Ben heeft het nu over de hierboven getoonde foto Joop.
Groet
Jan
Zeegaande tjalken.
Re: Zeegaande tjalken.
Jan das duidelijk daar is ie niet verlengd als Ben dat bedoeld sorry sorry sorry dan heb ik het verkeerd begrepen heb ik weer wat goed te maken bij Ben
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Zeegaande tjalken.
Kost je een sigaar
Re: Zeegaande tjalken.
Ben rookt gelukkig geen grote kan ik mee leven gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Zeegaande tjalken.
@Joop, deze prachtige foto van de tjalk Zeemeeuw foto kost je geen sigaar oftewel is "umsonst", bijna zeker is zij DEZE Zeemeeuw van 1904.
Foto: collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
Foto: collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
Re: Zeegaande tjalken.
Schitterende foto ,zoveel op te zien!
Groet
Jan
Groet
Jan
Re: Zeegaande tjalken.
Inderdaad, wat een mooie plaat is dit. Goed gevonden Ben
We zitten er hier in onze eigen roef al een half uur op te studeren, en zien steeds meer
We zitten er hier in onze eigen roef al een half uur op te studeren, en zien steeds meer
Re: Zeegaande tjalken.
@Janna, om verder te (be)studeren en genieten
Re: Zeegaande tjalken.
Dank je Ben.
Nu zie je ook dat roefdak en -achterkant van hout zijn. Gebruikelijk voor zee- en koftjalken, die het kompas meestal achter een lichtrand in de roef hadden staan. Zodat het kompas wat zinnigs aan kon wijzen
Ook een leuk detail zijn die blokken aan het helmhout, voor de stuurtalies. Heb ook wel een helmhout met schijven in de kop gezien.
De grootschoot is uitgeschoren en opgeruimd, wellicht tbv minder 'zooi' op het achterdek, of bleef hij dan beter schoon?
Die boordlichten zover mogelijk naar buiten en achterop, zodat de schoot ze niet meenam, en ze zo min mogelijk door het zeil werden afgeschermd. Tegenwoordig is dat probleem ondervangen door rood boven groen in de mast. Er zijn heel wat zeilschepen overvaren voordat die oplossing bedacht werd.
Je vraagt je af of de fotograaf niet ook een plaatje van het voorschip heeft geschoten.
Nu zie je ook dat roefdak en -achterkant van hout zijn. Gebruikelijk voor zee- en koftjalken, die het kompas meestal achter een lichtrand in de roef hadden staan. Zodat het kompas wat zinnigs aan kon wijzen
Ook een leuk detail zijn die blokken aan het helmhout, voor de stuurtalies. Heb ook wel een helmhout met schijven in de kop gezien.
De grootschoot is uitgeschoren en opgeruimd, wellicht tbv minder 'zooi' op het achterdek, of bleef hij dan beter schoon?
Die boordlichten zover mogelijk naar buiten en achterop, zodat de schoot ze niet meenam, en ze zo min mogelijk door het zeil werden afgeschermd. Tegenwoordig is dat probleem ondervangen door rood boven groen in de mast. Er zijn heel wat zeilschepen overvaren voordat die oplossing bedacht werd.
Je vraagt je af of de fotograaf niet ook een plaatje van het voorschip heeft geschoten.