Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

van: www.kustvaartforum.com
rd77
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2013 11:24

Re: Offshore.

Bericht door rd77 »

Er zit nog meer ellende op offshoregebied aan te komen uit China: volgens een recent bericht uit Tradewinds (11/9/'15) liggen er tot 100 voltooide maar niet opgeleverde PSV's voor de kant bij Chinese werven. Ze zijn besteld door speculatieve opdrachtgevers die nu niet meer kunnen betalen. De banken willen zo langzamerhand de bouwfinanciering terug van de werven, dus binnenkort zal er een serie beslagleggingen in China gaan komen, die de waarde van PSV's verder onder druk gaat zetten.

Het artikel zit achter een betaalmuur, dus daarom heb ik hierboven maar even een vrije vertaling gegeven. Dit is de link:

https://www.tradewindsnews.com/weekly/36 ... d-in-china

Groet,
Ralph
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Offshore.

Bericht door maarpol »

Even terug naar die achter rol van die Boa Jarl , ik heb even mijn zoon gevraagd die nieuwe produceerde . De fout die de Chineese werf maakt is , de binnenmaat van de voeringen moest een tolerantie hebben van + 0,1 TOT 0,2 MILIMETER .De chineezen haddden ze gemaakt met +12 Milimeter . Resultaat was dat deze rol bij belastingen in de kont lagt te slaan met die 12 milimeter speeling.

Mijn zoon wist dat er binnen een maand nog een Chinees gebouwde Noorse supplier binnen komt met het zelfde euvel als deze Boa Jarl.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Offshore.

Bericht door Roy »

Mooi dat goedkoop bouwen in China. :!: :roll: :idea:
Veel grote industriëlen hebben hun toko deels, of geheel, naar China overgeheveld. Dit geheel tegen internationale politieke afspraken in.
Goed zo, zo kunnen we in Noord-West Europa toch nog wat scheeps- en machinebouwkundige graankorreltjes meepikken. :idea: :| :wink:
De dames en heren aandeelhouders die aanvankelijk in hun handen wreven, mogen nu toch weer het chequeboek trekken. Maar of ze dat ook door hebben..........,kwait nait. 8)

m.v.g., Roy
rd77
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2013 11:24

Re: Offshore.

Bericht door rd77 »

Dag Roy,

Alles naar China overhevelen is zéker geen oplossing. Daar komen steeds meer werven, toeleveranciers en reders achter. Dat zeg ik niet alleen met mijn lobby-pet op, ik hoor ook echt veel van zulke geluiden uit onze eigen achterban (werven, toeleveranciers), maar ook van reders. Vergeet ook niet dat de lonen in China heel erg snel zijn gestegen de laatste jaren. Een beetje geschoolde productiemedewerker die technische apparatuur kan maken, kost inmiddels hetzelfde per uur als eentje in Roemenië. De hele Chinese scheepsbouwsector zit enorm in de knel op het moment. Ze moeten hoger de markt in, meer specialistisch tonnage gaan bouwen, maar dat gaat heel erg veel Chinese werven niet lukken.

Groet,
Ralph
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Offshore.

Bericht door Roy »

Goedenavond Ralph,

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar vrees toch met grote vrezen.........
Immers; een bedrijf als I.H.C. exporteert haar expertise net zo vrolijk naar China, terwijl een werf als De Merwede moet krimpen. M.a.w. de Chinezen worden gewoon geholpen om hun kennis op te krikken en dit louter en alleen om meer winst voor I.H.C. te genereren. Dat hierna de zaak gewoon fijn gekopieerd wordt laat zich raden.
Ook een groot concern als Wärtsilä heeft de nodige activiteiten naar China overgeheveld.
Enne, zo zijn d'r nog wel een paar............. :roll: :idea: :?
Maar goed, ik heb begrepen dat het bouwen van suppliers even stil ligt. De opdrachtgevers kunnen niet meer aan hun financiële verplichtingen voldoen en zo ligt het in China droog van de nieuwbouw suppliers die gereed zijn maar niet afgenomen worden........
We gaan het allemaal zien !. :wink:

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Het nieuws van 2016

Bericht door velasquez »

Grappig, las van de week in de Pravda dat het vervoer via de transib naar Europa met 4,8% gestegen was en het doel om 90% te halen in 2025 ligt op schema.
Dus dat Rotterdam zijn aandeel in invoer gaat dalen lijkt mij volkomen een logische vaststelling

gr.BB
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Het nieuws van 2016

Bericht door Roy »

Vreemd, maar daar heb ik in de Helderse Courant niets over gelezen.............. :roll: :shock:
Lopen ze hier toch achter van het geen Poetin te vertellen heeft. 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Het nieuws van 2016

Bericht door velasquez »

