Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet???

Bericht door Theo Horsten »

Asad Addin:
  • 1961 EMBLA
    1977 LA PAIX
    1978 AL SALAM I
    2003 ASAD ADDIN
Volgens Miramar zou hij nog in de vaart zijn

Gulf Salamah:
  • 1961 kiel gelegd als ALICE
    1962 te water als FES
    1975 MARIA TSIRIS
    1985 ICEBERG
    1986 STAVRONIKOS
    1996 GULF SALAMAH
En dan zegt Miramar: Deleted 11.01 - existence in doubt (last reported 22.10.97, Mumbai-Persian Gulf)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet???

Bericht door hank »

Theo bedankt voor je reactie.

Ga er van uit dat Equasis redelijk betrouwbaar is, als schepen niet meer vermeld worden
zouden ze volgens mij niet meer bestaan. Heb dan mischien een melding gemist of over
het hoofd gezien vandaar mijn vraag of andere iets meer weten over deze twee schepen.

Maar er komt nog wel eens wat boven water dus wachten we rustig af.

Hank.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet???

Bericht door Evert Sikkema »

Ik lees wel eens over de holte en diepgang van een schip.
Dat laatste begrijp ik, maar hoe wordt de HOLTE berekend, is dat bijvoorbeeld vanaf de luikhoofden / dek of wordt de ho;te van een schip op een andere manier bepaald?
En dan nog een 2e vraag.
Ik zie wel eens staan: lengte tussen de loodlijnen en dat is mij duidelijk, maar ik zie ook wel eens staan: lengte over alles.
Wordt hiermee hetzelfde bedoeld als "tussen de loodlijnen" of is dit weer iets anders.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Wie weet???

Bericht door R.Konigers »

beste Evert..
tegenwoordig is dat makkelijk , de holte is de inwendige maat van bovenkant bodembeplating tot onderkant (meet)dek (in de zij gemeten en mocht een schip zeeg hebben..het laagste punt). Vroeger had je nog wel te maken met meetspanten en met shelterdekkers..(schepen met een tussendek..die voor de meting eigenlijk als hoofddek werd gezien)..maar dat is allemaal wat eenvoudiger geworden.
Mvrgr
Roelof
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Wie weet???

Bericht door R.Konigers »

Lengte loodlijnen is gemeten van hart roer tot alwaar de kop het water raakt (op zijn zeewatermerk liggend)
met een minimum van 96% van de lengte gemeten op de waterlijn en een maximum van 97% van de waterlijnlengte. Tegenwoordig gemeten op 85% van de holte..deze lengte vermenigvuldigen met 0,96.
De klassebureau's rekenen nog met de oude waarden.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Wie weet???

Bericht door R.Konigers »

Lengte over alles spreekt voor zich..totale scheepslengte van spiegel tot neusje van de kop.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet???

Bericht door Evert Sikkema »

Roelof, bedankt, er is me weer het één en ander duidelijk geworden.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Harrie
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:11
Locatie: Breezand

Re: Wie weet???

Bericht door Harrie »

De loodlijnen, daar wordt de stabiliteit mee berekend, dit in tegenstelling met de Russische leerboeken waar de loa de basis van de berekeningen is.

Slaat uiteraard op langsscheepse stabiliteit, of trim berekening.

Groeten, Harrie.
No woman no cry.
Afbeelding
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Wie weet???

Bericht door R.Konigers »

ja..Harrie..ook in de scheepsbouw wordt alleen maar gerekend met de loodlijn lengte...de lengte over alles is alleen maar van belang voor de havens en dokken..dan weten ze gelijk hoeveel meters ruimte ze moeten reserveren. Volgens mij worden daar op sommige havens ook de havengelden naar berekend...ik heb wel eens schepen meegemaakt waarvan de overhangende verschansing op de bak werd ingekort met een plat stukje om het schip binnen een bepaalde lengte te krijgen..ik weet dat niet zeker meer..misschien dat Harrie daar iets meer kan over vertellen.
Harry
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 jan 2005 21:43
Locatie: N-Drenthe

Re: Wie weet???

Bericht door Harry »

viewtopic.php?f=1&t=3476&start=450

Hier de ex Dutch Glory. Dit schip heeft jaren tussen de Tees en Rozenburg Nylonzout gevaren.
Omdat het geen chemicalien waren heeft men een stukje van de neus afgehaald zodat op de Tees zonder loods naar binnen gevaren kon worden. Het schip was nu korter dan 80 meter (meen ik)

Groeten Harry
Thank you, ´till the next time Bye Bye!
Plaats reactie