Even interessant voor de "vetputters" ..
De Karin-Els Teekman-Doggersbank-Pavonis waren uitgerust met een 8cyl.Brons van 1000pk
De Paulina Brinkman met een 6cyl.Brons van 750pk
De Hugo Brinkman en de Alliance met een 8cyl.Bolnes van 1200pk
De Emmaplein-Calypso-Flevo-Pechudo met een 6cyl.Nohab van 1320pk.
De 1500 tonners van Conoship.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Scheepswerf Coops , Hoogezand leverde in 1977 bouwnr.268 de Calypso op aan dhr.H.Koerts , Scheemda...managers Carebeka. In 1982 raakte dhr.Koerts in financiële problemen en werd failliet verklaard. Het schip werd gekocht door Marinus Smits voor de staalvaart van IJmuiden-Engeland...een misser..want zonder ook maar een mijl gevaren te hebben , werd het schip doorverkocht aan Scheepvaart Mij.Daan , Rotterdam (man.W&B) , nog steeds onder dezelfde naam.
In 1984 verkocht aan Bodoship (Bont&Dost) Capelle aan de IJssel , in 1985 Calypso Chartering , Rotterdam , in 1992 uitgevlagd naar Cyprus en in 1995 nog een keer omgedoopt als Alice (Flevo Sh.Ltd.Limassol).
Uiteindelijk werd het schip in 1996 verkocht naar Noorwegen weer onder de oude naam Calypso.
Sommige databanken geven voor de Calypso als thuishaven Zuidbroek op , maar het is toch echt altijd Scheemda geweest.
De verwarring komt denk ik omdat vader Willem Koerts altijd de thuishaven Zuidbroek heeft had. Zoon Hendrik nam in 1976 de Willem Koerts over en werd de thuishaven ook veranderd van Zuidbroek in Scheemda.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
De derde van Carebeka werd gebouwd door Jac.Bodewes , Bergum bnr.183 en kwam in 1977 in de vaart voor Jan Bont en Harm Roelof Dost , Haren. In 1981 werd de Flevo in samenwerking met de ABN buiten het faillissement van de rederij gehouden , het schip werd omgedoopt in Plato (Bodo Shipping BV , Rotterdam) , managers bleef Carebeka. In 1983 werd het schip weggehaald bij het noodlijdende Carebeka en werd Capelle Chartering & Trading de bevrachter. In 1988 werd het schip onder Cypriotische vlag gebracht als Flevo (Flevo Shipping Ltd , Limassol) , managers nog steeds Capelle Ch.&Tr. Capelle aan de IJssel. Uiteindelijk werd de Flevo in 1992 verkocht als Concert Trader.
Groeten Roelof
Re: De 1500 tonners van Conoship.
heeft er iemand mischien ook foto s van de brug van binnen en accomodatie van deze schepen
mvg flipje v
mvg flipje v
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Foto even geleend van Koopvaardij.weblog...helaas heb ik zelf geen foto voorhanden van de Pechudo.
Het eerste buitenbeentje van de serie was de Pechudo van fam.Wildeman , Norg...het schip werd uitgerust met laadgerei en een open omloop rond de accommodatie. Het schip werd gebouwd bij Ton Bodewes , Franeker bnr.F-64 en werd in 1977 opgeleverd.
Zoals vele kapitein-eigenaars , redde Wildeman het ook niet begin 80e jaren. In 1983 werd de reder failliet verklaard en werd de Pechudo geveild. Scheepvaartmij.Daan kocht het schip en werd omgedoopt in Udo (managers Wijnne & Barends) en kwam toen in de oranje verf. Op de foto ligt het schip langszij de Atlantic Sea..toepasselijk want in 1984 werd het schip verkocht aan de Oost-Atlantic Line en kwam als Atlantic Wave onder Cypriotische vlag in de vaart. In 1995 verkocht als Frihav.
Groeten Roelof
Re: De 1500 tonners van Conoship.
ben nog steeds onder de indruk van de kapiteins hut op de Pechudo, die was van boord tot boord en groter en mooier dan op een huidige grote tanker of containerboot.