Dit even terzijde

van: www.kustvaartforum.com
Binnenvaarder
Berichten: 990
Lid geworden op: 19 feb 2005 17.20 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Binnenvaarder » 25 mar 2015 17.20 19:50

Ook nog een voorbeeld van een vals emaltj,e kwam begin maart ook bij ons op het werk, je moet goed kijken om de fout direct te zien.
@portofortterdam.com
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)


Evert Sikkema
Berichten: 3220
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Evert Sikkema » 14 apr 2015 17.20 07:48

Zaterdag (11 april) vond op de Witte Zwaan in Groningen de halfjaarlijkse bijeenkomst plaats van de Vereniging Van Oud-Employé’s Der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij en de Vereniging van oud-personeel der Koninklijke Java-China-Paketvaartlijnen NV.
De gepensioneerde loods Ger Hosmar vertelde (bij een interessant dia-verslag) over zijn reis tijdens het uitbrengen van 4 Damen-sleepboten naar Iran in 1983 ten tijde van de schermutselingen tussen Iran en Irak.
Binsar Sipahutar van Toko Semarang zorgde weer voor een geweldige Indische rijsttafel.
Aan boord van de Witte Zwaan was ruimschoots tijd om herinneringen op te halen aan de vroegere vaarperiode. De ongeveer 65 aanwezigen hebben daar ook ruimschoots gebruik van gemaakt.
Ik was op uitnodiging aanwezig met mijn scheepsportretten, die met wasknijpers aan de rolgordijnen van de Witte Zwaan konden worden opgehangen.
De eerste gasten arriveerden omstreeks 11 uur en de laatste vertrok rond half 4.
Sommigen wonen bij wijze van spreken om de hoek, anderen kwamen van ver, zoals uit Vlissingen, Amersfoort, Hilversum, Eindhoven, Ede, Breda, Wognum enz. enz.
Indien u, als oud opvarende ook nog eens op een gezellige manier met vroegere collega's wilt praten neem dan contact op met Anne Mulder (vaerderij@gmail.com)
De volgende bijeenkomst in Groningen is 10 oktober 2015.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jan van der Doe
Berichten: 6573
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan van der Doe » 14 apr 2015 17.20 19:13

Gezellig vreet(d)zaam bij elkaar.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

joop 1
Berichten: 2246
Lid geworden op: 05 nov 2013 17.20 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Dit even terzijde.

Bericht door joop 1 » 14 apr 2015 17.20 19:27

daar gaan wij zaterdag niet voor onder doen dat word zeker zo gezellig gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.

Evert Sikkema
Berichten: 3220
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Evert Sikkema » 20 apr 2015 17.20 15:10

Vanmiddag gehoord op de radio: "Het schip keert de wal".

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Harry Bernd

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Harry Bernd » 21 apr 2015 17.20 09:02

Ja,mensen en hun taal.
In deze contreien is het momenteel bij politici , bestuurders en andere hotemetoten in om te spreken over het Eemsdeltagebied en als het heel mooi gaat Eemsdelta area.Terwijl de Eems helemaal geen delta heeft maar een estuarium. Maar het klinkt interessant. Ik heb voor deze figuren ook een woord maar die zal ik op dit forum maar niet gebruiken.
Harry

Theo Horsten
Berichten: 997
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Theo Horsten » 01 okt 2015 17.20 17:34

In het topic Foto's plaatsen Wrijfhout schreef:Voorlopig maak ik mij meer zorgen over de teruglopende activiteiten op diverse fora dan over de foto's.
Ach, zorgen...? Het is een ontwikkeling waar ik wel een verklaring voor meen te hebben. Facebook zegt mij niets. Ik heb wel een account, maar ik doe er nooit iets mee. Kinderen en kleinkinderen zijn er wel actief en dat volg ik, maar om zelf iets te plaatsen, nee. Voor mij voegt Facebook helemaal niets toe. Ik begrijp het ook niet zo goed, net zomin als Twitter. Waarom zou je nu in 's hemelsnaam rondbazuinen waar je mee bezig bent? En als het nu iets belangrijks is, okay. Maar het zijn voornamelijk nietszeggende mededelingen.

