Tja, ik heb wel enige ervaring met deze twee type schepen.
In 1972 heb ik bij Vuyk op het bouwnummer 860 gewerkt. Dat het schip van de helling gedraaid werd, heb ik niet eens gezien. Het casco werd n.l. boven aan op de reparatiehelling van de werf buiten de stormvloedkering gebouwd. Normaal vond nieuwbouw alleen op de andere werf binnen de stuw plaats. Als we nu eens goed kijken naar het PDF file van Cees valt er wel wat op bij dat bouwnummer 650, de latere "Dorli", van de Tarros klasse.
De 1e sectie werd op 2 mei 1972 op de helling gelegd, op 20 oktober werd het casco het water ingedraaid en de oplevering vond plaats op 5 mei 1973. Dat duurde dus allemaal wel erg lang, ook voor die tijd. De secties kwamen trouwens van de nieuwbouwwerf. Zelf heb ik vanaf de dubbele bodem mee mogen werken aan al dit fraais. Vuyk was een werf met een zeer matige uitrusting. Van alles was er een tekort. Tot overmaat van ramp was het zo als iemand bepaalde gereedschappen uit het magazijn gehaald had stond dat ook op zijn naam. So far, so good. Echter als een ander dat gereedschap ook voor een bepaalde klus nodig had, werd het niet afgestaan al had de lener het op dat moment niet nodig. Een voorbeeld is b.v. een hand hydraulisch krikje. Dat was natuurlijk regelmatig nodig om iets op zijn plaatst te drukken. Het hielt allemaal zo lekker op. Bovendien, het was veel leuker om een ander in z'n vaarwater te zitten dan elkaar ten dienst te zijn !.
Maar dat was echt nog niet alles hoor. Als rond 09.00 uur de hr. Vuyk langs de helling naar zijn kantoor liep, had iedereen het werk neergelegd en stond men bij de zijkant met de pet in de hand een "goede morgen meneer Vuyk" te knikken. Wat zal dat in de loop der jaren een mensuren gekost hebben........... Het laat zich raden dat ik het verrekte om aan dat toneelstukje mee te doen. Neen, ik pakte op het moment suprême een voorhamer en gaf een paar flinken klappen op het dek of een schot en wel zo hard dat het aan de overkant van de IJssel bij Van der Giessen - De Noord te horen was.
Neen, lang heeft m'n carrière bij Vuyk niet geduurd, maar ik zou er flink wat pagina's mee kunnen volschrijven wat ik daar allemaal gezien en meegemaakt heb. De voltooiing van bouwnummer 860 heb ik ook echt niet afgewacht, maar ben in november weggegaan. Toen dit schip uiteindelijk opgeleverd werd zat ik voor Jan Engelsman op de "Eos" voor de Schotse kust en daar had ik het een stuk beter naar m'n zin.
m.v.g., Roy
Hustler type container feeders.
Re: Hustler type container feeders.
Mooie overzichtsfoto va de "Tiber" Ben !.
Nooit gezien trouwens. Dit schip moet, gezien de vele ventilatiekokers, ook wel een superieure ruimventilatie hebben.
m.v.g., Roy
Nooit gezien trouwens. Dit schip moet, gezien de vele ventilatiekokers, ook wel een superieure ruimventilatie hebben.
m.v.g., Roy
Re: Hustler type container feeders.
De laatste 2 schepen van de Zaanlandsche Scheepsbouw Mij waarvan de Harp na het faillissement van de werf werd afgebouwd
door T. van Duijvendijk's Scheepsbouw te Lekkerkerk.
door T. van Duijvendijk's Scheepsbouw te Lekkerkerk.
Re: Hustler type container feeders.
Onderstaand nog twee foto's uit begin jaren 70 van de reparatiewerf van Vuyk en Van der Giessen de Noord.
Groeten,
Cees
Groeten,
Cees
Re: Hustler type container feeders.
Die loods aan de linkerzijde van de foto van Vuyk, was het enige nieuwe aan de werf......................
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Re: Hustler type container feeders.
De laatste scan van de gebouwde schepen in de Hustler en Tarros klasse voor Sea Containers Chartering Ltd., Hamilton, Bermuda.
Het overzicht werd gemaakt door Cees van Vliet en namens de kijkers: "Bedankt ".
Het overzicht werd gemaakt door Cees van Vliet en namens de kijkers: "Bedankt ".