Rederij Stanfries.

Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Ramp met de Stanfries IV

Bericht door Gert Schouwstra »

23 januari 1932:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
26 januari:
Afbeelding
30 januari:
Afbeelding
2 februari:
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Ramp met de Stanfries IV

Bericht door Gert Schouwstra »

De ramp hield de gemoederen in friesland behoorlijk bezig. Elke dag was er wel wat te melden en er waren nog veel vragen. Dat leidde natuurlijk ook tot ingezonden brieven. En het was een tijd waarin alles veranderde. De Zuiderzee stond op het punt om afgesloten te worden.....
3 januari 1932:
Afbeelding
5 januari:
Afbeelding
6 januari:
Afbeelding
Dan wordt op 16 januari het eerste lichaam gevonden..
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Willemskade

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Bovenstaande, door mij aangepaste foto, plaatstte Gert Schouwstra op 30 december 2006.

Als ik die foto nog eens bekijk lijkt het mij dat dit de Willemskade is gezien in Noordelijke richting. Als dat klopt dan zat in dat grote herenhuis met het ene pijltje er boven de FBTO (Friese Boeren en Tuinders Onderlinge) en even verder op nummer 33 de CCLB (Coöperatieve Centrale Landbouw Boekhouding).
Op dat laatste kantoor hen ik gewerkt van 1957 tot midden 1964. Directeur was Anne Vondeling (tevens tweede kamerlid).
Rechts, niet te zien, op de hoek bij de brug was de tabakszaak van Tetman en Jarich de Vries (revue- en cabaretgezelschap) en ook rechts (ook niet te zien) was een kantoor van NHM (Nederlandsche Handels Maatschappij, later opgegaan in ABNAmro). Voor dat kantoor, kan ik mij herinneren, lagen in de jaren dat ik daar werkte de schepen van de Rederij Stanfries.
Ik heb ook altijd het idee gehad dat vervoersbedrijf STAD ALKMAAR ook met deze rederij te maken had.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Bertus

Bericht door Bertus »

Zag hier boven een schrijven staan waarin melding werd gemaakt dat Stanfries in 1855 2 stoomboten aanschafte tw. de Leeuwarden I en Leeuwarden II.
De Hr. Bessel Vliek uit Nijkerk heeft in de begin jaren 50 een oude Stanvries gekocht wat een Leeuarden is geweest. Welke weet ik niet.
Deze heeft hij Onderneming II genaamd, waar zij zoon Dirk als schipper op is gaan varen. De Onderneming I was een luxe motor met 70 of 90 pk Modag. Deze beide schepen voeren voor v.d Bunt, graanhandel uit Nijkerk naar Rotterdam om graan en / of veevoer te halen.
Hierbij 2 foto's van de Onderneming II in de begin jaren 50 liggende te Nijkerk.
Afbeelding

Afbeelding
Ik zat in 1953 op de Kon. Wilhelmina van het KOF te Amsterdam en ben in de vacantie een paar reizen meegeweest met Dirk Vliek op de Onderneming II.

D. Vliek heeft in 1976 de Bergwijk van de NRM gekocht, welke nu nog prachtig mooi opgebouwd vaart als Fortuna. In 1981 is ook de Mastwijk aangekocht als Ceres, maar deze is in 1992 weer verkocht als Variatie.
Zover ik weet vaart dit schip ook nog onder deze naam.
Zoniet zou ik dat erg graag willen ervaren.

Groeten Bertus.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rederij Stanfries

Bericht door Jan van der Doe »

In de jaren 1947-1950 heb ik in Haarlem gewoond en het meest van mijn vrije tijd werd doorgebracht an het Spaarne waar ook een kantoor was van de S.B.S. Mijn schoolvriend, Bram Noteboom zijn vader was voerman en bezorgde en haalde de lading aangevoerd door een schip van de SBS, de "HAARLEM".
Vele woensdagmiddagen fietse of lifte ik naar Amsterdam om met het schip mee terug te varen naar Haarlem. Het schip laadde altijd aan de Prins Hendrikkade.

Zijn hiervan nog foto's ?
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rederij Stanfries

Bericht door pieter53 »

Ik heb nog enige vraagjes met betrekking tot de (huidige) Stanfries X.

Dus eerst maar een fotootje (vanHarinxmakanaal 10 september 2009)
Afbeelding
Er wordt beweerd dat het schip eerst Dokkum I heette.
Enig idee wanneer het Stanfries X is gaan heten?
Ik zie op één van de ansichten (uit 1925) van Gert, geloof ik, een Stanfries X liggen, maar of dat dit schip is, durf ik niet te zeggen.

En weet iemand de geschiedenis tussen 1954 en nu?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rederij Stanfries

Bericht door pieter53 »

Even tussen door, voor wie het weten wilt....
Over het vergaan van de Stanfries IV schijnt zelfs een lied te bestaan zie hier bij schipbreuk.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rederij Stanfries

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi Pieter,

De originele Stânfries X heeft de tand des tijds niet overleefd.
De Dokkum I, die voor dezelfde rederij voer, was vrijwel identiek en is teruggerestaureerd tot Stânfries X.
Een heel klein beetje geschiedvervalsing dus, maar vertel het alsjeblieft niet verder...... :wink:
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rederij Stanfries

Bericht door pieter53 »

De Dokkum I, die voor dezelfde rederij voer, was vrijwel identiek en is teruggerestaureerd tot Stânfries X.
Een heel klein beetje geschiedvervalsing dus, maar vertel het alsjeblieft niet verder......
Als 'redacteur' van 'Binnenvaarttaal' heb ik natuurlijk de plicht de mensen correct voor te lichten.
Wat moet ik nu :cry:

Is er iets bekend over de eigenaren, namen, jaartallen tussen 1954 en 2002?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rederij Stanfries

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb alles wat ik weet in de database gezet.
Misschien weten ze aan boord nog wat meer te vertellen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie