Misschien ben ik wat ongeduldig en voorbarig maar de Pechudo had ook laad/los gerei.
Ze is ook ook in 1978 in Friesland (Franeker) gebouwd had alleen een hoog dekhuis.
Hank.
De 1500 tonners van Conoship.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Klopt helemaal Hank..maar het is een type III met laadgerei. Ik heb het eerste type (die exclusief was voor Barkmeijer) maar type I genoemd...TYPE II zijn dezelfde schepen als type I echter zonder laadgerei (op het verrijdbare kraantje van de Al Sultana na) die op andere Groninger en Friese werven zijn gebouwd.
Type III was inderdaad met een hoger dekhuis en ook zonder laadgerei (uitzondering was de Pechudo).
Ik hoop dat je even geduld hebt tot type III aan de beurt is...type III had ik eerder genoemd als "Groningse"uitvoering
omdat die het meest voor Groningse reders zijn gebouwd en bij Voorwaarts en later pas bij andere werven.
Groeten Roelof
Type III was inderdaad met een hoger dekhuis en ook zonder laadgerei (uitzondering was de Pechudo).
Ik hoop dat je even geduld hebt tot type III aan de beurt is...type III had ik eerder genoemd als "Groningse"uitvoering
omdat die het meest voor Groningse reders zijn gebouwd en bij Voorwaarts en later pas bij andere werven.
Groeten Roelof
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
EIGENAREN TYPE I (gebouwd bij Barkmeijer) :
De Arina-Elisabeth-Roelof Holwerda werden gebouwd voor H.&P.Holwerda , Heerenveen
De Frisian voor red.Frisian , Heerenveen (F.de Jong en Gebr.Holwerda)
De Engel Klein voor J.R.Klein , Stadskanaal
De Azolla voor Red.Azolla , Groot-Ammers (J.Potkamp & H.Bruins)
De Eendracht voor Red. M.J.Potkamp , IJsselmuiden
De Arina-Elisabeth-Roelof Holwerda werden gebouwd voor H.&P.Holwerda , Heerenveen
De Frisian voor red.Frisian , Heerenveen (F.de Jong en Gebr.Holwerda)
De Engel Klein voor J.R.Klein , Stadskanaal
De Azolla voor Red.Azolla , Groot-Ammers (J.Potkamp & H.Bruins)
De Eendracht voor Red. M.J.Potkamp , IJsselmuiden
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
VERKOPEN TYPE I :
Arina Holwerda - '80- Spray '86- Vissersbank- '90 Lida- '12 Alida- '14 Lida
Frisian - '87 Blue Topaz- '97 Caribbean Blue
Elisabeth Holwerda - '87 Elina B- '90 Elina- '97 Blue Moon- '04 Layla
Roelof Holwerda - '81 Tanja Holwerda- '87 The Dutch- '87 Magrix- '98 Nicky L- '99 Abalone
Expansa II - '85 Agnes- '06 Aniek
Azolla - '94 Irene- '05 Alfonsito
Engel Klein - '83 Marant- '88 Wilant- '89 Celtic Navigator- '01 Iberica- '03 Viga- '08 Rosa Mystica
Eendracht - '01 Ash , later dat jaar vergaan.
Arina Holwerda - '80- Spray '86- Vissersbank- '90 Lida- '12 Alida- '14 Lida
Frisian - '87 Blue Topaz- '97 Caribbean Blue
Elisabeth Holwerda - '87 Elina B- '90 Elina- '97 Blue Moon- '04 Layla
Roelof Holwerda - '81 Tanja Holwerda- '87 The Dutch- '87 Magrix- '98 Nicky L- '99 Abalone
Expansa II - '85 Agnes- '06 Aniek
Azolla - '94 Irene- '05 Alfonsito
Engel Klein - '83 Marant- '88 Wilant- '89 Celtic Navigator- '01 Iberica- '03 Viga- '08 Rosa Mystica
Eendracht - '01 Ash , later dat jaar vergaan.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Moi Roelof,
Het "Type 1" heeft veel mijlen gemaakt.
