Zeegaande tjalken.

van: www.kustvaartforum.com
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Jan Stolp »

Ik ben het met je eens dat het een voor een Duitse eigenaar gebouwde koftjalk moet zijn .Zo'n kleine maat hadden alleen Ost-Friesen.Kroese en Bodewes in Hoogezand bouwden meerdere "mini"koftjalken.
Groeten Jan
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koftjalk Dolphijn of Dolfijn?

Bericht door Ben »

GerritJanRuijg schreef:Een bijdrage aan de discussie of de koftjalk Dolphijn nu Dolfijn of Dolphijn heet.
@Gerrit Jan, bedankt voor de mooie foto's en het overtuigende bewijs dat de naam DOLPHIJN is.
Onderstaand een scan van haar levensloop uit Die Chronik der Deutschen Küstenmotorschiffe.

Afbeelding
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Dolphijn of Dolfijn?

Bericht door Just-ice »

GerritJanRuijg schreef:Deze zijn voor Ben. Een bijdrage aan de discussie of de koftjalk Dolphijn nu Dolfijn of Dolphijn heet. Uit de albums van G.Kuin-Meijer, voor ons tante Truus. Uit 1925:
Afbeelding
en
Afbeelding
Zij weet helaas niet wie de mensen op deze foto's zijn.
Met vriendelijke groeten,

Karla en Gerrit Jan Ruijg
Hoi Karla en Gerrit Jan,

Wat een prachtige foto's. Ontzettend leuk om de details van zo'n schip zo scherp in beeld te zien. Ik heb de foto's watertandend bekeken. We zijn op dit moment bezig met de restauratie (reconstructie) van de roef van onze koftjalk, en dit soort foto's zijn een gigantische hulp om te bepalen hoe de verschillende constructies in elkaar gezeten hebben.
Hartelijk dank voor het delen van deze mooie plaatjes!

Groeten, Just
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik heb hem al eens eerder laten zien, maar niet hier. Details van de Egberdine.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
compass

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door compass »

Hallo Harry,

Dat kistje op de roef intrigeert mij. Speciaal doel of gewoon een bak om piepers te jassen? Haakjes om hem aan de boeinig op te hangen.
Misschien om handlood bij de hand te houden ? Opgehoogde zijde voor windvang of scheefliggend schip ??? Allemaal vraagtekens....

Groeten,
Bert de Boer
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Jan Stolp »

Dat is een schuddelbak.Die hing over het boeisel of railing en daar kon je je handen wassen of de afwas doen.
Schuddel bak kan wel van skuttel, schotel of zo afgeleid zijn.
Er zat ook een gat in ,die je ook af kon sluiten om het water weg te laten lopen.
groeten Jan
compass

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door compass »

Bedankt Jan,

Ja, in het Gronings kennen we ook de 'schuddeldouk' (Schoteldoek, Theedoek)
Dus een buitenboordhangend-afwasteiltje.
Lijkt me heel goed vatbaar voor een her-introductie :)
Alleen die open handgrepen in de zijden. Kon niet echt veel water in dus.

Groeten,
Bert de Boer
Ole
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Locatie: Bremen, Duitsland
Contacteer:

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Ole »

Afbeelding
Deze afbeelding vond ik in het 1927 publiceerde boek Schepen die voorbijgaan, maar verder keen informatie om welk schip het gaat en waar het is.
Op de voorgrond is een tankstation te herkennen. De naam op de bord is Korthals & Twigt Oel Handel. wie weet meer?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Wrijfhout »

compass schreef:Hallo Harry,

Dat kistje op de roef intrigeert mij. Speciaal doel of gewoon een bak om piepers te jassen? Haakjes om hem aan de boeinig op te hangen.
Misschien om handlood bij de hand te houden ? Opgehoogde zijde voor windvang of scheefliggend schip ??? Allemaal vraagtekens....

Groeten,
Bert de Boer
Bert,

Jan Stolp was me al voor, dat 'schuddelbak' is inderdaad Gronings, Hollandse schippers noemden het 'spoelbak'. Was inderddad voor de doeleinden die Jan heeft genoemd.

gr. Harry

Afbeelding
Beurtmotor Cornelia van schipper Blom. Voor de stuurhut staat het buitenfornuis waarop werd gekookt. Aan de railing hangt de spoelbak waarin de schippersvrouw de afwas doet.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een interessant detail van een ansicht van de haven van Stade in de vijftiger of begin zestiger jaren. De mooie tjalk Reina werd in 1902 door de Gebroeders J. & G. Verstockt in Martenshoek met de naam Dolfijn opgeleverd. Wie de opdrachtgever was is mij niet bekend. In Die Chronik der deutschen Küstenmotorschiffe lees ik wel dat deze motortjalk op 6 augustus 1964 voor Friederichskoog gezonken is en niet geborgen werd. Weet iemand iets van de eerste eigenaar. De naam Dolfijn komt voor in de boeken van de familie Beck maar dat schip had een beduidend ouder bouwjaar. De klipper langszij van de tjalk zou ook wel eens van Nederlandse afkomst kunnen zijn, maar ja, hoe kom je daar nu nog achter?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie