Dag Mirjam,Mirjam Breeuwer schreef:Deze vraag over de Ardjoeno is al enkele jaren geleden geplaatst. Afgelopen weekend nam ik met mijn moeder een oud foto-album door. Wij vonden daar een foto van de Ardjoeno, aangemeerd in Penryn (Cornwall). Mijn moeders moeder had het vaak over een oom Abram. Wij weten niet hoe de familie-relatie in elkaar zat, áls hij een echte oom was. Mijn moeders familie woonde in oost Groningen.
In de vijf jaar die intussen verstreken zijn sinds dat bericht dat je citeert, ben ik zo het een en ander aan de weet gekomen en juist de laatste weken en -dagen is dat in een stroomversnelling geraakt. Door omstandigheden ben ik de laatste tijd wat minder, of eigenlijk nog nauwelijks, actief op de beide scheepvaartforums, een situatie die nog wel enige tijd voort zal duren. Maar helemaal buiten de beide forums om werd ik vrijwel gelijktijdig benaderd door twee mensen met vragen die in verband stonden met de Tweede Wereldoorlog. Een van die twee mensen was de kleinzoon van Bram Noë die graag iets meer wilde weten over de rol die zijn grootvader in die tijd speelde. Het tweede bericht was van een kleindochter van de hoofdmachinist van de Salando, het schip waarmee mijn vader na de oorlog vanuit Amerika thuisvoer. Vooral die mailwisseling is interessant. Die heeft in directe zin verder niets te maken met Bram Noë en de Ardjoeno, maar ook daarbij kwam de rol die deze man in de laatste twee jaar van de oorlog in mijn leven speelde ter sprake. Dat was een belangrijke rol; het is behalve aan de buitengewone inspanningen die mijn moeder leverde, ook mede aan Bram Noë te danken dat wij tijdens de Hongerwinter van 1944-’45 geen werkelijk gebrek hadden. Voor mij was dat reden om nu eindelijk eens goed te gaan speuren wie die man nu eigenlijk was, een speurtocht die verrassende zaken opleverde.
Zo weet ik nu heel wat van Abram Noë - of Abraham Noë, want de schrijfwijze varieert, ook in officiële stukken. Ik weet meer, maar dat heeft anderzijds ook weer nieuwe vragen opgeroepen. Het is zo dom: in de tijd dat we alles aan iedereen kunnen vragen, zijn we niet geïnteresseerd en als we geïnteresseerd raken, is iedereen aan wie we alles hadden kunnen vragen inmiddels dood.
Sinds een paar dagen weet ik vrijwel alles van de afstamming van Bram Noë, dus als je me de naam van je oma van moeders kant zou kunnen geven, zou ik die relatie mogelijk kunnen nagaan. Voor wat mijzelf en dit Kustvaarforum betreft, blijven de volgende vragen...Wij weten niet hoe de familie-relatie in elkaar zat
- Abram Noë liet de Ardjoeno in 1936 nieuw bouwen bij Niestern. In november 1936 werd het schip opgeleverd.
- Waarom noemde hij het schip "Ardjoeno"? Was dat gewoon maar de naam van de vulkaan en vond hij die mooi, of had dat iets te maken met het s.s. Ardjoeno dat in 1891 bij de Schelde werd gebouwd voor de Rotterdamsche Lloyd?
- Bram Noë was van december 1893. Hij kan dus op zijn vroegst in 1907 naar zee zijn gegaan. Kan de Ardjoeno van de Lloyd zijn eerste schip zijn geweest? Die werd in 1908 verkocht, dus het is mogelijk. Die antwoorden zal ik hier waarschijnlijk niet vinden maar mogelijk wel het antwoord op de vraag:
- Waarom verkocht hij zijn eigen Ardjoeno na elf maanden alweer? In oktober 1937?
- Wat deed hij voordat hij de Ardjoeno liet bouwen? Bij wie voer hij en als wat?
- Ik meen me te herinneren dat hij van oorsprong een GHV-man was, maar hoe zat dat dan?
- Wat ging hij doen nadat hij de Ardjoeno had verkocht?
Veel vragen. Een paar antwoorden zou leuk zijn.
-----------------