Boele en Oosterwijk.

george
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 mar 2005 10:16
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door george »

op pagina 454 ligt een schip naast een kraan dit is de Joma hier op is Johannes Boele begonnen als 18 jarige schipper in 1936
dit schip samen met de Jorocor werd 1930 opgeleverd en waren 656 ton groot en hadden 2 "losbakken"
Deze schepen heeft de vader van Johannes Boele ,Teunis Boele nieuw laten bouwen
rechts houden
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Bedoel je die in de Rijnhaven bij Pakhuismeesteren George ?

Karel
george
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 mar 2005 10:16
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door george »

ja Karel
rechts houden
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Nu word er een hoop duidelijk, en houten schotten vanwege lossen met de bak.

In het MMR Joma s'Gravenhage nr. 2627 De Hoop Leiden 1929

Jorocor ,, 2633 ,, 1929

Liggers LVBHB onder zoeknaam Boele eignr.

Karel
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

De "Jorocor"is later de "Marinus-Nellie" van Ooome uit Raamsdonksveer geworden, die heeft er ook met de los instalatie meegevaren, in 1962 zaten we met mijn vader op de werf bij Hoebee en ging de oude motor er uit, een Curling of zoiets en kwam er een GM in en er werden twee roeren aangehangen.
Het schip is als "Courage"gesloopt.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Weer wat opgelost.

Wat mij nog steeds een raadsel is , is de zuiger Delta , zoals ik hem kende zag hij er altijd piekfijn uit.
Netjes in de verf, normale opbouw vergeleken bij andere pieremegoggels , zoals de Roterdam en de E55.
In mijn tijd was de 1e schipper een ouwe baggeraar uit Sliedrecht, volgens mij zat de bagger al achter zijn oren toen hij geboren werd. Hij had zijn ploeg behoorlijk onder de duim. 2e schipper Bas een vrij jonge vent. ze draaide 2 ploegendienst,
s'morgens 6 uur tot s'avonds 10 uur.
Het lossen met die speciale zuigmond was voor het schippersvolk een ramp, een lierdraad kreeg je en dan iedere keer
een klap op de bel en dan ging je een metertje voorruit tot de tweede klap op de bel.Dus je stond constant aan de draad.
Als er veel schelpen in het zand zaten , ging het persen erg moeilijk en stond je dik 3 uur aan de draad.

Tijdens het project A58 van uit Waarde en Bath draaide de Delta 24 uursdienst, vanwege de continu dienst van de
Belgische Hoppers waar wij laden. Wij voeren met een beperkt aantal motorschepen zodat er pauzes vielen bij de Delta.
Dit was gepland, het water in de sloten in de omgeving van de stortplaats werd gecontroleerd op zoutgehalte, dit bleef
onder een aanvaardbaar niveau op deze wijze. We gaven de zuiger een seintje als we eraan kwamen en de boel werd
dan opgestart.

Dit systeem hadden we ook uitgevoerd met project Straatsburgerdok, 24 uursdienst ( had niets met zout te maken)

Ik weet nog dat er een Sulzer in de Delta stond die afkomstig was uit een Duitse onderzeeboot.
Die motor was zo gebouwd dat hij in delen uit elkaar kon onderdeks in de duikboot, alleen het smeerolie-verbruik was
aanzienlijk, hij lekte aan alle kanten.
Als de bunkerboot kwam dan bracht hij gelijk een paar kuub smeerolie.
De enigste gegevens die ik kan vinden, onderstaande link.

https://www.lvbhb.nl/LSD/top/common/Q_De ... de=R34636N

Als ik naar de foto kijk op blz. 57 krijg ik het idee dat hij eerst winzuiger is geweest.

Bij de bouwplannen van de Grevelingensluis las ik , dat met de breedte van de sluis rekening moest worden gehouden
met de zuiger in de Grevelingen aangezien die 14 meter was. n.b. de sluis is 16 meter breed geworden.

Karel
Hans
Berichten: 7621
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Delta

Bericht door Hans »

Voor wat betreft bovenstaande over de Delta Karel, daar kan ik je ook geen antwoord op geven.
Misschien dat Bertus nog eens in zijn geheugen wil graven ? :wink:

Onderstaande foto's zijn van Karel en met zijn toestemming hier geplaatst.

Hij zal er zelf commentaar bij geven.

Dank je wel Karel!
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7621
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

B&O

Bericht door Hans »

file_zpsa5e20378.jpg
file_zpsa5e20378.jpg (34.16 KiB) 1900 keer bekeken
file_zps33c79feb.jpg
file_zps33c79feb.jpg (50.06 KiB) 1900 keer bekeken
file_zpsf12d3784.jpg
file_zpsf12d3784.jpg (186.68 KiB) 1900 keer bekeken
file_zpsc22380bd.jpg
file_zpsc22380bd.jpg (419.37 KiB) 1900 keer bekeken
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Eerste foto: Als ik nu de moderne stuurhuizen ziet met de zeer comfortabele stoelen, dan heb ik vroeger wat
af geleden met dit armzalige ding, er zat zelfs geen armleuning aan.(houten kont kreeg je er van).

Het had wel als voordeel dat je hem razendsnel opzij kon zetten. Radar stond aan bakboord, daglichtscherm bestond niet,
dus je zat in het voorzetscherm te koekeloeren. Bediening motor zat aan stuurboord, dus was het wel belangrijk dat je
hem snel kon verplaatsen als er actie ondernomen moest worden.

Karel
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

2e foto; ben even kwijt waar dit was.

3e foto; Mammoetdok Verolme ( Dok 7) , Esso Europoort was met schade van de helling gelopen, de dijk voor de deur
moest met de meeste spoed verwijderd worden, zodat het dok in gebruik genomen kon worden.

In '69 kreeg ik als een van de eerste Marifoon i.v.m. projecten Westerschelde.
Tijdens putje 1017, uitbreiding opslagterrein Key en Kramer Maassluis, zie foto bulldozer in het zand blz.466, kwam er
een ambtenaar aan boord die mij een examentje afnam over gebruik marifoon. kreeg het certificaat later opgestuurd.

De Zijpe lag voor een grote beurt aan de werf Lekkerkerk in 1971 en daar kwam een ambtenaar aan boord met de
mededeling, ik kom u een examen afnemen voor gebruik marifoon. Ik antwoordde, dat is prima en kreeg later nog
een marifooncertificaat opgestuurd.

Het schijnt nu iets anders te gaan heb ik begrepen.

Karel
Plaats reactie