Pagina 16 van 39

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 17 mei 2018 11:31
door Binnenvaart
De Pioneering Spirit is weer even terug in Rotterdam. In de nacht van woensdag op donderdag is het grootste constructieschip ter wereld aangekomen in de Prinses Alexiahaven op de Tweede Maasvlakte.

Grootste constructieschip ter wereld tijdelijk terug in Rotterdam

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 19 mei 2018 05:33
door Binnenvaart
Op scheepswerf Royal Bodewes in Hoogezand is vrijdagochtend om 10.00 uur Arklow Villa te water gelaten.

VIDEO: tewaterlating van Arklow Villa bij Bodewes

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 21 mei 2018 02:04
door Bert
Bemanningslid vermist ten Westen van Texel, het betreft de bulker "SEASTAR ENDEAVOUR"


Bert,Romeling.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/2062209 ... p-noordzee

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 22 mei 2018 23:16
door OLAU-ferry-liefhebber
Uit de digitale Leeuwarder Courant:
Amelanders willen eigen veerdienst opzetten

De tekst:

Een vijftal Amelander ondernemers wil in april 2029 de veerdienst tussen Holwerd en het eiland voor zijn rekening nemen met een eigen rederij.

In dat jaar wordt de concessie voor de veerdienst hoogstwaarschijnlijk Europees aanbesteed. De ondernemers vrezen dat de veerdienst dan ten prooi zal vallen aan spelers die ,,puur voor eigen financieel gewin’’ gaan.

Om mee te kunnen doen aan de aanbesteding hebben de ondernemers zich na twee jaar plannen maken verenigd in een stichting: de Amelander Veerdienst.

Veerdienst als TESO
De ondernemers willen met hun Amelander Veerdienst een dienst naar voorbeeld van de TESO tussen Den Helder en Texel opzetten. ,,Die biedt vrij lage tarieven en de bevolking heeft inspraak'', aldus voorzitter Jur de Vries. ,,Als Amelanders kunnen we nu niets doen aan de problemen.''

De Vries, tevens eigenaar van transportbedrijf Ridder&De Vries, wijst onder meer op de problemen met de vaargeul, waardoor de huidige dienstregeling regelmatig te maken heeft met grote vertragingen. ,,Het eiland maakte zich sterk voor een vijfkwartiersregeling maar de reder ging hier niet in mee. Wij willen juist luisteren naar de bevolking. Een betrouwbare veerdienst is ons belangrijkste doel.''

Als het eiland zelf de veerdienst in handen heeft, denkt De Vries dat Ameland ook sterker staat in Den Haag. ,,We verwachten dat we meer bereiken als we een eenheid zijn. Nu hoort men van het eiland en van de reder verschillende standpunten.''

Duurzaam varen
De werkgelegenheid moet in de plannen van de ondernemers zoveel mogelijk op het eiland blijven, de dienst moet onafhankelijk zijn van het getij en er moet zo duurzaam mogelijk worden gevaren.

Er lopen inmiddels gesprekken met investeerders. ,,Enkele rederijen toonden zich al geïnteresseerd om ons advies te geven maar ook om financieel bij te springen.'' Ook sluit De Vries niet uit dat de Amelander Veerdienst gaat samenwerken met Wagenborg.

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 23 mei 2018 12:54
door Binnenvaart
Meer dan dertig zeeschepen meren er elke week aan bij ECT op de Maasvlakte in Rotterdam. Wat volgt is een enorme logistieke operatie voor de overslag van duizenden containers.

Nu de groei van de containervaart voorbij lijkt, richt containeroverslagbedrijf ECT zich op duurzaamheid en efficiëntie

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 23 mei 2018 15:25
door Binnenvaart
"Met het nieuwe schip de Bravenes kunnen we op enorme zeedieptes stenen neerleggen op 15 centimeter nauwkeurig, dat is uniek in de wereld", zegt Koos van Oord, van baggerbedrijf Van Oord.

Nieuw schip legt stenen met een robot op de zeebodem

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 23 mei 2018 19:06
door Leo
Gegijzelde crew van het Ned. schip 'FWN Rapide' (Red. ForestWave Groningen) vrijgelaten:

https://www.dvhn.nl/groningen/Gegijzelde ... 08456.html

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 24 mei 2018 14:25
door OLAU-ferry-liefhebber
Vandaag in de Leeuwarder Courant:

Rederij Doeksen wil lang parkeren in Harlingen op zich nemen

De tekst:

Rederij Doeksen is ‘zeer geïnteresseerd’ in de exploitatie van het lang parkeren in de veerhaven van Harlingen.

De parkeerterreinen worden nu nog uitgebaat door zelfstandige exploitanten. De gemeente Harlingen wil het lang parkeren openbaar aanbesteden. Onlangs nog kondigde Van Meurs - één van de huidige exploitanten - een rechtszaak aan tegen de gemeente om dat te voorkomen.

‘Veel passagiers beschouwen het lang parkeren als onderdeel van hun overtocht en gaan er vaak al vanuit dat het lang parkeren door Doeksen wordt geëxploiteerd. De kwaliteit van de parkeerdiensten heeft dan ook een direct effect op de kwaliteitsbeleving van de veerdienst’, aldus de rederij.

Doeksen heeft een zogeheten incidentele conclusie tot tussenkomst ingediend bij de rechtbank. Op deze manier wil het bedrijf partij worden in de rechtszaak die op dit moment dient tussen de gemeente en Van Meurs.

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 24 mei 2018 18:49
door Binnenvaart
Door een brand in een zogeheten roll-on-roll-off-ship zijn in de Zuid-Koreaanse havenstad Incheon ongeveer 1.500 auto's in vlammen opgegaan.

BRAND IN VRACHTSCHIP: 1.500 AUTO'S UITGEBRAND.

Re: Het nieuws van 2018.

Geplaatst: 04 jun 2018 19:41
door Binnenvaart
Het grootste schip ter wereld, de Pioneering Spirit, heeft een nieuw record gevestigd met de installatie van een boorplatform van 22.000 ton voor de kust van Noorwegen.

Nieuw hoogstandje van ’s werelds grootste schip