De 1500 tonners van Conoship.
Geplaatst: 13 feb 2015 13:21
INLEIDING :
Om u niet over te belasten met series van Ferus Smit , pakken we nu een wat oudere serie namelijk een van Conoship.
Die begon eigenlijk in 1973-1974 , toen werd een schip ontwikkeld die de oude noordelijke coasterbouw een beetje moesten herleven.
Eigenlijk lag dat vanaf 1959 op z'n gat , Conoship ontwikkelde een schip van rond de 1500 ton met afmeting van krap 60 meter tussen de loodlijnen en een breedte van 10,72 meter , holte 5,11 meter en een diepgang van ca .4,30 meter.
De diepgangen kunnen iets afwijken , de eerste die in 1974 ging bouwen was Scheepswerf Barkmeijer , Stroobos met de Arina Holwerda.
Dit noemen we gelijk type I die voorbehouden bleef voor Scheepswerf Barkmeijer. Type II was eigenlijk hetzelfde schip echter zonder laadgerei , dit type werd wat verdeeld over andere werven.
In 1975 hadden we nog een "Groninger uitvoering" van dit type , deze kenmerkte zich door een hoger dekhuis , deze noemen we maar even type III...de afmetingen waren hetzelfde dan type I en II.
Zoals gezegd beginnen we met type I van scheepswerf Barkmeijer :
Arina Holwerda 1974 bouwnr.200
Frisian 1975 bouwnr.201
Elisabeth Holwerda 1975 bouwnr.203
Roelof Holwerda 1976 bouwnr.204
Expansa II 1978 bouwnr.208
Azolla 1978 bouwnr.210
Engel Klein 1979 bouwnr.211
Eendracht 1980 bouwnr.215
ps.mocht ik nog 1 vergeten zijn , hoor ik dat graag.
De 2e van type I was de Frisian in 1975
Om u niet over te belasten met series van Ferus Smit , pakken we nu een wat oudere serie namelijk een van Conoship.
Die begon eigenlijk in 1973-1974 , toen werd een schip ontwikkeld die de oude noordelijke coasterbouw een beetje moesten herleven.
Eigenlijk lag dat vanaf 1959 op z'n gat , Conoship ontwikkelde een schip van rond de 1500 ton met afmeting van krap 60 meter tussen de loodlijnen en een breedte van 10,72 meter , holte 5,11 meter en een diepgang van ca .4,30 meter.
De diepgangen kunnen iets afwijken , de eerste die in 1974 ging bouwen was Scheepswerf Barkmeijer , Stroobos met de Arina Holwerda.
Dit noemen we gelijk type I die voorbehouden bleef voor Scheepswerf Barkmeijer. Type II was eigenlijk hetzelfde schip echter zonder laadgerei , dit type werd wat verdeeld over andere werven.
In 1975 hadden we nog een "Groninger uitvoering" van dit type , deze kenmerkte zich door een hoger dekhuis , deze noemen we maar even type III...de afmetingen waren hetzelfde dan type I en II.
Zoals gezegd beginnen we met type I van scheepswerf Barkmeijer :
Arina Holwerda 1974 bouwnr.200
Frisian 1975 bouwnr.201
Elisabeth Holwerda 1975 bouwnr.203
Roelof Holwerda 1976 bouwnr.204
Expansa II 1978 bouwnr.208
Azolla 1978 bouwnr.210
Engel Klein 1979 bouwnr.211
Eendracht 1980 bouwnr.215
ps.mocht ik nog 1 vergeten zijn , hoor ik dat graag.
De 2e van type I was de Frisian in 1975