hallo
wie kan mij helpen aan foto s tekeningen of i d van de tjalk MIZPAH
we zijn met familie onderzoek bezig maar we kunnen hier niet veel van vinden.
ik heb wel de maten van lengte en breedte maar verder zitten we vast
de lengte is in totaal 26,13 mtr
de breedte is 5,51 mtr.
diepgang is 2,29 mtr.
het schip heeft meerdere eigenaars gehad maar mn opa heeft hem laten bouwen bij
joh,berg scheepswerf en machinefabriek in farmsum in 1905 .
hij heeft gevaren oder de namen MIZPAH CONFIANCE ABEILLE NELLIE EN ANNA
VOLGENS BERICHTEN GESLOOPT IN 1985 IN DUITSLAND schijnt niet zeker te zijn.
ik wacht in spanning af. vr groet roelf
Zeegaande tjalken.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: 2 mast tjalk
Dag Roelf,
Allereerst welkom op ons mooie forum. Ik verwacht dat de moderator jouw bericht gaat verplaatsen, bijvoorbeeld naar "De tjalk in de binnen en buitenvaart", maar ik plaats er eerst even wat meer gegevens bij. Jij zoekt dus naar informatie over deze koftjalk, die maar een paar jaar in de binnenvaart heeft gezeten.:
1905 MIZPAH, eig. Willem Lanting in Gieterveen. PMFH
Tweemast staalijzeren koftjalk gebouwd in 1905 bij Niestern in Delfzijl, 1e scheepsmeting 8 juli 1905. 25,65 x 5,52 - 179 ton.
1907 CONFIANCE, eig Geert Hendriks in Hoogezand/Kielwindeweer. Aankoopprijs is 1.000,-
1917 ABEILLE, eig. Soc. Belge d’ Armements Maritime, Antwerpen
In 1922 gemotoriseerd met: tew 2 cil Woodward gloeikop
1923 NELLIE, eig. Berend Buisman, Groningen, PMLT
In 1926 gehermotoriseerd: 2 tew 2 cil 45 Pk Oberursel
1928 NELLIE, eig. Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, opgelegd.
1928 ANNA, eig. Ide Ahrens, Brake
In 1936 In 1936, bij Stenge & Sohn te Brake, met 5,50 meter verlengd: 122 BRT, 66 NRT, 180 DWT. 29,40 x 5,48 x 2,20 meter en een nieuwe motor ingebouwd: 4tew 3 cil 80 Pk Deutz (190x400)
1954 In de Duitse binnenvaart
1958 gesloopt in Duitsland.
De meer uitgebreide levensloop staat HIER beschreven.
In 2013 kwam Harry de Groot ook al eens met een foto van een onbekende Belgische tjalk die heel goed de ex-MIZPAH als ABEILLE zou kunnen zijn. Zeker omdat er drie militairen op de foto poseren. Daartegen pleit dat er maar 1 mast op de tjalk staat, maar die zou heel goed verwijderd kunnen zijn na de grote stormschade aan het tuig van 1907.
Allereerst welkom op ons mooie forum. Ik verwacht dat de moderator jouw bericht gaat verplaatsen, bijvoorbeeld naar "De tjalk in de binnen en buitenvaart", maar ik plaats er eerst even wat meer gegevens bij. Jij zoekt dus naar informatie over deze koftjalk, die maar een paar jaar in de binnenvaart heeft gezeten.:
1905 MIZPAH, eig. Willem Lanting in Gieterveen. PMFH
Tweemast staalijzeren koftjalk gebouwd in 1905 bij Niestern in Delfzijl, 1e scheepsmeting 8 juli 1905. 25,65 x 5,52 - 179 ton.
1907 CONFIANCE, eig Geert Hendriks in Hoogezand/Kielwindeweer. Aankoopprijs is 1.000,-
1917 ABEILLE, eig. Soc. Belge d’ Armements Maritime, Antwerpen
In 1922 gemotoriseerd met: tew 2 cil Woodward gloeikop
1923 NELLIE, eig. Berend Buisman, Groningen, PMLT
In 1926 gehermotoriseerd: 2 tew 2 cil 45 Pk Oberursel
1928 NELLIE, eig. Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, opgelegd.
1928 ANNA, eig. Ide Ahrens, Brake
In 1936 In 1936, bij Stenge & Sohn te Brake, met 5,50 meter verlengd: 122 BRT, 66 NRT, 180 DWT. 29,40 x 5,48 x 2,20 meter en een nieuwe motor ingebouwd: 4tew 3 cil 80 Pk Deutz (190x400)
1954 In de Duitse binnenvaart
1958 gesloopt in Duitsland.
De meer uitgebreide levensloop staat HIER beschreven.
In 2013 kwam Harry de Groot ook al eens met een foto van een onbekende Belgische tjalk die heel goed de ex-MIZPAH als ABEILLE zou kunnen zijn. Zeker omdat er drie militairen op de foto poseren. Daartegen pleit dat er maar 1 mast op de tjalk staat, maar die zou heel goed verwijderd kunnen zijn na de grote stormschade aan het tuig van 1907.