Roy, enige tijd terug was er op ZDF een uur lang aandacht voor de nieuwe Zijde route.
De rede, heden is de USA met zijn zeer uitgebreide marinevloot in staat om elke natie zijn export te beïnvloeden of te traineren.
Via de nieuwe zijde route heeft de USA het nakijken en zo geschied het heden.
Er komt een schutle-trein systeem dat volledig autonoom dus zonder mensen werkt.
Het word 4 sporig heen en terug en verzorgt het transport tussen China, Rusland en India onderling maar ook met Europa dus de EU.
Daarvoor is er een bank opgericht AIIB wat staat voor azie infrastructuur invesment bank.
De totale invesment beloopt ca 31200 miljard Yuen dat is 4000 miljard dollar voor de komende 8 jaar.
Heden is er ca 15% reeds in bedrijf maar voor export naar de EU word de Trans Siberian Railway gebruikt (transib) die via Rusland naar warschau gaat of via Oekraïne naar Bratislava Slowakije.
Het einddoel is Wenen daar komt een soort kijfhoek maar dan 100 maal groter voor de verdeling in de EU.
Nu zal bij vele het kwartje wel vallen waarom plots alle aandacht VS/EU in Oekraïne.
Helaas voor de onrustzaaiers er komt door de zwarte zee via Krim naar Roemenie een tunnel
Het gevolg op termijn is uiteraard dat havens zoals Rotterdam heel veel minder te verwerken krijgen.
De verwachting is dat het gehele traject in 2025 tot 2030 operationeel is.
Een container per trein is van China naar Wenen 14,5 dagen onderweg, hetzelfde traject per zeeschip tot Rotterdam 31 dagen.
De kostprijs per trein is 35% meer maar doordat de goederen korter onderweg zijn is in feite de trein spot goedkoop.
Daarnaast zijn er ca 45% minder containers nodig met al hun opslag en transport.

gr.BB
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2016

Bericht door Theo Horsten »

De nieuwe zijderoute is inderdaad een heel interessante ontwikkeling. Er zijn er twee: over land, dus per spoor, maar ook de Maritieme Zijderoute waarbij de Chinezen bezig zijn steunpunten in te richten in havens op de route China-Europa. Het meerderheidsbelang dat ze zojuist in de haven van Piraeus hebben genomen, is daar een onderdeel van.
    • Afbeelding
Voor het containervervoer van Azië naar Europa zal het een mooie aanvulling en in bepaalde gevallen een goed alternatief zijn, maar zeker geen vervanger, laat staan concurrentie voor het vervoer over zee. Zo zien de Chinezen dat ook niet. Voor hun is het een onderdeel van het plan "One Belt, One Road". Een netwerk van treinen, schepen en pijpleidingen tussen Oost-Azië en Europa.
Maar wat containervervoer betreft, zal een haven als Rotterdam daar nauwelijks schade van ondervinden. Die zal ongeveer net zo groot zijn als de schade die ze ondervinden als China de haven van Piraeus en de infrastructuur in het achterland eenmaal zo heeft als ze het willen hebben. Dan gaat een deel van het containervervoer dat anders naar Rotterdam zou gaan, vanaf Piraeus per spoor verder naar de verschillende Europese bestemmingen.

Spoor is mooi, maar één ding blijft natuurlijk als een paal boven water staan. Eén enkel containerschip van het type Maersk Triple E met een capaciteit van 18.000 TEU staat gelijk aan een containertrein van, pakweg, 125 kilometer lengte. In hoeveel treinen moet je die opdelen om hem over het Europese spoorwegnet te krijgen? Op dit moment nog in 165 treinen en in de toekomst hopelijk in "maar" 100 treinen. Voor één enkel containerschip van de eindeloze rij die dagelijks op de zeeroutes vaart. Neem daarbij de kwetsbaarheid van een spoorverbinding door zoveel verschillende landen en over zoveel grenzen, een spoorlijn die door zijn lengte nauwelijks te bewaken en te beveiligen is en opnieuw blijkt hoe belangrijk zeevervoer is en altijd zal blijven.
De ontwikkelingen gaan razendsnel. De door kernenergie voortgestuwde onbemande containerschepen en bulkers zijn dichterbij dan menigeen beseft.

Dat neemt echter niet weg dat de Nieuwe Zijderoute een verdraaid interessante ontwikkeling is. Wie er een goede en recente studie over wil lezen, van 2015 en van Nederlandse origine, maar wel in het Engels, moet HIER even klikken.
velasquez

Re: Het nieuws van 2016

Bericht door velasquez »

Voorop gesteld dat in dit geval iedereen mij van alles wijs ken maken, ofwel ik heb er totaal geen verstand van en ken er tot nu toe feitelijk ook niets over vinden behoudens enkele geschreven stukken in het Russisch en chinees.
En clingendaal mijn excuus voor wie zich aangesproken voelt maar dat is een politieke club en zij schrijven zaken op waarop enkel van mijn schoonfamilie met ir status om gaan schaterlachen.
En of er containerschepen komen die kunnen vliegen of wat dan feit blijft dat heden de reis 2 maal de trein reistijd is en deze treinen waarvan er al diverse rijden zijn al onafhankelijk van de mens en gaat rijden over eigen trace.
De containers staan tot 2 lagen maar 3 is ook mogelijk.
Uiteraard is het een strategisch keuze omdat Europa en Azie over land alles te bereiken is.
Voor zover ik het ken bevatten is dit een zelfde ontwikkeling als die de Nederlandse binnenvaart heeft doorgemaakt.
Niemand hield het 65 jaar voor mogelijk dat het kleine schip overbodig is heden en dat feitelijk 90% over de weg en spoor gaat en NIET per schip.
En nog iets, Duitsland zet wat verbeteringen in zijn vaarwegen betreft zijn voet op de rem maar investeert wel evenals Frankrijk vele tientallen miljarden in spoorweg structuur en dat is voor mij een teken aan de wand.
Al met al de tijd zal het ons leren en of en wie het mee gaat maken is nog niet bekent.
Plaats reactie