Ter aanvulling van de reactie van Theo een foto en 2 scans uit Onze Koopvaardij van 1950.
"Golden Oldies" KHV
Re: "Golden Oldies" KHV
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: "Golden Oldies" KHV
------------------
Mooie foto's, Ben. Bedankt. Ze hebben het daar over zestien man, maar wij hadden meer dan twintig man aan boord, dat weet ik nog heel goed. De hutten voor de Indonesische bemanning in het achterschip, schrijven ze daar. Ik weet werkelijk niet wie er allemaal achterin woonden, maar al het lage dekpersoneel met inbegrip van de bootsman, leefde voorin. Die ouwe en ik hadden een grote messroom voor ons tweeën en behalve een eigen kok en bediende werd onze hap ook in een aparte kombuis klaargemaakt. Onze bediende woonde wel achterin, want die moest uiteraard dag en nacht op onze bel reageren, wat dacht je. En we belden nogal eens. Twee korte belletjes was twee jenever en twee langere twee bier. Tja, dat was zelfs toen nog een stukkie tempo doeloe.
Ik ben de naam van die kapitein helaas vergeten. Was het Duim? Of Duijm? Of Muis? Of was Muis de 1ste stuurman van de Waiwerang? Ik weet het niet meer. Aardige vent, die kapitein. Indische jongen die hard aan verlof toe was omdat ook hij helemaal ziek was van de toestand toen in Indonesië. Hij was nog vrij jong, een eerste stuurman/dienstdoend gezagvoerder; ik was een derde stuurman/dienstdoend eerste stuurman. Geen idee of hij na die verlofperiode nog teruggekomen is. Het was mijn laatste schip daar. Ik pakte mijn biezen en keerde met de Oranje huiswaarts. Eerst naar de Dicky-W en toen naar Fort Erfprins.
Het is allemaal zo gruwelijk lang geleden.
----------------
Mooie foto's, Ben. Bedankt. Ze hebben het daar over zestien man, maar wij hadden meer dan twintig man aan boord, dat weet ik nog heel goed. De hutten voor de Indonesische bemanning in het achterschip, schrijven ze daar. Ik weet werkelijk niet wie er allemaal achterin woonden, maar al het lage dekpersoneel met inbegrip van de bootsman, leefde voorin. Die ouwe en ik hadden een grote messroom voor ons tweeën en behalve een eigen kok en bediende werd onze hap ook in een aparte kombuis klaargemaakt. Onze bediende woonde wel achterin, want die moest uiteraard dag en nacht op onze bel reageren, wat dacht je. En we belden nogal eens. Twee korte belletjes was twee jenever en twee langere twee bier. Tja, dat was zelfs toen nog een stukkie tempo doeloe.
Ik ben de naam van die kapitein helaas vergeten. Was het Duim? Of Duijm? Of Muis? Of was Muis de 1ste stuurman van de Waiwerang? Ik weet het niet meer. Aardige vent, die kapitein. Indische jongen die hard aan verlof toe was omdat ook hij helemaal ziek was van de toestand toen in Indonesië. Hij was nog vrij jong, een eerste stuurman/dienstdoend gezagvoerder; ik was een derde stuurman/dienstdoend eerste stuurman. Geen idee of hij na die verlofperiode nog teruggekomen is. Het was mijn laatste schip daar. Ik pakte mijn biezen en keerde met de Oranje huiswaarts. Eerst naar de Dicky-W en toen naar Fort Erfprins.
Het is allemaal zo gruwelijk lang geleden.
----------------
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 okt 2013 16:44
Re: "Golden Oldies" KHV
Inderdaad,Neptunes Staircase.Alles werd toen nog met de hand bediend.Ik ben er in 1998 nog een keer
geweest en toen was alles gemechaniseerd en alleen nog voor de pleziervaart.
Hier ook nog een foto van de Tinda uit 1939 in het Caledoniacanal.
- Bijlagen
-
- _221.JPG (130.31 KiB) 2028 keer bekeken
-
- tinda caledoniacanal 1939.jpg (145.63 KiB) 2028 keer bekeken
Re: "Golden Oldies" KHV
joopwerkmanveenma schreef: ↑19 nov 2017 12:31 Prinses Juliana van Johannes Veenma in 1930 met 6 van de 8 kinderen.
Re: "Golden Oldies" KHV
De Seven Seas gebouwd bij Scheepswerf Harlingen door Freek Teuben, toezicht bij de bouw door kapt Henk Kelder en meester Coen van Veenhuizen. Opdrachtgevers waren Dhr. de Jong en van der Meer sr en jr. Het schip werd gemanaged door C.Kuhlman Jzn - Harlingen, vertrouwensmakelaar was Wijnne en Barends vaste bevrachter was Jans(ke) Vondeling. Een schip met een hart! Het zag er altijd uit als een jacht. Heeft lange tijd gevaren in lijndienst van Marseille naar Algerije ( CNAN) met stukgoederen, waaronder zo nu en dan ook levende have. Daarna tijden in Time Charter gevaren bij Thurly in Londen. Later ging ze ook nog in de Melklijndienst van Armada Lines.(Marico) Ze voer toen vanaf Harlingen met condensed milk naar Piraeus en Saloniki.
Kapiteins waren o.a. Kelder-Jeeninga-Heida-Dwars-de Bont. Uiteindelijk werd het schip verkocht aan een Griekse kapitein, die het schip omvlagde en omdoopte in ms " " World Peace " een "naam" die het momenteel wat minder goed doet!
Bron: R. Buitenwerf.
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 mar 2012 11:55
- Locatie: Bonnie Scotland
Re: "Golden Oldies" KHV
KERKSINGEL in Poole Harbour. Own Photograph.
- Bijlagen
-
- KERKSINGEL in Poole Harbour.jpg (258.67 KiB) 2709 keer bekeken
Re: "Golden Oldies" KHV
De Kerksingel werd in 1960 gebouwd bij Scheepswerf Kerstholt in Groningen als Stephanie.
Meer over haar: https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6232
Meer over haar: https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6232
Re: "Golden Oldies" KHV
Foto: © J.R. Boman - collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
Re: "Golden Oldies" KHV
Twee "oldies" op een foto van 1996 in de haven van Piraeus, aan de kade de Furni III in 1953 gebouwd als June B bij Bröerken in Westerbroek.
Haar naam werd in officiële registers steeds geschreven als Fournoi III, links de als Anna Becker bij Sietas in 1964 gebouwde Lena.
Haar naam werd in officiële registers steeds geschreven als Fournoi III, links de als Anna Becker bij Sietas in 1964 gebouwde Lena.
-
- Berichten: 1005
- Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
- Locatie: Groningen
Re: "Golden Oldies" KHV
Ben,
Van dit soort plaatjes worden wij blij. Hoewel maar heel kort onder de Nederlandse vlag werd het schip direct weer eigendom van de bouwwerf die het naar Engeland verkocht, alwaar het werd omgedoopt in Sociality. De 499 brutoregisterton gladdekcoaster had een Brons hoofdmotor en als thuishaven Groningen.
Groeten,
Simon
Van dit soort plaatjes worden wij blij. Hoewel maar heel kort onder de Nederlandse vlag werd het schip direct weer eigendom van de bouwwerf die het naar Engeland verkocht, alwaar het werd omgedoopt in Sociality. De 499 brutoregisterton gladdekcoaster had een Brons hoofdmotor en als thuishaven Groningen.
Groeten,
Simon