Pagina 5 van 12
Re: Puffers en VIC's.
Geplaatst: 11 dec 2017 12:20
door Roy
Lelijk waren die VIC's, maar in hun tijd uiterst effectief.
Anno nu, spreken ze me toch wel aan. Al is het maar gezien hun respectabele leeftijd.
Overigens, de laatste keer dat ik bij die VIC in Schagen heb staan te kijken kon ik nu niet zeggen dat ze er zo florissant bij lag. Ook vraag ik me af of de m.k. installatie nog wel aanwezig is.
m.v.g., Roy
Re: Puffers en VIC's.
Geplaatst: 11 dec 2017 12:25
door Jinny
Dat laatste weet ik ook niet natuurlijk, en verder eensch.
Re: Puffers en VIC's.
Geplaatst: 11 dec 2017 12:58
door Ben
Re: Puffers en VIC's.
Geplaatst: 11 dec 2017 13:23
door Jan Stolp
In de 80 er jaren heeft hier in Ijlst ook een Vic gelegen ,dat moet wel haast de Victual zijn geweest.
Hij lag hier korte tijd om een motor in te bouwen.Het zou een oude Brons worden.
Voor de goede orde, hij lag niet bij de Gebr.Bakker maar destijds stond hier vlakbij de brug een vaste kraan die werd gebruikt door Woudstra om jachten die zij gebouwd hadden te water te zetten.
De kraan is vrijwel direct daarna gesloopt.
Dat Eduard de Boer ,inmiddels kasteel heer te Frankrijk,er ook mee bezig is geweest klopt ook in dit verhaal gezien de connectie tussen de inbouwer en Eduard.
Groeten
Jan
Wij lagen eens in Ayr ,Schotland ,waarbij enkele dames in de pub opmerkten;
Ay,yer just a big puffer...
En dat terwijl wij zowat 700 ton waren.Maar daar heb ik dus ook nog puffers gezien die nog voeren.
Groeten
Jan
Re: Puffers en VIC's.
Geplaatst: 17 dec 2017 19:13
door teerkwast
Zal het kunnen, dat het later nog visserij schepen zijn geworden?
Re: Puffers en VIC's.
Geplaatst: 17 dec 2017 19:51
door Jan van der Doe
teerkwast schreef: ↑17 dec 2017 19:13
Zal het kunnen, dat het later nog visserij schepen zijn geworden?
Bart
De "C 711" is omgebouwd tot bergings vaartuig maar dat is niet door gegaan en is naar Ierland gegaan voor de mosselvangst.
Later dienst gedaan voor de vistransport.
HG
Jan
Re: Puffers en VIC's.
Geplaatst: 18 dec 2017 09:21
door Gert Schouwstra
Volgens dit artikel is de serie VIC's die in de oorlog is besteld door de Britse admiraliteit, voorafgegaan door twee prototype's die gebouwd werden door de Schotse Hay's scheepswerf. Dit waren de ANZAC en de LASCAR. Er waren daarvoor al wel veel meet puffers gebouwd en Hay was daarvoor een belangrijke werf. Hay had ook een eigen vloot van deze schepen. Het type gaat terug tot de 19e eeuw, maar Hay begon dus in 1939 met een sobere uitvoering die seriematig gebouwd kon worden. Ideaal in een tijd dat er soms meer verliezen waren, dan er bijgebouwd kon worden.
Uiteindelijk bouwde Hay maar twee schepen voor de admiraliteit en nog 1 schip voor eigen gebruik. De VIC 18 werd na de oorlog teruggekocht van de admiraliteit en door Hay SPARTAN genoemd. Verder waren er de KAFFIR (een geannuleerd schip uit de admiraliteitsorder) en de BOER. (direct voor eigen gebruik gebouwd)
Re: Puffers en VIC's.
Geplaatst: 18 dec 2017 10:52
door Roy
Mooie aanvulling Gert !.
Dit zijn nu net de krenten in de VIC pap...................
m.v.g, Roy
Re: Puffers en VIC's.
Geplaatst: 18 dec 2017 12:01
door Ben
Gert Schouwstra schreef: ↑18 dec 2017 09:21
Volgens dit artikel is de serie VIC's die in de oorlog is besteld door de Britse admiraliteit, voorafgegaan door twee prototype's
die gebouwd werden door de Schotse Hay's scheepswerf.
De site van scheepswerf J.J. Hay & Sons Ltd:
https://puffers.clydemaritime.co.uk/J%20Hay.htm