei Richard Adler & Sohn aan de Wijnburgstraat 22-24 officieel de Rotterdam-Ipswich Line (RIL) op.
..er werd in 1960 gestart met een schip van Argo Reederei, de Meise, en werd omgedoopt in Ipswich Pioneer en kwam onder Nederlandse vlag..eigenaar bleef de Argo Reederei.

Afbeelding
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: JB.Hoekstra Scheepvaartbedrijf NV , Rotterdam

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
In 1961 plaatste Argo reederei een tweede schip, de Fink, in deze lijndienst als Ipswich Progress en kwam ook onder Nederlandse vlag.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: JB.Hoekstra Scheepvaartbedrijf NV , Rotterdam

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding

In 1962 werd J.B. Hoekstra manager voor Rederij Holnor, Rotterdam met het nieuwbouwschip Francisca...(misschien zelfs mede-eigenaar ??).
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: JB.Hoekstra Scheepvaartbedrijf NV , Rotterdam

Bericht door R.Konigers »

In 1964 werd er door de Argo Reederei een derde schip, de Pirol, ingezet in de RIL..kwam onder Nederlandse vlag als Ipswich Purpose.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.

Bericht door Ben »

De vermelding in Moormans jaarboek 1959 met Wijnhaven 36 als adres

Afbeelding

en in 1962 is het adres Pieter de Hoochweg 20 geworden.

Afbeelding
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.

Bericht door R.Konigers »

In 1968 werd de Ipswich Pioneer(ex Meise '60) na 8 jaar teruggeleverd aan Argo Reederei en kwam als Pirol weer onder Duitse vlag.
In 1969 werd de Francisca na 7 jaar vaart op voornamelijk Scandinavië verkocht naar Italië.
Morgen weer verder met de vloot.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.

Bericht door R.Konigers »

Van het nog varende duo werd in 1971 na 10 jaar trouwe dienst de Ipswich Progress (ex Fink) verkocht aan James Smith ,Rotterdam als Bernisse ,
maar werd door Argo Reederei Richard Adler & Sn , Bremen gelijk vervangen door hun Sperber , deze werd aangepast voor de lijndienst , de kranen werden verwijderd en kwam voor RIL onder Nederlandse vlag te varen als Ipswich Progress II.
Afbeelding
Ook kwam de Bussard van Argo Reederei dat jaar onder Nederlandse vlag , maar bleef onder dezelfde naam varen , maar volgens mij voer de Bussard op andere trajecten.
Afbeelding
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
In 1973 kwam de Duitse Aquilla de lijndienst op Ipswich versterken , dit RoRo schip werd echter gecharterd van Argo Reederei
en bleef onder Duitse vlag varen , maar werd wel omgedoopt in Ipswich Pioneer II.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.

Bericht door R.Konigers »

Ook in 1973 zag Argo Reederei er blijkbaar brood in om nog 3 schepen van hun onder Nederlandse vlag te brengen , maar niet
bij de Rotterdam-Ipswich Line , daarvoor zocht men een "stroman" in Nederland , die werd gevonden in vorm van ing.Harry Nefkens uit Rotterdam , misschien heb ik het fout , maar deze man had volgens mij geen binding met de scheepvaart. Er werd wel een soort beheermaatschappij opgericht onder de naam : Zeerederij H.Nefkens te Rotterdam.
Deze werd in 1973 "eigenaar" van de sleepboot Freya van Heerema en de Leonard Böhmer van Red.Nautiek (die rederijnaam verdween dan definitief). Tevens werd de Bussard van RIL overgeheveld naar Zeerederij H.Nefkens (manager bleef J.B.Hoekstra). Men moet mij maar verbeteren als ik dit verhaal verkeerd zie.
Zoals gezegd werden door Argo Reederei 3 schepen overgeheveld naar de Nederlandse vlag , nl. de Auriga, Altair en Greif de schepen bleven varen onder dezelfde naam.(alle 3 manager J.B.Hoekstra).

Afbeelding
De Auriga (het schip bleef het schoorsteenembleem houden van Argo , echter op de foto met een nieuw embleem maar dat was pas in 1977 , hier komen we later op terug)

Afbeelding
De Altair (met het schoorsteenembleem van Argo)

Afbeelding
De Greif
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.

Bericht door R.Konigers »

Blijkbaar ging het in 1974 minder goed in de Rotterdam-Ipswich Line , het gecharterde RoRo schip Ipswich Pioneer II kon het blijkbaar alleen af , want de Ipswich Progress II (ex Sperber) werd verkocht naar Panama en de Ipswich Purpose werd onder Panamese vlag gebracht als Rico , maar bleef bij Hoekstra aan het kantoor.
Plaats reactie