Veerboten op de Waddenzee.

van: www.kustvaartforum.com
Wrijfhout

Veerboten op de Waddenzee

Bericht door Wrijfhout » 27 feb 2006 17.20 21:15

Een paar daagjes Terschelling en een schat aan mooie foto's.

gr. Harry

Afbeelding
Rrronk,rrronk, rrronk, rrronk. Wat een prachtig geluid aan de uitlaat. De Terschellinger Bank onderweg naar Harlingen.

Afbeelding

Afbeelding

Als je net met genoegen naar zo'n oude langzaamloper hebt geluisterd zet een voorbij blazende Koegelwieck je weer met beide benen op de grond.

Afbeelding
Op de morgen van vertrek hoor je in de verte ineens een geluid dat je zegt dat je met je 'pakkelarie' op je nek een stapje harder moet lopen. 'Koko de vliegende knorrepot' (zo heb ik hem maar genoemd, naar iets uit mijn jeugd) komt er aan.

Afbeelding

En dan, grote klasse, komt het mooiste. De oude dame kent haar plaats. DE buik weer leeg en klaar om naar Harlingen te varen, weet ze dat ze deze race niet kan winnen. Ze wacht rustig tot de Friesland van de kant is en komt op een sukkeldrafje achter ons aan.

Afbeelding
Net als donderdag op de heenreis ligt de Amalfi zand te zuigen. "Ik krijg wel een plaatje, nou..." riep schipper Bokma mij toe. Bij deze, geef maar even een mailtje.

Afbeelding

en Koko, die is net bij de scheidingston...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Timco

Bericht door Timco » 06 apr 2007 17.20 21:20

Hier een berichtje van de wagenborgsite
Nieuwe vaste vaarverbinding naar Schiermonnikoog
Met ingang van 6 april 2007 is er een nieuwe vaarverbinding tussen het vaste land van Fryslân en Schiermonnikoog.
Dagelijks vaart er een passagiersdienst met een capaciteit van maximaal 85 personen tussen Landal Esonstad en Schiermonnikoog. Burgemeester mr. R.S. Cazemier van de gemeente Dongeradeel stelde de verbinding op 5 april jl. officieel in gebruik.
Het Friese Schiermonnikoog was tot nu toe alleen bereikbaar vanaf het Groningse Lauwersoog. Met het in dienst nemen van de haven van Landal Esonstad als aanlegplaats kan men er ook weer van de vaste wal van Fryslân heen.
Dagtrip
"Veel van onze gasten maken een dagtrip naar de eilanden. Deze vaarverbinding past uitstekend bij Landal Esonstad. De mogelijkheid om Nationaal Park Lauwersmeer, De Wadden en Nationaal Park Schiermonnikoog vanaf het water te ontdekken is voor gasten van bijzondere toegevoegde waarde." aldus Jan ten Hoor, parkmanager van Landal Esonstad.
Uitstraling
"Voor Wagenborg is deze nieuwe lijndienst één met een bijzonder attractieve uitstraling. De omgeving van het haventje aan het Lauwersmeer en het pittoreske vestingstadje zijn een bezoek meer dan waard", aldus Ger van Langen, directeur van Wagenborg Passagiersdiensten, dat op jaarbasis ca. 8.000 overtochten realiseert.

Gr. Timco

PiebeJanMan
Contacteer:

Bericht door PiebeJanMan » 06 mei 2007 17.20 11:18

Haha, leuk om te zien dat de lay-out van artikelen verschillend zijn in verschillende regio's: hier het artikel uit de editie van regio Noord (West??)-Friesland:

Afbeelding
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 25 mei 2007 17.20 08:39

Nog eentje van AG Ems, de Wappen von Borkum in Delfzijl.
Afbeelding

Gr. Jan Willem

K.BROUWER

Bericht door K.BROUWER » 25 jun 2007 17.20 23:45

Die polaroidfoto's van de Kalua zijn inderdaad door mij gemaakt eind
'82 in Luanda. We lagen daar vlees uit Frankrijk te lossen met de Jan-Willem. Herkende De Dageraad onmiddelijk daar ik er vroeger zelf vaak
als passagier op gezeten heb. Heb zelfs nog op de "rokende" Dr. Wagemaker en Marsdiep gezeten. Maar de Voorwaarts ben ik nog niet
op die sites tegengekomen :? . Van begin van m'n jeugd logeerde ik tijdens de vakanties altijd bij m'n grootouders,die woonden op Skil,
Havenstr. nr. 8 dus vlak bij de haven. Vanuit het dakraampje keek
je over de dijk over de zee. Nadat de dijk op D-hoogte was gebracht ging dat niet meer.Maar toen waren ze al overleden.

