Wie herkent dit schip?

van: www.kustvaartforum.com
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Gert Schouwstra »

Leo, dat is een interessant gegeven. En met dat spoor kom je op het volgende:
Van de Kurt Sandkamp is bekend dat die als "LAT 4 Kurt Sandkamp" heeft gevaren.
Van de Gloria is bekend dat die als "LAT 12 Gloria" heeft gevaren.
De andere twee komen niet in de bekende lijsten voor.

Lat betekende "Leichte Artillerie Träger". Bijna 40 kustvaarders van rond de 200 ton werden door de Kriegsmarine in beslag genomen om omgebouwd te worden tot Leichte Artillerie-Träger (LAT). Vier van deze schepen waren afkomstig van Nederlandse reders. Een aantal kustvaarders had een waterverplaatsing van ruim 300 ton, maar werden toch bij de LAT`s ingedeeld omdat er geen kanonnen voorradig waren om ze uit te rusten tot Schwere Artillerie-Träger. De meeste schepen waren uitgerust met een dieselmotor, maar een enkeling beschikte nog over stoommachines. Een aantal schepen werd gevorderd, maar vrijwel meteen weer aan de rechtmatige eigenaar teruggegeven omdat er op dat moment geen wapens ter beschikking waren om de schepen uit te rusten tot Artillerie-Träger. Sommige LAT`s werden na verlies vervangen door een andere die hetzelfde nummer kreeg. Uiteindelijk werden er ruim 35 LAT`s in Duitse dienst gesteld en gebruikt als konvooibegeleider. De kustvaarders werden uitgerust met een enkele of een dubbele 37mm of 40mm mitrailleur en zes of zeven mitrailleurs van 20mm of 15mm. Omdat tijdens de oorlog een groot deel van de administratie van de Kriegsmarine in Wilhelmshaven en Kiel verloren ging, ontbreken er verschillende gegevens van de LAT`s. (bron: www.go2war2.nl)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Leo schreef: 19 nov 2017 12:32
onbekende kustvaarder verm. in Duitse Dienst als voorpostenboot-artillerieträger.jpg
Daheim_ex Hermann Suhr_ex Holstein_bj 1939 Schulte & Bruns Emden_bn 137_Rudolf Nagel Hamburg_Id 5149069_.jpg

@Ben, Ik denk eerder dat het hier gaat om een Duitse kustvaarder in dienst van de Kriegsmarine als LAT-Schiff of iets dergelijks...
De afbeeldingen vergelijkend zou het de voormalige 'Holstein' geweest kunnen zijn, hier afgebeeld als de 'Daheim'; dit schip is gebouwd in 1939 op de werf van Schulte & Bruns in Emden. Deze werf bouwde in de jaren 1939/40 qua tonnage-grote een 4-tal gelijksoortige kustvaarders: De 'Holstein (1939), 'Gloria' (1939). 'Klaus Wilhelm' (1940) en de 'Kurt Sandkamp' (1940).
@Leo, ik dacht al waar blijft hij :wink: . Geweldig deze herkenning, ik ga ook voor de Holstein die in de W.O. II als Hilfsschiff gevaren heeft,
maar om 100% zeker te zijn ben ik nog bezig met de andere drie genoemde schepen.

@Gert, ook jij bedankt voor je informatie en en dan is in principe alleen de Klaus Wilhelm nog een kandidaat voor de "onbekende kustvaarder foto".
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Ben schreef: 16 nov 2017 10:10 Een ongedateerde kaart met de coaster Pascholl in Delfzijl, welk schip ligt daar linksboven de kop van haar?
pascholl haven delfzijl.jpg
pascholl onbekend.jpg
Delfzijl Buitenhaven (73).jpg
Delfzijl Buitenhaven (73).jpg (130.75 KiB) 1961 keer bekeken
Deze ansichtkaart komt uit dezelfde serie.

Complimenten voor de speurneuzen die de onbekende Duitse oorlogscoaster boven water hebben gehaald,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Van de kuster op de "onbekende foto" denkt Leo dat wel eens de Holstein kon zijn en ook de namen Klaus Wilhelm, Gloria en Kurt Sandkamp
werden genoemd. De laatste twee werden verbouwd tot LAT-Schiffe en daar er geen bewapening te zien is blijven de Holstein en
Klaus Wilhelm over. Van de laatste zijn helaas geen foto's en zij werd ingezet voor de vrachtvaart op de Kanaaleilanden.
Ter vergelijking nog een foto van de Holstein van 1952. Voor mij is de onbekende de Holstein.

klaus wilhelm 1940.JPG
klaus wilhelm 1940.JPG (69.88 KiB) 1862 keer bekeken
holstein 1940.JPG
holstein 1940.JPG (89.78 KiB) 1862 keer bekeken
holstein onbekend (01)kopie.jpg
holstein onbekend (01)kopie.jpg (54.15 KiB) 1862 keer bekeken
holstein hilfsschiff holstein nr. 2239 1940 schulte & bruns emden foto 1952.jpg
holstein hilfsschiff holstein nr. 2239 1940 schulte & bruns emden foto 1952.jpg (65.56 KiB) 1862 keer bekeken
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Bert »

Wie herkent de coaster achter de "Golfbreker" bij doorkomst Oosterdraai te Appingedam. Schip komt vanaf de Bronsmotorenfabriek.

Zit al tijden naar die naam te kijken maar kan er niks van maken.


Gr Bert.Romeling.


Afbeelding
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door p.arendz »

De Libelle van 1937. https://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=2079
Hartelijke groet,
---Peter.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door p.arendz »

& daar hoort dit bij denk ik:
1956-00-00: In 1956 werd de Brons 4 tew 4 cil. 220 Pk gereviseerd bij Brons Motoren Fabriekte (sic) Appingedam.
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Bert »

Knap werk Peter mijn dank, jaar 1956 klopt wel denk ik .

Groeten Bert.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Op deze foto is geen naam op het schip te vinden, daarom de vraag: "wie geeft haar een naam"?

onbekend coll. e. de boer.jpg
onbekend coll. e. de boer.jpg (121.36 KiB) 1930 keer bekeken
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door p.arendz »

Op shipspotters.nl
daar vind je haar wel
Plaats reactie