Het nieuws van 2017.

van: www.kustvaartforum.com
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door peelander »

Toen varend erfgoed uit Zuid West Nederland richting Noord Holland vertrok was je aanzienlijk minder verontwaardigd Roy. Net zo min als bv. de Schorpioen en de Nederlander hun wortels hier in het Zuidwesten hadden is de Stadsgraanzuiger no.19
stadsgraanzuiger nr 19.jpg
stadsgraanzuiger nr 19.jpg (139.65 KiB) 1485 keer bekeken
pas later in Rotterdam terecht gekomen en origineel Antwerps https://www.stoommachine.info/graanzuiger.html.
Bovendien komt de elevator weer terug en is er een wissel programma met Antwerpen.
Dit laatste kan niet gezegd worden van erfgoed, dat definitief van hieruit naar Noord Holland verdwenen is.
Maar eerlijk; de Schorpioen ligt er daar in het dok van de Willemswerf keurig bij.
schorpioen 22 09 2017  den helder (8).JPG
schorpioen 22 09 2017 den helder (8).JPG (130.63 KiB) 1485 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Roy »

Ja-ha Jan, daar hebben we het al eens eerder over gehad geloof ik.................. :wink:
Ook dat de "Schorpioen" er nu zo goed bij ligt is niet dankzij de inzet van de Kon Marine. Het was in Vlissingen en Middelburg waar de aanzet tot restauratie gegeven is. Jammer dat toen deze 2 plaatsen het vogeltje over het net hebben laten vliegen :!: :idea: .
Toen zag men hier in Den Helder wel de kans om een historisch schip als de "Schorpioen" te verkrijgen. Lees; in de schoot geworpen kreeg.
Ook de "Buffel" heeft men net ze vrolijk uit Den Helder laten vertrekken. Bij De Groot & van Vliet is ze toen aangepast voor haar nieuwe taak als museumschip c.q. stoommachine museum. Inmiddels is men er in Hellevoetsluis maar wat groots mee. Maar ook daar heeft het lang geduurd voor men het belang van behoud van nautisch erfgoed inzag. Zie hiervoor de moeite die de eigenaars van de "Bernisse" hebben moeten doen voor ze er een vaste stek kregen.

Dat het met de "Nederlander" ook totaal verkeerd gegaan is weet ik ook. Dat dit erg te betreuren valt moge duidelijk zijn. Tot op heden is nog niemand met een goed plan gekomen om het schip in haar oude luister te herstellen. Ik ben dan ook bang dat dit niet gaat lukken. Jan van Seumeren, ( geen Noord Hollander overigens ), heeft wel zij nek uitgestoken om twee van die oude Zuiderzee veren op te kopen, maar zoals gezegd tot op heden zonder verder resultaat.

Trek al deze negatieve voorbeelden dan ook nog eens door naar de "Noordborg" en je ziet dat Nederland geen zeevarende natie was of is, maar een handelsnatie. 't Is klaarblijkelijk niet anders................. :roll: :shock: :idea:

Kortom; het is geen strijd tussen Noord- en of Zuid Holland, maar een landelijk gegeven.

toch, m.v.g., Roy
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door peelander »

Allereerst vond ik het leuk om je weereens te stangen Roy :D :D Van de Erasmus, die ik in de Wantij te Dordrecht zag afgelopen september weet ik het naatje van de kous niet, maar ze ziet er vanaf de brug toch netjes uit.
erasmus 17 09 2017 dordrecht (68).JPG
erasmus 17 09 2017 dordrecht (68).JPG (271.31 KiB) 1456 keer bekeken
En gelukkig een stukje scheepvaartgesc hiedenis, die in het Zuid Westen is achtergebleven :D :D :D .
groeten
Jan van der Pluijm
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Jinny »

Ik weet niet beter dan dat de Schorpioen aan de kaai lag bij de brug in Den Helder.
Naderhand heb ik het ding nog door de vlotbrug zien passeren bij 't Zand (mijn woonplaats toendertijd..)
Het ding hoort in mijn ogen bij Den Helder.....

(Ahoewel het weinig meer is dan een lege huls, erop is er niet veel aan)
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Binnenvaart »

Alewijnse Marine heeft opdracht gekregen voor het ontwerp, de levering en inbedrijfstelling van de volledige elektrische installatie en automatisering aan boord van twee nieuwe Trailing Suction Hopper Dredgers (TSHD).

Alewijnse werkt aan twee dredgers voor Barkmeijer Shipyards
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Roy »

De "Schorpioen" lag in Den Helder als stationair logiesschip t.b.v. de huisvesting van Marva's. Uit deze laatste dienstperiode bij de K.M. dankt zij haar bijnaam "t Scheurenschip. Weinig vrouwvriendelijk, maar zo werd ze nu eenmaal genoemd.
Op haar tocht naar Vlissingen heeft ze in A'dam nog tussen twee brughoofden vastgezeten. Het moge duidelijk zijn dat het schip gesleept werd en er een stuurboot achter zat. Langs de Haarlemmermeer en de Gouwe kwam ze bij de Hollandse IJssel terecht en vandaar ging ze via de Dord naar het Zeeuwse alwaar erg veel werk verzet is om haar in oude, ( stationaire ), luister te herstellen. Toen het de stichting en haar vrijwilligers in Vlissingen en Middelburg door de betreffende gemeenten onmogelijk gemaakt werd, moest men node afscheid van de "Schorpioen" doen. Toen was het Marine Museum er als de kippen bij om haar terug te halen. De bulk van de verbouwing was toen al uitgevoerd.................
Dat men in het Zeeuwse erg veel werk aan de "Schorpioen" verricht heeft, wordt maar weinig gememoreerd. De vrijwilligers van weleer, lees; in Zeeland, worden m.i. hiermee zeer tekort gedaan. Helaas, 't is weer eens niet anders !.

m.v.g., Roy
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Jinny »

Duidelijk..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door peelander »

Dank je Roy.
groeten
Jan van der Pluijm
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Binnenvaart »

Baggeraar Jan De Nul gaat in consortium met een Chinees bedrijf een cruisehaven bouwen in Panama, zo meldt het bedrijf.

Jan De Nul bouwt cruisehaven van 140 miljoen euro voor Panamakanaal
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Binnenvaart »

STADE. Auf der Elbe bei Abbenfleth trat am späten Donerstagabend wegen einer defekten Pumpe aus dem Gastank des Tankers "Bow Guardian" ein explosives Propylen-Gemisch aus.

Evakuierung: Gaswolke über der Elbe bei Stade-Abbenfleth
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Gesloten