Jugolinija en haar schepen.

van: www.kustvaartforum.com
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Hans,

Bedankt en fijne vakantie.

grt

Anne
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Jan Stolp »

Ben was er accurater in ,maar ik ben nu ook de boel wat aan het opruimen d.w.z. een posting waar alleen een foto staat maar die dan niet meer aanwezig is, kan verwijderd worden
Dat kan meerdere redenen hebben maar in dit topic wat grotendeels gecreeërd is door Hans (zout) is alles nog aanwezig .
Helaas is Hans er zelf niet meer maar hij heeft ons dit nagelaten...
Groeten
Jan
Heel Hengelo trilt
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2020 12:55

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Heel Hengelo trilt »

zout schreef: 08 mei 2016 23:48 We waren bij Senj, daar ligt een mooie vesting, Nehaj geheten.
NEHAJ bouw 1967 door 3Maj te Rijeka, te waterlating op 12 december 1966
1992 sloop te Chittagong. Vermeldenswaardig is dat deze mooie schepen 10.500 PK Stork-motoren hebben.
Nehaj te water.jpg
Nehaj.jpg
Nehaj1967.jpg
Dag Zout en Roy,
Ik ben bezig met deel 2 van 'Heel Hengelo trilt', de ontwikkeling van de dieselmotor bij Stork. Hoofdstuk 9 gaat over de technische kant van de SW en hoofdstuk 10 over de bedrijfskant. In 1965 weet Stork in zware concurrentie met Sulzer, MAN en Fiat de order binnen te halen voor acht motoren voor te bouwen schepen van Jugolinia. Daar zit de Nehaj ook bij. Het is het derde schip. Het eerste schip is gebouwd op de werf 3e Maj in Rijeka en het tweede schip In Pula op de werf Uljanik. De Stork motoren zijn in eerste instantie geoffreerd als HOTLo, maar uiteindelijk als SW uitgevoerd. De motoren zijn in samenwerking met fusiepartner (VMF) Werkspoor gebouwd. Dat liep niet altijd even lekker. Van de eerste twee schepen, ms 'Trsat' en ms 'Kranjcevic' heb ik veel (technische) informatie m.b.t. proefdraaien, proefvaart en eerste grote tocht. Bij die tocht met de Kranjcevic was Hans Guikink garantiemachinist(werktuigkundige) hij schrijft daarover in zijn boekje 'Bericht uit de vetloods'. Ik zelf schenk in hoofdstuk 10 relatief veel aandacht aan de commerciële kant en dat heeft alles te maken met de grote concurrentiestrijd in een krappe markt. Stork wint hier nog, zij het met grote verliezen t.a.v. de productiekosten, maar zal later het onderspit delven. Op het forum staat een mooie foto van het ms 'Nehaj', ik zou deze graag in het boek gebruiken.
Heel Hengelo trilt
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2020 12:55

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Heel Hengelo trilt »

Ik zie net dat Zout, Hans is overleden excuus dat ik dit niet eerder las. Het toeval wil dat Hans Guikink, die ik noem ook enige tijd geleden is overleden. Hij was betrokken bij het project SOS-HOTLo.
Plaats reactie