Nadat ze die Kuala gemeerd hadden ben ik eens gaan kijken........

Mocht niet a/b komen maar kon wel zien dat in die koffiesalon boven het
gewoon een puinzooi was...de negerhut van oom Tom zullen we maar zeggen :? . De houten potdeksels hingen er in brokstukken bij en de voorste ruiten waren allemaal vervangen door plexiglas.

Het schip werd toen nog steeds gebruikt voor passagiers/vrachtvervoer
tussen de Angolese havens,welke kan ik mij niet meer herinneren.Er waren erbij waar ik nooit van gehoord had dus mogelijk nog ergens een rivier op.

Het was de eerste en (gelukkig) ook de laatste keer dat ik in Luanda was dus weet niet of hij daar nog rondscharreld.

Je had het eens over het altijd over s.b. liggen van de Marsdiep, van m'n
grootvader eens gehoord dat de Marsdiep eens tegen de noordelijk houten
pier is gebotst en dat sindsdien geen slagzij meer had. Maar ja.....het is al
zo lang geleden dat ik het hem niet meer kan vragen 8) ,dus kijk maar
wat je hier aan hebt.

Groeten,K.Brouwer.

Roy-

Bericht door Roy- » 26 jun 2007 17.20 08:46

Hallo Koert,

Bedankt voor je reageren. Hier zaten we nu net om verlegen.
Toch eens kijken waar de Spietboys uithangen................

Wat de 'Marsdiep", 1926 betreft. Die heeft van haar nieuwbouw af scheef gelegen en dit is gebleven tot ze de sloophelling van Scheepssloperij Holland in 's Gravendeel opgetrokken werd.
Diverse eigenaren hebben verwoede pogingen ondernomen om haar recht te krijgen. Dit is echter nooit gelukt. Niet met ballast zetten en niet met vaste ballast.
Ik zou het niet zo goed weten, maar samen met m'n vrouw hebben we nog verwoede pogingen ondernomen om haar van de sloop te redden en er in Skil een museumschip van te maken. Deze plannen zijn om zeep geholpen door een paar dames van een andere stichting die ons als concurent zagen.
De "Marsdiep" gesloopt, maar hun eigen plannen gingen ook mooi niet door.....................
Tsja Skil, we hebben er ruim 12 jaar met plezier gewoond, maar ik kan er wel een boek over schrijven !. ( Ik doe het niet hoor, ik heb andere plannen..........).

Nogmaals dank voor je reactie, m.v.g. Roy

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 04 jul 2007 17.20 21:00

Het zusje van de Ostfriesland, de Münsterland:

Afbeelding

Gr. Jan Willem

Hessel
Contacteer:

Bericht door Hessel » 19 aug 2007 17.20 13:17

Hallo Allemaal,

eindelijk weer een reactie met foto's van mij
deze foto's zijn van donderdag 16-08-07 rond een uurtje
of half 4. Het waaide stevig kracht 6 we moesten de Midsland
assisteren het het verhalen van de lange kade naar de laad en loskade.
Dat deden wij met de Typhoon zat aan boord van de Typhoon heb een paar foto's
gemaakt met mijn mobiel en voeg ze hier bij toe. De boegschroef van de Midsland is
nog niet helemaal oke hij valt nog wel eens uit. Daarom waren wij ook stand-by om te zorgen
dat we het zelfde liedje als in 2005 kregen dat de Midsland op de havendam zat.

Hier volgen de foto's
Afbeelding
Typhoon heeft de sleeptros overgegeven aan de Midsland.
Afbeelding
De boegschroef doet het nu maar losgooien.
Afbeelding
Recht van voren en het walpersoneel links wacht op het teken om los te gooien.
Afbeelding
Midsland los van de kant op weg naar de laad en loskade.
Afbeelding
Met de kop even de kom in en een keesje overgooien waar de tros aan vast zit om
uit te geven naar de kant waar het walpersoneel klaar staat.
Groeten Hessel Buren Terschelling
http://www.tugsalvage.nl

Your Mayday is our call for giving assistence

PiebeJanMan
Contacteer:

Bericht door PiebeJanMan » 03 nov 2007 17.20 18:07

De SIER op de werf in Harlingen:

Afbeelding

Een van de vier schottel pompjets:
Afbeelding
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie