Wie weet?
Re: Wie weet?
Merci Gert. Mijn vraag heb ik wellicht niet duidelijk genoeg gesteld. De plekken zijn me bekend althans ik vond zelf nog een oude zeekaart waar ze instaan. Het gaat eigenlijk meer om de Munte die daar weleens voor ingehuurd werd door het Ministerie. Wellicht zijn er forum bezoekers die er op gevaren hebben. Anyway bedankt zover.
Re: Wie weet?
Misschien kan deze Jaap van der Wijk, ex opvarende van de Munte je wijzer maken.
https://vanderwyk.wordpress.com/2011/06 ... tverleden/
wel wat omlaag scrollen.
groeten
Jan van der Pluijm
https://vanderwyk.wordpress.com/2011/06 ... tverleden/
wel wat omlaag scrollen.
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Wie weet?
Merci Jan. Wel een "sappig"verhaal !
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Wie weet?
Ko heeft mij gevraagd om het volgende bericht te plaatsen:
Weet iemand waarvoor de 8 verticale draden dienen welke boven de ladingtanks zitten, zie foto
Met de Patricia oogst ik veel succes op evenementen van onze club
Ben nog steeds blij met het support wat ik van jullie gekregen hebt
Klaas Kamstra zou in eerste instantie er naar komen kijken in Kerkwerve maar hij zei op het laatste moment af wegens gezondheid
dat vond ik wel jammer , had het leuk gevonden om hem eens te ontmoeten
Maar er zal zich nog wel een keer een geschikt moment voor doen
Dit tankertje is 1/130
heb het vandaag op marktplaats gekocht
Wil dit eerst bouwen en dan opmeten en vergroten naar 1/50 als het modelletje klaar is , als het lukt natuurlijk
grt Ko
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Wie weet?
Evert, Zou bijna jaloers worden op Ko, met zo'n mooi tankertje. Was het niet deze Klaas, die had afgezegd? Want dat had ik inderdaad gedaan. Maakt niet uit, hopelijk halen we het later nog eens in. Maar even de touwen aan de staaldraden. Die dienen om de "vleermuizen" aan op te hangen. Dat waren zeildoekse windhappers, waarmee er wind in de tanks werd geblazen om die te ventileren. Het bovenstuk was min of meer driehoekig en er hing een zeildoekse slurf aan, die in het tankhoofd werd neergelaten. Zit even te denken hoe de echte naam is en waar ik een plaatje kan lenen. Die volgt dan nog. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Wie weet?
--------------------------
Dat waren de befaamde "Broeken van Bertha", de zeildoekse luchtkokers voor het gasvrij maken van de tanks.
Officieel heten dat "koelzeilen" omdat ze ook op de machinekamer werden gezet voor een beetje koelte.
Ik kan ook zo gauw geen foto vinden en heb geen tijd meer, maar op Kombuispraat moeten er in het topic "Mooe tankers" tientallen te zien zijn.
-------------------------
Dat waren de befaamde "Broeken van Bertha", de zeildoekse luchtkokers voor het gasvrij maken van de tanks.
Officieel heten dat "koelzeilen" omdat ze ook op de machinekamer werden gezet voor een beetje koelte.
Ik kan ook zo gauw geen foto vinden en heb geen tijd meer, maar op Kombuispraat moeten er in het topic "Mooe tankers" tientallen te zien zijn.
-------------------------
Re: Wie weet?
Nog een stukje tekst uit Binnenvaarttaal. Had een stille hoop dat er een plaatje bij zou staan, maar helaas. Gr. Klaas.
~koelzeil, koelzeiltje:
door middel van hoepels gevormde kokervormige zeildoeken constructie, aan de voorzijde voorzien van twee op scepters geplaatste steunen, waarmee men, tijdens het ontgassen en schoonmaken van de tanks, frisse lucht in de ladingtanks tracht te brengen. Soms ook gebruikt om wat frisse lucht in de machinekamer van stoomschepen te brengen. Het spreekt voorzich dat de opening met de vleugels zoveel mogelijk op de wind gericht wordt en dat de 'koker' via het tankhoofd zo diep mogelijk in de tank geleid wordt. Door sommigen windhapper en soms ook luchtzak genoemd.
~koelzeil, koelzeiltje:
door middel van hoepels gevormde kokervormige zeildoeken constructie, aan de voorzijde voorzien van twee op scepters geplaatste steunen, waarmee men, tijdens het ontgassen en schoonmaken van de tanks, frisse lucht in de ladingtanks tracht te brengen. Soms ook gebruikt om wat frisse lucht in de machinekamer van stoomschepen te brengen. Het spreekt voorzich dat de opening met de vleugels zoveel mogelijk op de wind gericht wordt en dat de 'koker' via het tankhoofd zo diep mogelijk in de tank geleid wordt. Door sommigen windhapper en soms ook luchtzak genoemd.
Re: Wie weet?
Beetje onduidelijk plaatje, maar op het achterschip hangen diverse. En groeten aan Ko natuurlijk! Gr. Klaas.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 01 nov 2009 13:02
- Locatie: Terneuzen
Re: Wie weet?
Jongens
Bedankt voor de uitleg , ben er blij mee
Kan ik tenminste uitleggen waar de draden voor dienen
Ik vermoedde wel zo iets maar was niet zeker wat het was
Bedankt grt Ko
Bedankt voor de uitleg , ben er blij mee
Kan ik tenminste uitleggen waar de draden voor dienen
Ik vermoedde wel zo iets maar was niet zeker wat het was
Bedankt grt Ko
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Wie weet?
Op pagina 141 van dit onderwerp heb ik een vraag gesteld over "een ding" op de Tjimenteng. Tot nu is er geen bevredigend antwoord gekomen. Nu had ik vanmorgen iemand op bezoek die als stuurmansleerling bij de KJCPL heeft gevaren en hij denkt dat het een VALTANK is voor de bemannings- of passagiersonderkomens. Zo'n valtank kan gevuld zijn met water (maar olie voor de machinekamer zou ook kunnen). Hoe hoger zo'n tank geplaatst wordt hoe meer druk. Er hoeft dan geen pomp op geplaatst te worden om druk te krijgen.
Misschien is dit de oplossing.
groeten
Evert Sikkema
Misschien is dit de oplossing.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.