Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Evert Sikkema »

Bedankt Gert (en Kees Manten natuurlijk).
In het "klein" toch min of meer een bezetting als op een GHV schip.

groeten
Evert
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Roy »

Niet dat ik zo'n fan van Damen Shipyards ben, maar als er in het buitenland steekpenningen betaald zijn begrijp ik dit maar al te goed.
Zonder omkoperij red je het gewoon niet. I.H.C. is al aan de beurd gekomen met activiteiten in Brazilië, maar ook daar red je het niet zonder de sleutelfiguren te stieken.
Gezien Damen op de West Afrikaanse kust goed ingevoerd is, lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat hier en daar iets aan de strijkstok blijft hangen.
Wij, destijds als zeevarenden moesten ons ook door de douane kopen, ook terwijl alle papieren in orde waren. Ergo, je kon gewoon op straat door de politie aangehouden worden en na een "gift" kon je gewoon weer doorlopen. Gaat iemand me nu vertellen dat je er op hoog niveau zaken kan doen zonder wat onder de tafel door te schuiven !. Kom nou even !.
We hebben het zelfs met ontwikkelingsgeld, later ontwikkelingssamenwerking, ook gezien dat er genoeg aan de strijkstok van de lokale vermeende hoogwaardigheidsbekleders bleef hangen. Als een Nederlandse politicus op bezoek komt wordt de rode loper uitgerold, maar iemand die voor de handel komt of je gewoon naar z'n bootje wilt, ligt dit heel anders !.
De overheid is weer eens heiliger dan de paus. Of moet ik dit gewoon als de zoveelste manier van ordinair innen beschouwen ?. Over corrupt gesproken zeg !.

Toch, m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Jan van der Doe »

Mijn idee Roy,is dat niemand rijk wordt met zaken doen zonder de boel te belazeren
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door joop 1 »

wie niet steelt of erft zal werken tot ie sterft als je vroeger in belgie door een sluis moest ging je altijd even aan de wal met wat frangen evenzo goed bij de douane het is al zo oud de wereld is dat het zo werkt gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Louis O.
Berichten: 1824
Lid geworden op: 31 dec 2004 21:23
Locatie: Vlissingen

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Louis O. »

een fles jenever deed ook wonderen.
shipwis
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:39
Locatie: rotterdam

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door shipwis »

mijn zoon woont en werkt in Ghana (Kumasi)
ook daar is het de normaalste zaak van de wereld,
om alleen al 'n stempeltje te krijgen, moet er gestiekt worden
it is by growing old,
that one remain young.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Ben »

Binnenvaart schreef:Vervelend nieuws voor bijna-miljardair Kommer Damen. De speurneuzen van de Fiod vielen afgelopen vrijdag binnen bij zijn Gorinchemse scheepswerf Damen Shipyards.

Fiod valt binnen bij Damen Shipyards vanwege corruptie
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Roy »

Het is door de jaren heen wel gebleken gebleken dat we hier in Nederland maar slecht met ons maritiem erfgoed omgaan.
Het is overigens al moeilijk genoeg om met de hedendaagse regelneverij uit Den Haag en, ( uiteraard ), Brussel, om het nog aanwezige Varend Erfgoed dan wel Varend Monument in de vaart te houden. Vrijwel niets blijft de eigenaren c.q. stichtingen bespaard door achterlijke regeltjes opgesteld door ambtenaren die van toeten nog blazen weten over zaken waar ze wel wetjes voor maken.

Dit gesteld hebbende moeten we helaas ook constateren dat het erg moeilijk is om aan financiën te komen om een zeeschip geconserveerd en wel in de vaart te houden. Nu stap ik er gemakshalve maar aan voorbij dat de aankoop van zo'n schip op zich al een schier onmogelijk te nemen barrière blijkt te zijn. Met lede ogen zie ik het dan ook gebeuren dat fraaie schepen, die tegen een schrootprijs te verkrijgen zijn, gewoon aan gort geknipt worden en zo voor eeuwig van de aardbodem verdwijnen.

