De Olivier en haar 13 stiefzusters Ferus Smit.
Geplaatst: 05 feb 2015 13:52
Misschien een rare titel , maar wel degelijk waar. Het begon bij de Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven BV te Groningen..via Sandfirden in Haren werd met de bouw begonnen met de Olivier voor rederij Eric Thun.
Tijdens de bouw van het schip ging de werf failliet , Sandfirden nam de werf tijdelijk over om de Olivier in de vaart te krijgen.
De werf werd omgedoopt in Ice Star BV , de afbouw ging voorspoedig. Men had zelfs plannen voor de bouw van een 2e schip de Ice Star , maar die plannen werden toch weer gestopt...uiteindelijk werd de werf weer afgestoten.
Totdat Eric Thun en Sandfirden zelf in 1989 weer plannen kregen om er toch weer mee door te gaan , er werd contact gelegd met Ferus Smit , die voor deze operatie tijdelijk de ex werf van Voorwaarts in Martenshoek in gebruik nam. Het ontwerp van de Olivier werd op papier wat aangepast. Dat schip werd gebouwd met een GT <2000 ton , dit werd losgelaten. De omgekeerde luiken werden nu pontonluiken , het lage luikhoofd van 600mm werd nu 1200mm voor Thun en 1900mm voor Sandfirden e.a.(later zelfs 2900mm , met een hoger dekhuis) tevens kwam er een ander dekhuis op...en nog wat kleinere dingen.
De complete serie :
bnr.263 - Nossan 1990
bnr.264 - Magdalena 1990
bnr.265 - Cemile 1991 (aanv.Lidan)
bnr.277 - Tidan 1990 (uitbesteed aan Bijlsma bnr. 650)
bnr.278 - Skagern 1990 (uitbesteed aan Bijlsma bnr.652)
bnr.279 - Emja 1990 (uitbesteed aan Bijlsma bnr. 653)
bnr.280 - Lidan 1991 (zelflosser)
bnr.283 - MB Humber 1991 Ahrenkiel
bnr.284 - MB Clyde 1992 Ahrenkiel
bnr.285 - MB Avon 1992 Ahrenkiel
bnr.286 - MB Thames 1992 Ahrenkiel
bnr.288 - Venlo 1991 Bockstiegel (uitbesteed aan Bijlholt)
bnr.289 - Flevo 1991 Bockstiegel (uitbesteed aan Bijlholt)
het pakket is ook nog verkocht aan Scheepswerf Welgelegen , Harlingen die nog de Anna Buck bouwde (bnr.114)
Tijdens de bouw van het schip ging de werf failliet , Sandfirden nam de werf tijdelijk over om de Olivier in de vaart te krijgen.
De werf werd omgedoopt in Ice Star BV , de afbouw ging voorspoedig. Men had zelfs plannen voor de bouw van een 2e schip de Ice Star , maar die plannen werden toch weer gestopt...uiteindelijk werd de werf weer afgestoten.
Totdat Eric Thun en Sandfirden zelf in 1989 weer plannen kregen om er toch weer mee door te gaan , er werd contact gelegd met Ferus Smit , die voor deze operatie tijdelijk de ex werf van Voorwaarts in Martenshoek in gebruik nam. Het ontwerp van de Olivier werd op papier wat aangepast. Dat schip werd gebouwd met een GT <2000 ton , dit werd losgelaten. De omgekeerde luiken werden nu pontonluiken , het lage luikhoofd van 600mm werd nu 1200mm voor Thun en 1900mm voor Sandfirden e.a.(later zelfs 2900mm , met een hoger dekhuis) tevens kwam er een ander dekhuis op...en nog wat kleinere dingen.
De complete serie :
bnr.263 - Nossan 1990
bnr.264 - Magdalena 1990
bnr.265 - Cemile 1991 (aanv.Lidan)
bnr.277 - Tidan 1990 (uitbesteed aan Bijlsma bnr. 650)
bnr.278 - Skagern 1990 (uitbesteed aan Bijlsma bnr.652)
bnr.279 - Emja 1990 (uitbesteed aan Bijlsma bnr. 653)
bnr.280 - Lidan 1991 (zelflosser)
bnr.283 - MB Humber 1991 Ahrenkiel
bnr.284 - MB Clyde 1992 Ahrenkiel
bnr.285 - MB Avon 1992 Ahrenkiel
bnr.286 - MB Thames 1992 Ahrenkiel
bnr.288 - Venlo 1991 Bockstiegel (uitbesteed aan Bijlholt)
bnr.289 - Flevo 1991 Bockstiegel (uitbesteed aan Bijlholt)
het pakket is ook nog verkocht aan Scheepswerf Welgelegen , Harlingen die nog de Anna Buck bouwde (bnr.114)