Wijnne Barends

van: www.kustvaartforum.com
Mark

Wijnne & Barends.

Bericht door Mark » 05 jan 2006 13:40

In navolging van andere grote en bekende rederijen uit Groningen weer eens een Delfzijlster bedrijf: Wijnne & Barends. Om af te trappen een vijftal schepen uit de huidige generatie schepen.

..foto..
Bij Niestern Sander wordt het stuurhuis geplaatst op de NORA. Dit schip was de opmaat voor de laatste nieuwbouw serie van 1.999 BRT, hierna kwamen de NOLA, NONA en NOVA in de vaart. Bijzonder aan deze serie schepen zijn de trapeze vormige luiken, die een deklast hout overbodig maken.

..foto..
Een lading hout, aangevoerd door de IRINA, in 1997 door Niestern Sander opgeleverd. Tijdens dit bezoek is tevens de bekende PSL (Parallel Side Loader) van het schip verwijderd.

..foto..
De CHRISTINA maakt deel uit van de serie schepen met het meeste laadvermogen, namelijk 4.235 BRT. Deze schepen werden wederom door Niestern Sander gebouwd. In 1999 kwam de CLAUDIA in de vaart, gevolgd door de CLARISSA, CHRISTINA en als laatste in 2000 de CARINA.

..foto..
Schepen van Wijnne & Barends komen veelal in thuishaven Delfzijl om houtproducten uit de Baltische staten of Rusland te lossen, maar geregeld loopt er één binnen om zout te laden bij de AKZO. Op 12 mei 2005 vaart de HELENE het Zeehavenkanaal binnen om even later bij de AKZO af te meren.
Laatst gewijzigd door Mark op 22 jan 2008 21:17, 5 keer totaal gewijzigd.

p.arendz

Bericht door p.arendz » 05 jan 2006 14:43

Mooi initiatief Mark!

Wijnne & Barends is per slot van rekening de maatschappij die als een van de eersten haar schepen een opvallende kleur gaf.
Inmiddels alweer een poosje geleden heb ik een digitale (gescande) versie opgedaan van het boekje dat verscheen ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan in 1955.
Omdat ik het oorspronkelijk webstek niet zo snel kan terugvinden heb ik het maar even bij mijzelf klaar gezet:
http://www.math.rug.nl/~peter/Kustvaart/WB
Inmiddels is er natuurlijk wel het een en ander veranderd. :wink:

Hartelijke Groet,
---Peter.

Kabeljauwtje

Bericht door Kabeljauwtje » 05 jan 2006 19:41

Ha mensen!

hierbij wat fotos van de Isabel in de middensluis te IJmuiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de mazzl, Kabeljauw
Laatst gewijzigd door Kabeljauwtje op 06 jan 2006 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Wrijfhout

Claudia.

Bericht door Wrijfhout » 22 mar 2006 20:25

Omdat er toch niks wordt gebouwd nog maar even op het verleden teren...
gr. Harry

Afbeelding
en hier een iets recenter verleden..

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Afbeelding

Ben

Bericht door Ben » 19 jun 2006 21:33

De Isabel met geen W & B in de schoorsteen:

Afbeelding

Ben

Bericht door Ben » 22 jul 2006 21:53

De Claudia aan de kade te Leixous:

Afbeelding

Jeroen

Bericht door Jeroen » 29 jul 2006 15:55

De Clarissa komende vanaf de Delta op de Maasvlakte op weg naar Noorwegen

Afbeelding
Groeten Jeroen

Mark

Bericht door Mark » 10 sep 2006 09:05

Afbeelding
Datasheet HC7000, nieuwbouwserie welke bij Rousse in Bulgarije zal worden (af)gebouwd.

Eric

Bericht door Eric » 10 sep 2006 09:44

Kijk, dat zijn goede berichten.
Was al effe bang dat m'n ouwe baas naar de overname door Spliet geen nieuwe schepen meer ging bouwen, maar dus toch wel.

En......eindelijk een overdekte bak!

Mvg,
Eric

Eric

Bericht door Eric » 09 nov 2006 23:04

ghegheghe, nee, maar ken wel de verhalen van Marco M, die tegenwoordig op kantoor werkt.
Ik snap nog niet hoe ze na al die problemen met die PSL's op het idee zijn gekomen om ze ook te gebruiken om open te leggen.
Piet K. beloofde me een 5000 tonner, die toen nog in aanbouw waren, toen ik aankondigde naar GenChart te gaan.
Had hij eerder moeten bedenken, ik wilde persé naar de Constance terug, en was flauw van de Baltic, én al helemáál van die PSL's.
De Mathilde deed de das om, want een rampenbak was dat zeg.
Van de 5 waar ik op gevaren heb a b s o l u u t op stipt de slechtste.
Ankerwinch in elkaar, luiken die niet wilden, een PSL die in 5 maanden tijd 20 pakken hout over heeft gezet, en een maand lang per tros met winch en kaastander werd verreden, MK troubles, enz.
Heb met veel plezier bij W&B gevaren, maar ik deelde de visie dat de Constance een strafbootje was dus niet.

Groeten uit Portugal,
Eric

Plaats reactie