Met deze serie heeft Holwerda veel bijzondere reizen gemaakt. De Frisian is in Hawaï geweest via panama kanaal komend uit Europa. De Elisabeth Holwerda heeft nog poos als kabel legger gevaren, meen in Canada. Natuurlijk ook de bekende melkpoeder reizen vanuit Harlingen naar Nigeria. Echter ook de "Spliethoff reizen", hout laden in Archangelsk voor NW Europa. Later voeren ze er ook veel meer voor een Deense Charteraar vanuit NW Europa naar Jemen.
Heb later nog een GMDSS cursus gedaan met een van de zonen van Gerrit Joustra, eigenaar van de ex Expansa II, die vertelde dat ze er in 5 maanden de hele wereld mee rond waren gevaren. Ze voeren er vanaf 1985 mee bij Vertom in bevrachting en ze deden niets anders dan Wereldwijd varen.
Later zijn er 3 bij Jan Wind gekomen en dat was/is ook wereldwijd vaar gebied.
Je hoort eigenlijk van iedereen die er mee heeft gevaren dat het prima zeeschepen zijn.
Groeten Jaap
Het "Type 1" heeft veel mijlen gemaakt.
Met deze serie heeft Holwerda veel bijzondere reizen gemaakt. De Frisian is in Hawaï geweest via panama kanaal komend uit Europa. De Elisabeth Holwerda heeft nog poos als kabel legger gevaren, meen in Canada. Natuurlijk ook de bekende melkpoeder reizen vanuit Harlingen naar Nigeria. Echter ook de "Spliethoff reizen", hout laden in Archangelsk voor NW Europa. Later voeren ze er ook veel meer voor een Deense Charteraar vanuit NW Europa naar Jemen.
Heb later nog een GMDSS cursus gedaan met een van de zonen van Gerrit Joustra, eigenaar van de ex Expansa II, die vertelde dat ze er in 5 maanden de hele wereld mee rond waren gevaren. Ze voeren er vanaf 1985 mee bij Vertom in bevrachting en ze deden niets anders dan Wereldwijd varen.
Later zijn er 3 bij Jan Wind gekomen en dat was/is ook wereldwijd vaar gebied.
Je hoort eigenlijk van iedereen die er mee heeft gevaren dat het prima zeeschepen zijn.
Groeten Jaap
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Nu je erover begint Jaap , realiseer ik mij inderdaad dat deze scheepjes over de hele wereld hebben gevaren.
Ik herinner ook nog een verhaal van onze oude machinist..volgens mij zat hij toen op de Roelof Holwerda , die maakte een reis
van W-Europa naar de USA en van daar naar de Perzische Golf...kon toen gelijk weer met verlof.
Die Holwerda scheepjes hebben toch nog ook veel reizen gedaan van Engeland met schroot naar N-Spanje..verhalen naar Bayonne en vandaar met graan weer naar Engeland ?
Ik herinner ook nog een verhaal van onze oude machinist..volgens mij zat hij toen op de Roelof Holwerda , die maakte een reis
van W-Europa naar de USA en van daar naar de Perzische Golf...kon toen gelijk weer met verlof.
Die Holwerda scheepjes hebben toch nog ook veel reizen gedaan van Engeland met schroot naar N-Spanje..verhalen naar Bayonne en vandaar met graan weer naar Engeland ?
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Expansa II.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 03 dec 2006 13:18
- Locatie: Dronten
Re: De 1500 tonners van Conoship.
met de Azolla op de werf bij niestern voor groot survey, nieuw vlak en complete motor revisie.
Groeten Johan
________________________________
Wie heeft er een medicijn voor mijn coasterkoorts!
________________________________
Wie heeft er een medicijn voor mijn coasterkoorts!
Re: De 1500 tonners van Conoship.
Azolla met en zonder laadgerei
en van achteren.