Wie herkent dit schip?

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Evert Sikkema »

Geert, het eerste schip rechts op de foto is volgens mij de Poelau Bras van SMN dat op 6 maart 1942 met (geschat) zo'n 265 mensen aan boord vertrok uit de Wijnkoopsbaai bij Tjilatjap aan de zuidkust van Java naar Colombo. De volgende dag werd het schip gebombardeerd door vliegtuigen van het vliegdekschip Hiryu, waarbij ruim 140 opvarenden omkwamen.
Poelau Bras 1929 tot 7 maart 1942.jpg
Poelau Bras 1929 tot 7 maart 1942.jpg (88.56 KiB) 2218 keer bekeken
Voor de geschiedenis kun je hier terecht: https://javapost.nl/2014/04/04/tjilatja ... -van-java/ , zoals Peter ook al geschreven heeft.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Binnenvaarder »

Peter en Evert,
Bedankt voor jullie info.
Best wel een interessant boek die ik nu aan het lezen ben, gaat over de "Zaandam" van de HAL.
Dezelfde schrijver heeft ook een boekje geschreven over de ondergang van de 3 NL pass. schepen (Slamat, Pennland en Costa Rica) bij de evacuatie van Griekenland, Operatie Demon. Mocht iemand interesse in dit boekje hebben stuur dan even een PB.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Evert Sikkema »

Geert, ik schreef eerder dat het schip rechts op de foto vermoedelijk de Poelau Bras (SMN) is, maar het zou ook de Tawali (SMN) kunnen zijn. Ik kom daar op omdat de Poelau Bras het laatste schip was dat vertrok op 6 maart 1942. Andere schepen waren een paar dagen eerder uit Tjilatjap vertrokken en omdat op deze foto meer schepen staan kom ik dus bij de Tawali terecht. Één van die andere schepen zou dan de Janssens (KPM) kunnen zijn, die samen met de Tawali was vertrokken. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen.
Tawali1931.jpg
Tawali1931.jpg (126.22 KiB) 2125 keer bekeken
Janssens KPM 1935.jpg
Janssens KPM 1935.jpg (219.41 KiB) 2125 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Binnenvaarder »

Evert,
Als ik naar de schoorsteen kijk van de "Poelau Bras" en deze vergelijk met de foto die ik geplaatst heb lijkt het of de schoorsteen op jouw foto "slanker" is.
De schoorsteen op de "Tawali" lijkt wat voller, kan natuurlijk ook gezichtsbedrog zijn door de hoek waarin de foto's zijn genomen.
Altijd leuk om weer te zien / lezen dat er mee gedacht wordt en de nodige info naar boven komt.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Leslie Spurling schreef: 18 jan 2018 18:41 I tend to agree with you about the Nigeria ship being a Caroliner type. There is one outstanding candidate for consideration as she was last heard of in Guinea-Bissau some years ago and that is "OCANTE" IMO 5217878 - better known to us as MAJLITH and LOENO under the Danish flag.
There are two other sisters in the running as "continued existence in doubt", but nothing to put them in West Africa waters.
@Leslie, I think you have the right candidate, the unknown coaster is the ex Majalith.

onbekend.jpg
onbekend.jpg (32.17 KiB) 2014 keer bekeken

majlith 1952 h.c. christensens staalskibsværft, marstal © c.hill.jpg
majlith 1952 h.c. christensens staalskibsværft, marstal © c.hill.jpg (84.14 KiB) 2014 keer bekeken
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Wie weet meer over deze kuster te vertellen

https://www.flickr.com/photos/gautamsen ... Lvz-JjGgz7
Bijlagen
cameroon.jpg
cameroon.jpg (92.7 KiB) 1916 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door hank »

Geen Hollands maar een Deense coaster gok ik voorlopig.

Hank.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door maarpol »

Even uit gesneeden
Bijlagen
deen-2.jpg
deen-2.jpg (109.58 KiB) 1869 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Olinga
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 okt 2007 22:58

Re: Wie weet?

Bericht door Olinga »

Het kon weleens de ex. "Carebeka" van 1957 zijn als " Gladiator II" .
Imo:5063394
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Dat past heel goed bij de foto op shipspotters: https://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?t=417
Mooi gevonden, Frits!
MVG,
---Peter.
Plaats reactie