Ja, ik weet het, je kan nu eenmaal niet alles bewaren, gelijktijdig zie ik het met lede ogen aan dat eeuwen oude scheepswrakken van de zeebodem getakeld worden. Niet alleen op zee hoor !. Neen ook uit de voormalige Zuiderzee zijn al de nodige wrakken gehaald en vorig jaar nog de overblijfselen van een kogge schip uit de IJssel bij Kampen. Bij Finland is men druk doende geweest om uit een oud wrak spullen te bergen en te conserveren voor het nageslacht.
Nu is het V.O.C. schip "De Rooswijk", die sinds januari 1740 in de Goodwin Sands ligt, aan de beurd. In ieder geval wil men uit het wrak vermeende waardevolle spullen halen, conserveren en ook aan het publiek tentoonstellen. Wat het allemaal gaat kosten weet bijna niemand, maar zoiets gaat zomaar in de tonnen lopen, als het al niet miljoenen zijn.

Jammer van al dat fraais wat nog steeds, waar ook in de wereld, ronddrijft en een zeer interessante levensloop gehad heeft. Ik bedoel, de schepen waar we zelf destijds op voeren en waar we maar niet over uitgepraat raken.................
Voor de goede orde, aan replica's in dit land geen gebrek hoor !. En dan nog, als zo'n replica als de "Batavia" al wat ouder begint te worden zit men met de handen in de haren omdat de visie er niet is om dit goed uit te voeren. Zonde hoor, waar blijven de creatieve geesten die zoiets wel op weten te pakken i.p.v. dure duik en bergingsoperaties op te tuigen om op oude wrakken te gaan duiken ?. Het lijkt wel een tendens te zijn, maar m.i. wel met een verkeerde visie.

Goed, dit wilde ik even ventileren naar aanleiding van de perikelen rond "De Rooswijk".

Een goede nachtrust, m.v.g., Roy
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door peelander »

Is onderstaand bericht al tot het Nieuwe Diep doorgedrongen?
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2017 ... Phn0E2wfIU
groeten
Jan van der Pluijm
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Evert Sikkema »

Mithras 1959 20040428.jpg
Mithras 1959 20040428.jpg (178.06 KiB) 2318 keer bekeken
Roy deze Mithras heb ik in 2004 geschilderd, omdat er omstreeks dat jaar een groep enthousiaste oud KNSM-ers (NKM-ers) was die van plan was de Mithras te kopen, die nog in redelijke originele staat rond voer in Griekse of Cypriotische wateren.
Het is er echter nooit van gekomen en het schip is dan ook in 2008 gesloopt volgens Marhisdata.
Er doen zich natuurlijk een aantal problemen voor als je varend erfgoed veilig wilt stellen.
Eerst zal het aankoopbedrag (de sloopwaarde) boven water moeten komen, vervolgens moet het schip nadat het in Nederland terug is (in het geval van de Mithras was dat de museumhaven in Amsterdam Noord, waar meer oude schepen liggen, o.a. het vroegere opleidingsschip Pollux) in de oorspronkelijke staat terug gebracht worden door vrijwilligers. Die zouden waarschijnlijk in 2004 nog wel te vinden zijn geweest, maar zo'n schip heeft natuurlijk ook regelmatig onderhoud nodig, moet af en toe droog gezet worden, 'geknipt en geschoren' enz. enz. Dat kost geld.
En dan hebben we het nog niet eens over een Stichting waarin het schip ondergebracht zou worden met een (dagelijks) bestuur enz. enz.
En ondertussen is het 2017, 13 of 14 jaar na het plan om de Mithras voor het nageslacht te bewaren. De 60 en 70 jarigen van toen zijn nu rond de 80 jaar oud en die zie ik niet meer als vrijwilliger (dagelijks) onderhoud plegen en ik denk dat je jongeren niet meer enthousiast krijgt om zo'n oud schip vrijwillig te onderhouden en er geld voor neer te tellen.
En dit is maar één voorbeeld.
De Gasselte zou naar Gasselternijveen gehaald worden, de replica van de Prins Willem in Den Helder was ook geen doorslaand succes en nadat ze uitgebrand was kwamen er berichten dat het schip in Harlingen hersteld zou worden en daar een publiekstrekker van de eerste orde zou worden. Nooit meer iets van gehoord.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie