- Hydra 1934 + © A.Duncan.jpg (87.84 KiB) 2706 keer bekeken
"Golden Oldies" KHV
Re: "Golden Oldies" KHV
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Re: "Golden Oldies" KHV
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: "Golden Oldies" KHV
DOGGERSBANK of 1939
Bodewes' Scheepswerven, Martenshoek (307)
1939, 208grtBodewes' Scheepswerven, Martenshoek (307)
Groeten
George in Hull
George in Hull
Re: "Golden Oldies" KHV
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: "Golden Oldies" KHV
In vervolg op de foto van George Robinson van de Doggersbank hierbij nog een foto van de Doggersbank, maar dan de Doggersbank van 1933, die in 1938 door de KPM is gekocht en die door de verkoper op 'eigen kracht' naar Nederlands Indië is gevaren. Een hele prestatie voor zo'n klein schip en haar bemanning.
De KPM heeft het schip herdoopt in Semarang en in januari 1942 werd het schip gevorderd door de Koninklijke Marine en in gebruik genomen als patrouilleschip voor de bewaking van de haven van Soerabaja.
Op 2 maart van datzelfde jaar heeft de bemanning het schip tot zinken gebracht, waarna het ruim een jaar later door de Japanners is gelicht en na herstel in de vaart gebracht als Suma Maru.
Een geallieerde luchtaanval ten noorden van Celebes (nu Sulawesi) werd het schip fataal.
Na het einde van de oorlog is nog nagegaan of het de moeite was het schip te lichten en te herstellen, maar dat was niet het geval. groeten
Evert
De KPM heeft het schip herdoopt in Semarang en in januari 1942 werd het schip gevorderd door de Koninklijke Marine en in gebruik genomen als patrouilleschip voor de bewaking van de haven van Soerabaja.
Op 2 maart van datzelfde jaar heeft de bemanning het schip tot zinken gebracht, waarna het ruim een jaar later door de Japanners is gelicht en na herstel in de vaart gebracht als Suma Maru.
Een geallieerde luchtaanval ten noorden van Celebes (nu Sulawesi) werd het schip fataal.
Na het einde van de oorlog is nog nagegaan of het de moeite was het schip te lichten en te herstellen, maar dat was niet het geval. groeten
Evert
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: "Golden Oldies" KHV
Onder deze link staan een paar fraaie foto s van een golden oldie.
https://laststandonzombieisland.com/tag ... pher-ship/
https://laststandonzombieisland.com/tag ... pher-ship/
- Bijlagen
-
- Delfzijl.jpg (151.83 KiB) 2263 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: "Golden Oldies" KHV
In het 499 BRT tijdperk in W.Duitsland voor Ned eigenaren gebouwde vrachtschepen.
Martin Jansen, Leer
Marco Polo.
Harlingen.
Helvetia S.
Drenthe.
Nelly.
Hendrik Holwerda.
Tjerk Hiddes.
Travewerft, Travemünde
Coeta,
Lean S.
Zeester.
Gutehoffnungshütte , Walsum
Esma-B
Necton.
Forel.
Hanseatische Werft , Hamburg
Delfdijk.
Roerdomp.
Alge,
Paul Peters Beidenfleth
Lizard.
Tiny Tim.
Voor zover mij bekend,zullen er nog wel enkele wezen.
Hank.
Martin Jansen, Leer
Marco Polo.
Harlingen.
Helvetia S.
Drenthe.
Nelly.
Hendrik Holwerda.
Tjerk Hiddes.
Travewerft, Travemünde
Coeta,
Lean S.
Zeester.
Gutehoffnungshütte , Walsum
Esma-B
Necton.
Forel.
Hanseatische Werft , Hamburg
Delfdijk.
Roerdomp.
Alge,
Paul Peters Beidenfleth
Lizard.
Tiny Tim.
Voor zover mij bekend,zullen er nog wel enkele wezen.
Hank.
Re: "Golden Oldies" KHV
Bedankt Hank.
Alleen de "Esma B" kan ik me nog uit die artikelen serie herinneren. Slechte score van me................
m.v.g., Roy
Alleen de "Esma B" kan ik me nog uit die artikelen serie herinneren. Slechte score van me................
m.v.g., Roy
Re: Wrakken van coasters, behalve in de Caribics.
Ahoy Roy,
2 coasters welke in Duitsland gebouwd zijn voor Nederlandse eigenaren was de Necton 1956 en Esma-B 1956 volgens mij uit een serie van meerdere coasters, hier hun geschiedenis via Shipspotters als je deze bedoelde?
