Zeegaande tjalken.

van: www.kustvaartforum.com
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

restaurantschip Oranje in Svendborg

Bericht door Janna »

Was deze zomer in Svendborg, en de Oranje lag er nog. Aan boord een biertje gedronken, en afgezien van de aanpassingen om een terras aan dek te maken tbv de gasten ziet het schip er nog best origineel uit. Mooi houten roefje. Praatje gemaakt met de eigenaar en die heeft het schip al heel lang. Voordat hij het kocht was het een baggerscheepje zei hij.

Maar als ik het goed lees (https://www.fyens.dk/article/840246) is het inmiddels te koop.

Jørgen "Oranje" Jensen siger snart stop på restaurationsskibet Oranje. Nu er det officielt sat til salg. Pris: 3.975.000 kr.
Foto: TIM K. JENSEN
Spisesteder på

Iets voor de serieuze restaurateur. Wie o wie? Wel aan de prijs trouwens....
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

@Jan, de Ram Jensen werd in 2000 gesloopt door Orla's Produktforretning, Svendborg.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Theo Horsten plaatste deze foto in 2006 in het topic GOLDEN OLDIES, ook past ze erg goed in dit onderwerp.

En nu dan de echte ouwe potten...
Afbeelding
De motortjalk DOLFIJN in 1930.

Scheepswerf W. Rubertus, Groningen bouwde haar in 1912 als Dolfijn, hoewel haar naam in Moormans Jaarboek als DOLPHIJN wordt geschreven. In 1931 werd zij verkocht naar Duitsland zonder naamswisseling, in 1953 werd zij Ägir en in 1965 Uranus. De sloper maakte in 1975 een einde aan haar 63-jarig werkzaam leven.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Avontuur/Bert

Bericht door Ben »


Volgens mij is de "AVONTUUR" gebouwd scheepswerf Verstockt te Hoogezand 1902.
Voer in Denemarken als stenfisher onder de naam "ZIBA" voor Jan Agren te Korsor. Vroegere namen ENTERPRISE,SVEND,GITMAR en SARA. Als Ram Jensen in 1990 gesloopt.
Afbeelding
foto: collectie Jan Snijders.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Nederlandze zeetjalk Prinses Juliana werd in 1909 gebouwd bij scheepswerf W. Mulder, Stadskanaal, mat 89 brt en 117 ton dw. In 1938 ging zij naar Denemarken als Ingeborg, 1939 naar Zweden als Alfa, in 1961 Sinus. Sinds 1966 is zij als "pleasure-craft" in gebruik en werd zij in 1980 herdoopt in Sentosa. Of zij nog steeds rond vaart?

Afbeelding
Alfa.
Afbeelding
Sinus.
Binnenvaarder
Berichten: 2471
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Navigatie

Bericht door Binnenvaarder »

Mijn ouders hadden in de jaren 50 een tjalk de "Navigatie". Mijn vader heeft hiermee van 19?? tot ca 1953 naar Denemarken - Zweden gevaren. Het schip was uitgerust met motor en zeiltuigage. Later voer hij er schelpen mee vanaf het Wad, het schip is in april 1957 (na belading van schelpen) gezonken in de Stortemelk tussen Vlieland en Terschelling.
Hierbij nog een aantal foto's die ik vond. Een paar zijn volgens mij in het Trollhattenkanaal en waar het schip droog staat die zijn op het Wad gemaakt.
Afbeelding
Het kleine mannetje is mijn broer Peter (nu 60)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

richard schreef:hoi ben dit zijn foto's van mijn vader.
als het goed is zijn dit foto's die daar gemaakt zijn.
de man op de foto is mijn vader in zijn jonge jaren.

Afbeelding

Afbeelding
Het schip is de Lisa gebouwd rond 1902 in hoogezand
eigenaar welen von schulau thuishaven ergens aan de elbe, wist hij niet precies meer, meer als 60 jaar geleden.
DWT van het schip 195 T.
De Lisa is in 1900 als Nederlandse Engeline voor H. Kramer, Groningen gebouwd bij scheepswerf H. Kroese, Hoogezand, haar afm. waren 25.75 x 5.66 m. en een tonnage als Lisa van 111 brt. en 154 ton dw. In 1910 ging zij naar Duitsland als Lisa en in 1974 werd zij in het register doorgehaald, nadat zij in haar laatste jaren als mosselzuiger aktief was vanuit Bensersiel.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Ben »

Scheepswerf W. Mulder, Vierverlaten bouwde in 1889 voor duitse rekening de zeegaande tjalk ELISABETH. In 1965 werd zij, nog steeds onder dezelfde naam, gesloopt.
Hier ligt zij op waarschijnlijk op één van haar laatste reizen in het van Starkenborghkanaal in Groningen:

Afbeelding

Afbeelding
GerritJanRuijg
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 feb 2009 23:06
Locatie: Hoorn nh

Koftjalk Dolphijn of Dolfijn?

Bericht door GerritJanRuijg »

Deze zijn voor Ben. Een bijdrage aan de discussie of de koftjalk Dolphijn nu Dolfijn of Dolphijn heet. Uit de albums van G.Kuin-Meijer, voor ons tante Truus. Uit 1925:
Afbeelding
en
Afbeelding
Zij weet helaas niet wie de mensen op deze foto's zijn.
Met vriendelijke groeten,

Karla en Gerrit Jan Ruijg
Niets goedkoper dan leren van andermans fouten.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Deze week kreeg ik deze oude foto van een tjalk in de Oosterhaven in Groningen. Nieuw van de werf lijkt mij, een statieportret.
Welk schip het is weet ik niet. Het kleine roefje met slechts een patrijspoort lijkt mij Duits, geen vrouwen aan boord. Maar de vlag achterop lijkt mij er een van een of ander zeemanscollege, toch Nederlands? Heeft iemand deze foto ooit eerder ergens gezien?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie