Dankzij het onovertroffen werk van het LVBHB wordt het misterie een beetje ontrafelt.Gert Schouwstra schreef:Hoi Pieter,
De originele Stânfries X heeft de tand des tijds niet overleefd.
De Dokkum I, die voor dezelfde rederij voer, was vrijwel identiek en is teruggerestaureerd tot Stânfries X.
Een heel klein beetje geschiedvervalsing dus, maar vertel het alsjeblieft niet verder......
Ver. De Binnenvaart geeft voor Stanfries X eu-nummer 2300566 => teboekstelling 566 B Rott 19??.
Als eerste naam Dokkum I en als bouwwerf en jaar Botje & Ensing 1911.
De Dokkum I is in de liggers alleen bekend met teboekstelling 567 B Rott . Het schip is gebouwd bij vd Giessen, Stormpolder, Krimpen ad IJssel in 1899 en was voorzien van een 20pk stoommachine. Latere naam 'Merwede'.
Meetbrieven R415N, G3926N.
De naam Stanfries X hoort bij een schip in 1912 gebouwd bij Botje Ensing & Co. Stoommachine 24pk. Dit schip gaat later 'Wijmerts' heten. Het is teboekgesteld als 15 B Leeuwarden 1926.
Meetbrieven G1291N, G4031N.
Teboekstelling 566 B Rott hoort bij het schip Drachten I dit schip werd in 1909 in de Stormpolder, Krimpen ad IJssel gebouwd. In 1950 wordt dit schip overgemeten. Het is dan verlengd en een motorschip geworden. Latere namen 'Leni' en 'Zwette".
Meetbrieven R3638N, R3852N, G7935N.
Het is dus dit schip wat de huidige Stanfries X moet zijn.