De activiteit op Kombuispraat loopt ook met sprongen terug. Ik heb daar jarenlang heel veel tijd in gestoken, dagen en vaak ook weken gewerkt aan een topic dat ik zelf interessant vond en dat anderen blijkens de reacties óók interessant vonden, maar er komt nauwelijks respons. Nu deed ik het sowieso voor mijn eigen genoegen, voor de research die er bij komt kijken, omdat ik er zelf bijzonder veel van leer en omdat ik er genoegen in schep om alles duidelijk en begrijpelijk onder woorden te brengen - waar dan ook weer die mooie opmaak bijhoort en wat dan ook weer vingeroefeningen zijn voor andere schrijfactivitetiten - maar als je de enige bent die een topic start dat pretendeert iets om het lijf te hebben, een onderwerp bij de kop pakt dat iets verder gaat dan het verleden, dan vergaat je op den duur de lust. En dat op den duur is nú. De oorzaak van het teruglopen van de activiteiten is naar mijn mening de volgende. Met die mening hoeft uiteraard helemaal niemand het eens te zijn, maar het is wel zoals ik het voel en waaraan - opnieuw volgens mij - deze fora ter ziele dreigen te gaan.

Er is niets mis met een "Opa-vertelt-alwéér-van-vroegerforum" zoals ik dat dan maar noem. Mijn eigen scheepvaartervaring en -herinneringen gaan inmiddels meer dan zestig jaar terug en als je van die zestig jaar dan ruim veertig ook werkelijk actief bent geweest in de scheepvaart, heb je heel wat te vertellen. Maar daar komt op zeker moment wél een einde aan. Je kunt niet eindeloos foto's van vroeger blijven plaatsen, vooral niet als daar verder niets bij komt. Het is prima als die foto's of tekeningen in een langer verhaal worden geplaatst, een verhaal dat iets dieper gaat dan alleen maar de mededeling dat je ergens in de zestiger of zeventiger jaren op dat schip hebt gevaren. Als jij alleen maar fotoboeken zonder tekst zou publiceren, Harry, dan zou je die op den duur ook aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen. Maar je maakt er een verhaal van, je schrijft historie en daar kun je wel lang mee doorgaan. Let wel: als je het telkens weer vanuit een ander uitgangspunt beschrijft en er toch weer iets nieuws van weet te maken.
Ik heb altijd met bijzonder veel plezier gevaren en heb me ook buiten het varen uitstekend in de scheepvaart vermaakt. Ik heb het altijd een fijn vak gevonden. Of ik het tegenwoordig nog zo mooi zou vinden is iets anders, dat wil zeggen: het varen. Het reguliere scheepvaartbedrijf zoals dat nu gaat, zou me waarschijnlijk minder bevallen, maar er is nog zoveel meer te doen in de scheepvaart, zowel varend als in de periferie, alles eromheen, alles wat er bij komt kijken. Dat alles blijft me interesseren en daarom probeer ik ook nog steeds een beetje bij te blijven, de nieuwe ontwikkelingen te volgen en na te denken over de toekomst. Zowel voor wat betreft wat tegenwoordig wordt aangeduid als "short sea shipping" als de ontwikkelingen in de containervaart, en de alsmaar groter wordende schepen, de grote tankers, de technische ontwikkelingen zowel wat betreft de navigatie als de machinekamers. Als ik het optimisme van mijn cardioloog deel en nog een poosje mee kan, dan hoop ik nog mee te maken dat het eerste onbemande containerschip of bulkcarrier in de vaart komt. We gaan naar onbemande, door kernenergie voortgestuwde containerschepen en bulkers. Wie zegt dat dit onzin is, volgt de ontwikkelingen niet. Oskar Levander is vice-president Innovatie van Rolls Royce en bepaald geen warhoofd of fantast. Je kunt hem maar beter geloven als hij zegt dat er over 20 jaar nucleair voortgestuwde robotschepen varen. Lees HIER zijn toekomstvoorspelling.

