INLEIDING :
Om u niet over te belasten met series van Ferus Smit , pakken we nu een wat oudere serie namelijk een van Conoship.
Die begon eigenlijk in 1973-1974 , toen werd een schip ontwikkeld die de oude noordelijke coasterbouw een beetje moesten herleven.
Eigenlijk lag dat vanaf 1959 op z'n gat , Conoship ontwikkelde een schip van rond de 1500 ton met afmeting van krap 60 meter tussen de loodlijnen en een breedte van 10,72 meter , holte 5,11 meter en een diepgang van ca .4,30 meter.
De diepgangen kunnen iets afwijken , de eerste die in 1974 ging bouwen was Scheepswerf Barkmeijer , Stroobos met de Arina Holwerda.
Dit noemen we gelijk type I die voorbehouden bleef voor Scheepswerf Barkmeijer. Type II was eigenlijk hetzelfde schip echter zonder laadgerei , dit type werd wat verdeeld over andere werven.
In 1975 hadden we nog een "Groninger uitvoering" van dit type , deze kenmerkte zich door een hoger dekhuis , deze noemen we maar even type III...de afmetingen waren hetzelfde dan type I en II.
Zoals gezegd beginnen we met type I van scheepswerf Barkmeijer :
Arina Holwerda 1974 bouwnr.200
Frisian 1975 bouwnr.201
Elisabeth Holwerda 1975 bouwnr.203
Roelof Holwerda 1976 bouwnr.204
Expansa II 1978 bouwnr.208
Azolla 1978 bouwnr.210
Engel Klein 1979 bouwnr.211
Eendracht 1980 bouwnr.215
ps.mocht ik nog 1 vergeten zijn , hoor ik dat graag.
De 2e van type I was de Frisian in 1975
De 1500 tonners van Conoship.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship
In 1975 bouwde Conoship de Al Sultana voor rekening Sultanaat van Oman.
Nooit een foto van gezien dus geen idee of ze ook onder type1 geschaard kan worden.
Bron: De Blauwe Wimpel 1979 blz: 44/45.
Hank.
Nooit een foto van gezien dus geen idee of ze ook onder type1 geschaard kan worden.
Bron: De Blauwe Wimpel 1979 blz: 44/45.
Hank.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship
@Hank..fijn dat je weer meedenkt..de Al Sultana kwam bij Bijlsma vandaan en behoorde tot type II.
Ben had ergens op het forum een foto geplaatst van het schip tijdens de doorvaart van die brug die er altijd met de kraan omhoog getild moest worden. Als je met de zoekfunctie Al Sultana intoetst komt het stukje direct naar boven.
Groeten Roelof
Ben had ergens op het forum een foto geplaatst van het schip tijdens de doorvaart van die brug die er altijd met de kraan omhoog getild moest worden. Als je met de zoekfunctie Al Sultana intoetst komt het stukje direct naar boven.
Groeten Roelof
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 20 aug 2008 19:50
- Locatie: Ridderkerk
- Contacteer:
Re: De 1500 tonners van Conoship
Roelof,
Ik mocht het van de week nog wel zeggen over de Al Sultana en nu al staat ze op het forum. zal van het weekend eens graven in mijn archief.
Ik mocht het van de week nog wel zeggen over de Al Sultana en nu al staat ze op het forum. zal van het weekend eens graven in mijn archief.
Niets mooier dan een schip
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship
Klopt Jaap..we hebben deze week er nog over gehad..dat gaf mij ook de doorslag om de Conoship 1500 tonners aan te pakken.
Groeten Roelof
Groeten Roelof
Re: De 1500 tonners van Conoship
Hallo,
De Aniek, ex Agnes ex Expansa II, afgelopen maandag onderweg naar Calais.
Groetjes , Marcel
De Aniek, ex Agnes ex Expansa II, afgelopen maandag onderweg naar Calais.
Groetjes , Marcel
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Arina Holwerda bij de werf, op proefvaart en op de Nieuwe Waterweg.