Roepletters PGDG
Werf =Roepletters PGDG
Werf = Gutehoffnungshütte, Rheinwerft in Walsum (945)
BRT = 350 DWT = 420
L.o.a. x Br. x Diepte = 45,08 x 7,63 x 2,55
Motor = 4T 4 cil. MaK (290 x420) 225 rpk – 9 knpen
Op 3 juli 1956 te water als NECTON voor J. Hesseling in Groningen. Op 25 augustus 1956 opgeleverd. Beheer Gruno.
Op 31-1-1963 gezonken op 12 mijl west van Hoek van Holland op 52°05'NB en 03°48'OL. Vermoedelijk lek geraakt bij zware ijsgang op de rivier tijdens vertrek Norwich.
IMO nr. 5106378
Roepletters PDZB
Werf = Gutehoffnungshütte Sterkrade A.G., Rheinwerft "Walsum" in Walsum (944)
BRT = 350 DWT = 414
L.o.a. x Br. x Diepte = 45,09 x 7,65 x 2,55
Motor = 4T 4 cil. MaK (290x420) 225 rpk – 9,5 knopen
Op 2 mei 1956 te water als ESMA-B voor Meindert Bakker in Rotterdam, thuishaven Groningen. Op 19 juli 1956 opgeleverd. Beheer Gruno.
In 1958 beheer C. Holscher's Scheepvaart bedrijf.
In februari 1972 voor D.P. Burke in Gravesend Kent, thuishaven Panama, vlag Panama.
In juni 1974 ROBERT voor Carolis Fredericus Verkooy in Haarlem, thuishaven Panama, vlag Panama.
In januari 1975 voor Cornelis Pieter Verkooy in Rotterdam, thuishaven Panama, vlag Panama.
Op 22 januari 1975 onderweg van Cardiff naar Rouen met een lading kolen traden lekkages op, het schip ging ten anker in Lundy Roads met een slagzij van 45° en is later gezonken.
Positie 51°11'NB en 04°39'WL.
De vier bemanningsleden werden gered door RNLI lifeboat en werden in Ilfracombe aan wal gebracht.
2 coasters welke in Duitsland gebouwd zijn voor Nederlandse eigenaren was de Necton 1956 en Esma-B 1956 volgens mij uit een serie van meerdere coasters, hier hun geschiedenis via Shipspotters als je deze bedoelde?
Roepletters PGDG
Werf =Roepletters PGDG
Werf = Gutehoffnungshütte, Rheinwerft in Walsum (945)
BRT = 350 DWT = 420
L.o.a. x Br. x Diepte = 45,08 x 7,63 x 2,55
Motor = 4T 4 cil. MaK (290 x420) 225 rpk – 9 knpen
Op 3 juli 1956 te water als NECTON voor J. Hesseling in Groningen. Op 25 augustus 1956 opgeleverd. Beheer Gruno.
Op 31-1-1963 gezonken op 12 mijl west van Hoek van Holland op 52°05'NB en 03°48'OL. Vermoedelijk lek geraakt bij zware ijsgang op de rivier tijdens vertrek Norwich.
IMO nr. 5106378
Roepletters PDZB
Werf = Gutehoffnungshütte Sterkrade A.G., Rheinwerft "Walsum" in Walsum (944)
BRT = 350 DWT = 414
L.o.a. x Br. x Diepte = 45,09 x 7,65 x 2,55
Motor = 4T 4 cil. MaK (290x420) 225 rpk – 9,5 knopen
Op 2 mei 1956 te water als ESMA-B voor Meindert Bakker in Rotterdam, thuishaven Groningen. Op 19 juli 1956 opgeleverd. Beheer Gruno.
In 1958 beheer C. Holscher's Scheepvaart bedrijf.
In februari 1972 voor D.P. Burke in Gravesend Kent, thuishaven Panama, vlag Panama.
In juni 1974 ROBERT voor Carolis Fredericus Verkooy in Haarlem, thuishaven Panama, vlag Panama.
In januari 1975 voor Cornelis Pieter Verkooy in Rotterdam, thuishaven Panama, vlag Panama.
Op 22 januari 1975 onderweg van Cardiff naar Rouen met een lading kolen traden lekkages op, het schip ging ten anker in Lundy Roads met een slagzij van 45° en is later gezonken.
Positie 51°11'NB en 04°39'WL.
De vier bemanningsleden werden gered door RNLI lifeboat en werden in Ilfracombe aan wal gebracht.
Mvg. Henk-J
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: "Golden Oldies" KHV
DORINDA
Gebr. van Diepen, Waterhuizen (148)
1949, 251grtGebr. van Diepen, Waterhuizen (148)
Groeten
George in Hull
George in Hull