wijnne & barends.jpg (164.86 KiB) 5850 keer bekeken
In navolging van andere grote en bekende rederijen uit Groningen weer eens een Delfzijlster bedrijf: Wijnne & Barends.
Om af te trappen een viertal schepen uit de huidige generatie schepen.
..foto.. Bij Niestern Sander wordt het stuurhuis geplaatst op de NORA. Dit schip was de opmaat voor de laatste nieuwbouw serie van 1.999 BRT, hierna kwamen de NOLA, NONA en NOVA in de vaart. Bijzonder aan deze serie schepen zijn de trapeze vormige luiken, die een deklast hout overbodig maken.
..foto.. Een lading hout, aangevoerd door de IRINA, in 1997 door Niestern Sander opgeleverd. Tijdens dit bezoek is tevens de bekende PSL (Parallel Side Loader) van het schip verwijderd.
..foto.. De CHRISTINA maakt deel uit van de serie schepen met het meeste laadvermogen, namelijk 4.235 BRT. Deze schepen werden wederom door Niestern Sander gebouwd. In 1999 kwam de CLAUDIA in de vaart, gevolgd door de CLARISSA, CHRISTINA en als laatste in 2000 de CARINA.
Wijnne & Barends is per slot van rekening de maatschappij die als een van de eersten haar schepen een opvallende kleur gaf.
Inmiddels alweer een poosje geleden heb ik een digitale (gescande) versie opgedaan van het boekje dat verscheen ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan in 1955.
Omdat ik het oorspronkelijk webstek niet zo snel kan terugvinden heb ik het maar even bij mijzelf klaar gezet: https://www.math.rug.nl/~peter/Kustvaart/WB
Inmiddels is er natuurlijk wel het een en ander veranderd.
Ankerwinch in elkaar, luiken die niet wilden, een PSL die in 5 maanden tijd 20 pakken hout over heeft gezet, en een maand lang per tros met winch en kaastander werd verreden, MK troubles, enz.
Die 20 pakketten had als oorzaak vast het onvolprezen hydraulisch klampsysteem waarbij de stuwadoors overbodig waren met als gevolg dat er meer mensen op de kaai stonden als voorheen.
Nee, helaas niet, want dan was het probleem eenvoudig op te lossen geweest. Die dingen zaten vol electronica, en Bailey, de fabrikant van dat ding, maakt havenkranen en kermisatracties (vandaar dat die laatste de naam veelvuldig aan boord voor de kraan werd gebruikt) en ze hadden bepaald geen ervaring met trillings, vorst en vocht bestendig maken van apparatuur. Bovendien zat het monster zo complex in elkaar dat er maar een paar storingsmonteurs waren die er verstand van hadden.
In Manty wilde het ding helemaal niets meer, een uit NL ingevlogen monteur (Finse monteurs hadden al een dag tevergeefs gezocht) had 6 uur nodig om de rij-rem te lichten, zodat wel hem konden verrijden mbv de kaapstand achter en verhaalkop voor.
En dat hebben we een maand volgehouden.
De eerste twee, die op de Marie Christine en Helene stonden, waren diesel-hydraulisch, ook een ander concept. Die deden het, ondanks het vele onderhoud en de vele storingen, eigenlijk nog het beste.
Als Maroffje besteedde je 80% van je tijd aan die kraan.
De behuizing had van die uitneembare panelen zoals je bij kermisatracties wel ziet. Maar meeswtal deed hij zijn werk wel, als je hem nodig had, en dat wsas in dat pulpcharter elke reis.
Die pneumatische haken werkten ook goed, alleen brak er wel eens een slangetje. Maar dat was maar een kleinigheid.
Wel bewerkelijk dus, die PSL's waren een stuk simpeler. Als hij het niet deed, kon je er donder op zeggen dat dat de hele dag zo zou blijven.
En dat was op een rare manier toch handig, je wist waar je aan toe was.
Dus in die zin waren ze wel weer betrouwbaar, stuk is en blijft stuk.
Ik bedoel eigenlijks dat klampsysteem wat een tijdje getest is op de reis Hudiksvall-Amsterdam, waarbij op de pakketten een trapezevormig balkje was gemonteerd waar een klamp omheen klampte.
De eerste reizen werd er ook nog een sling omheen gegooid voor het geval dat Billey of het Frame het niet deed maar het idee heeft het volgens mij niet gered.
Veel storingen kwamen naar mijn idee ook bij Duinkerken weg, eerst rommel laden en dan schoonspuiten met een middel wat nog agressiever was naar mijn idee.
Maar ze hebben ervan geleerd als ik het reclamefoldertje zie over de 7000 tonners met luikenwagen.
Gegroet