Hallo,
De Lida gebouwd als Arina Holwerda.
Groetjes , Marcel
De 1500 tonners van Conoship.
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Marant ex Engel Klein.
Wilant ex Marant ex Engel Klein.
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Engel Klein bij haar bouwwerf.
op weg naar.......
in Groningen.
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Waarschijnlijk de laatste foto van de Engel Klein:
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
TYPE II
Type II was zoals gezegd een Arina Holwerda-Frisian zonder laadbomen en zware masten tenminste zo werd de serie gestart , al snel volgen hier ook behoorlijke verschillen. De Al Sultana kreeg een verrijdbaar kraantje aan dek , de 2 van Beck moesten voldoen aan de Beck-eisen , die voerde in 1972 de standaard extra grote ramen in het dekhuis in en ook een extra stuk dekhuis achter het stuurhuis met de schoorsteen bovenop het topdek. Bij andere schepen werd het overstekende sloependek
en het winchdek voor het dekhuis weggehaald (de Weston schepen en de Johanna V).
Overzicht type II :
Al Sultana '75 - Scheepswerf Bijlsma 594
Wilhelmina-V '75 - Scheepswerf Bijlsma 595
Ketelmeer '75 - Jac.Bodewes , Bergum 175
Sarah Weston '75 - Scheepswerf Coops , Hoogezand
Alannah Weston '75 - Ton Bodewes , Franeker
Velox '75 - Bodewes-Gruno , Foxhol 235
Viscount '76 - Bodewes-Gruno , Foxhol 236
Johanna-V '80 - Voorwaarts , Martenshoek 226
Type II was zoals gezegd een Arina Holwerda-Frisian zonder laadbomen en zware masten tenminste zo werd de serie gestart , al snel volgen hier ook behoorlijke verschillen. De Al Sultana kreeg een verrijdbaar kraantje aan dek , de 2 van Beck moesten voldoen aan de Beck-eisen , die voerde in 1972 de standaard extra grote ramen in het dekhuis in en ook een extra stuk dekhuis achter het stuurhuis met de schoorsteen bovenop het topdek. Bij andere schepen werd het overstekende sloependek
en het winchdek voor het dekhuis weggehaald (de Weston schepen en de Johanna V).
Overzicht type II :
Al Sultana '75 - Scheepswerf Bijlsma 594
Wilhelmina-V '75 - Scheepswerf Bijlsma 595
Ketelmeer '75 - Jac.Bodewes , Bergum 175
Sarah Weston '75 - Scheepswerf Coops , Hoogezand
Alannah Weston '75 - Ton Bodewes , Franeker
Velox '75 - Bodewes-Gruno , Foxhol 235
Viscount '76 - Bodewes-Gruno , Foxhol 236
Johanna-V '80 - Voorwaarts , Martenshoek 226
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Ja type 2, volgens mij al in je voorwoord je genoemd, wat een geweldige zeeschepen. Ben twee jaar machinist geweest op de Velox en in al die tijd nooit vanwege slecht weer blijven liggen.
Nou waren in die tijd bij Beck de zeereizen ook niet der mate lang dat het niet goed te plannen viel
Was toch altijd wel apart om de hele rede van Vlissingen vol te zien liggen vanwege slecht weer (voornamelijk russen in die tijd) en dat wij dan er wel uit gingen. Wel met een volle bak graan uiteraard, en dan zei de kapitein "als het niet gaat gaan we weer terug" is nooit gebeurd.
Zoals je begrijpt heb ik er hele goede herinneringen aan.
Grtz Wytze
Nou waren in die tijd bij Beck de zeereizen ook niet der mate lang dat het niet goed te plannen viel
Was toch altijd wel apart om de hele rede van Vlissingen vol te zien liggen vanwege slecht weer (voornamelijk russen in die tijd) en dat wij dan er wel uit gingen. Wel met een volle bak graan uiteraard, en dan zei de kapitein "als het niet gaat gaan we weer terug" is nooit gebeurd.
Zoals je begrijpt heb ik er hele goede herinneringen aan.
Grtz Wytze
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Voor de Engelse Mardorf Peach & Co. Ltd. , London bouwde Scheepswerf Coops in Hoogezand in 1975 de Sarah Weston.
Zo gezegd zonder winchdek voor het dekhuis (nu alleen een draad vanaf het voorschip) en een smaller bootdek...qua schoonheid een tegenvallertje in vergelijking met de scheepjes van Beck...maar wel een iets lichter scheepsgewicht natuurlijk.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35