Wrijfhout schreef:
Deze oude foto wist ik onlangs op de kop te tikken: volgens opschrift op de achterzijde werd de foto omstreeks 1920 in Burcht (B) genomen. Maar welke is deze afgetuigde tjalk? Ook bij nauwkeurig onderzoek komt nergens een naam te voorschijn. Tot dusver heb ik twee zeetjalken kunnen traceren die naar België zijn gegaan, de Baltic die werd doorverkocht naar Frankrijk, maar die is het niet, en de Mizpah, daarna Confiance die in 1917 naar België werd verkocht en de naam Abeille kreeg. In 1923 werd het schip terugverkocht naar Nederland en kwam als Nellie van Berend Buisman weer in de vaart. Zou dat hem kunnen zijn? Vergelijkend fotomateriaal heb ik (nog) niet kunnen vinden.
gr. Harry
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Zeegaande tjalken.
Ambulant ,een van de vijf koftjalken die bij Barkmeijer Briltil zijn gebouwd allen met een prachtige lijn.
1909 160 tdw
In April 1918 op reis Rotterdam- Christiansand gebleven.
Groeten
Jan
1909 160 tdw
In April 1918 op reis Rotterdam- Christiansand gebleven.
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- ambulant.jpg (352.25 KiB) 3389 keer bekeken
Re: Zeegaande tjalken.
Ahoi allemal,
het is de IRMGARD ex ALFA, Bj 1912 bij W. Rubertus, Groningen
115 RT; 25,95 x 5,67 x 2,44
(Sammlung: Herbert Karting)
Gr. Armin
het is de IRMGARD ex ALFA, Bj 1912 bij W. Rubertus, Groningen
115 RT; 25,95 x 5,67 x 2,44
(Sammlung: Herbert Karting)
Gr. Armin
Re: Zeegaande tjalken.
bedankt Peter
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10 feb 2017 23:48
Re: Zeegaande tjalken.
Hallo Roelf.
Je bent op zoek naar gegevens van de koftjalk Nellie. vaan Berend Buisman Ik heb daar wat gegevens die ik gevonden heb op de site marhisdata. Die zou
je kunnen raadplegen.
Verder heb ik iets van de Raad van de Scheepvaart, over een akkefietje in de Stockholmer Scheren van de Nellie voor je. Ook de complete levensbeschrijving van Berend Buisman is voorhanden. Ik vraag me af wat je achternaam is. Ook een Buisman? Mijn naam is Jan Buisman en kom uit een kustvaartfamilie. Ook ik ben bezig met familieonderzoek en heb veel materiaal over de schepen en voorzaten van mijn familie die erop gevaren hebben.
Dit forum is geen genealogische site , het gaat dus te ver hierin verder op in te gaan. Bovendien is het te persoonlijk.
Ik stel voor dat je contact met me opneemt via internet janbuisman@52gmail.com of per telefoon ; 0651786795. Dan kunnen we info uitwisselen, wellicht worden we er alle twee wijzer van.
Je bent op zoek naar gegevens van de koftjalk Nellie. vaan Berend Buisman Ik heb daar wat gegevens die ik gevonden heb op de site marhisdata. Die zou
je kunnen raadplegen.
Verder heb ik iets van de Raad van de Scheepvaart, over een akkefietje in de Stockholmer Scheren van de Nellie voor je. Ook de complete levensbeschrijving van Berend Buisman is voorhanden. Ik vraag me af wat je achternaam is. Ook een Buisman? Mijn naam is Jan Buisman en kom uit een kustvaartfamilie. Ook ik ben bezig met familieonderzoek en heb veel materiaal over de schepen en voorzaten van mijn familie die erop gevaren hebben.
Dit forum is geen genealogische site , het gaat dus te ver hierin verder op in te gaan. Bovendien is het te persoonlijk.
Ik stel voor dat je contact met me opneemt via internet janbuisman@52gmail.com of per telefoon ; 0651786795. Dan kunnen we info uitwisselen, wellicht worden we er alle twee wijzer van.
Re: Zeegaande tjalken.
De zeetjalk Disponibel voer tot 1923 op zee:Re: Zeegaande tjalken.
Nog een kleine onbekende tjalk uit Krautsand op deze foto van Hamburg - ook met een mooi Hamburger Boot daarachter. Ze is langzij de tjalk Meridian, gebouwd 1907 bij Boerma Martenshoek.Ben schreef: ↑05 dec 2016 12:52 @Karel, de tekening komt uit het Duitse tijdschrift Piekfall, Mitteilungsblatt für die Freunde des Gaffelrigs.
@Ole, ik heb haar gevonden, zie de tekst onder de foto.Ole schreef:..........
Hier nog een oude foto van de haven in Krautsand.
krautsand met rechts tjalk pionier 1909 ex mijn streven ex dina jakoba werf vierverlaten.jpg
Gr. Ole