Als een forum als dit zich niet met dit soort dingen bezighoudt en alleen maar blijft hangen in het verleden, dan is het gedoemd ter ziele te gaan. Ik heb het nu alleen over de zeevaart omdat ik de binnenvaart niet of nauwelijks volg, maar ik denk dat het daar niet veel anders zal zijn. Als ik in de zoekfunctie "LNG Greenstream" intik, krijg ik ook alleen maar foto's. Waarom wordt zoiets hier niet veel diepgaander behandeld? Pas op: dit is geen kritiek, maar een observatie en een mening. En nogmaals: er is niets mis met het verleden, maar als een forum als dit zich niet veel meer bezighoudt met het heden en de toekomst, hééft het geen toekomst.

Jan van der Doe
Berichten: 6573
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan van der Doe » 01 okt 2015 17.20 20:38

Ben het roerend met je eens Theo.
Heb daar niets aan toe te voegen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Roy
Berichten: 3471
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Roy » 01 okt 2015 17.20 22:45

Het geheel genomen kan ik me ook wel in het standpunt van Theo vinden.
Echter, figuren als ik mogen graag in de historie duiken en constateren dat er erg veel niet bekend is dan wel niet klopt wat geschreven is. Ik heb het wel eerder gesteld, fouten worden vaak klakkeloos overgenomen en gaan hun eigen leven leiden.
Het blijkt een hele toer te zijn om de vlootlijsten van rederijen van weleer, ( ook van de huidige trouwens ), werkelijk goed weer te geven. Veelal wordt geschreven over m.k. installaties en of dekuitrustingen en dan blijkt het hele verhaal of niet te kloppen of zijn domweg niet kompleet. Werkelijk je komt het overal tegen. Eerlijk gezegd valt dit me erg tegen.
Ik denk dus dat het wel degelijk nuttig is om de maritieme forums in stand te houden en informatie uit te wisselen. Hier staat dan wel tegenover dat het maritieme gebeuren wel uit verschillende hoeken belicht moet worden. Helaas zie ik totaal geen rederijen of vertegenwoordigers er van op de forums verschijnen. Ook scheeps- en machinebouwers mis ik.
Als dit eens afgezet wordt t.o.v. van een site waar marinelui hun ervaringen uitwisselen, denk ik dat de koopvaardijsites er nog wat van kunnen opsteken. Voor de goede orde, ik zit niet op marinesites simpelweg omdat ik een andere taal spreek en weinig tot niets van marine aangelegenheden af weet.
Wat mij ook opgevallen is, op de koopvaardij sites ben ik nogal eens haat en nijd tegengekomen terwijl men uit dezelfde specialistische hoek komt. Kijk, of dat het onderlinge contact nu op peil houd waag ik sterk in twijfel te trekken. Elkaar aanvullen dan wel corrigeren is uiteraard van een heel andere orde en zal vrijwel altijd geaccepteerd worden. Elkaar respecteren hoort hier uiteraard ook bij. Helaas gaat het hier weleens mis. Het resultaat kan zijn dat er een braindrain optreed dat de continuïteit van een forum wel in gevaar brengt. Vreemd, maar dit zie je niet op zo'n marinesite. En dan te bedenken dat het rangen en standen systeem bij de Kon. Marine nog steeds een grote rol speelt, dan wel tot in detail verfijnd is !?.
Ook ik zie helemaal niets in Facebook, Twitter, Hyves of hoe het ook allemaal heten moge. De reden heeft Theo al genoemd; het voegt simpelweg niets toe. Bovendien, het schijnt tot een heleboel ellende te leiden, waar ook niemand ook maar iets wijzer van wordt.
Ik hoop dan ook dat wij, als geïnteresseerden in het maritieme gebeuren in de breedste zin van het woord, nog jaren door mogen gaan met het uitwisselen van ideeën, gegevens en statements.

Ik duik d'r in, de rust, gr., Roy

Evert Sikkema
Berichten: 3220
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Evert Sikkema » 02 okt 2015 17.20 09:48

Op een ander onderwerp in dit forum heb ik vorige week het volgende geplaatst:

Eén van onze trouwste forumleden heeft onder elke bijdrage die hij plaatst het volgende onderschrift:
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Dit is een waar woord, maar we moeten er wel met z'n allen voor zorgen dat we dat 'lopende buffet' steeds zelf aan blijven vullen, zodat er ook steeds wat 'lekkers' blijft om te consumeren.


En wat Theo schrijft over de interessante ontwikkelingen in de scheepvaart is ook een onderwerp waar meer aandacht voor zou moeten zijn, maar dan heb je mensen nodig die dat van nabij meemaken en die zijn niet of nauwelijks vertegenwoordigd op de diverse fora.
En als je dan als leek, zoals ik, kennis wilt nemen van de nieuwe ontwikkelingen zou dat ook in begrijpelijke taal geschreven moeten worden , zodat ook niet ingewijden begrijpen waar het over gaat.
En dat is nou juist zo moeilijk om niet in vakjargon te vervallen waar een buitenstaander geen touw aan vast kan knopen en dus afhaakt.
Trouwens dat vakjargon duikt op in alle geledingen van onze maatschappij. Voor ingewijden is het 'ouwe jongens krentenbrood', maar voor buitenstaanders is het 'gooi maar in mijn pet'.

Verder wat het schrijven of plaatsen over vroeger betreft daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Toen Amsterdam 700 jaar stadsrechten vierde (in 1975) stond er in de programmakrant een reeks van 7 tekeningen van Peter van Straaten. De eerste tekening stelde 1375 voor, de tweede tekening 1475 en zo voort tot 1975. Alleen aan de kleding was te zien dat de tijd voortschreed, maar onder elke tekening stond dezelfde uitspraak van de vader tegen de zoon: Amsterdam is niet meer wat het geweest is.
En dat gezegde, dat het vroeger allemaal beter, anders was hoor je steeds weer. Op het werk was het vroeger beter, gezelliger, leuker, de mensen op straat waren vriendelijker, kinderen waren minder brutaal, de dokter luisterde beter naar jou enz. enz . En wat de scheepvaart betreft hoor ik ook steeds dat het vroeger beter, mooier, kameraadschappelijker enz. was.
En daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Net zo goed als wij niet zoveel op hebben met Facebook, Twitter, Whatsappen enz. enz.
We komen, of we het willen of niet, steeds meer buiten de werkelijkheid te staan. Maar ook degenen die vinden dat dat ouwe mannen/vrouwen praat is, zullen over 20, 30, 40 jaar precies hetzelfde zeggen.

Persoonlijk wil ik mee blijven doen op het forum, maar ik kan geen inbreng leveren wat de technische ontwikkelingen betreft. Ik ben een geïnteresseerde 'buitenstaander' maar weet niet zoveel van de hoed en de rand.

Trouwens, tussen 2 haakjes, deze week ben ik met een kleinzoon bezig geweest met een werkstuk over Van Heutsz en dan komen natuurlijk de 'acties' of 'pacificatie' in/van Atjeh aan de orde. Al lezende bleek mij dat hier toch ook een verband lag met betrekking tot de scheepvaart van Nederland naar Indië. In 1869 was het Suezkanaal geopend en voeren de schepen niet meer via Kaap de Goede Hoop en Straat Soenda naar Batavia, maar via Ceylon en Straat Malakka. En om te voorkomen dat de schepen in Straat Malakka door inwoners van Atjeh overvallen zouden worden moest daar 'orde op zaken' worden gesteld. Over de wreedheden die daar bedreven zijn zullen we het maar niet hebben.

Maar terugkerend tot het oorspronkelijke onderwerp waar het in de vorige bijdragen over ging, zou het niet zo zijn dat 'we' alles al eens gelezen en gezien hebben en dat het moeilijk wordt om steeds weer wat nieuws te verzinnen om het forum aantrekkelijk te houden?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.



Plaats reactie