Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

De Kreeft als loswal.
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Blik vanaf de achterzijde van een loswal.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Die onbekende kraan in Middelharnis heeft wel wat weg van de SHV 59.

https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3055/

Karel
velasquez

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door velasquez »

De kraan is gezien het embleem in de schoorsteen een van de vulkaan.
De SHV 59 is een zogenaamde zwanen nek ontworpen door Ir Falster.
De unieke brugkranen op de kolenpier 5 waalhaven en de schuifkranen waren ook zijn ontwerp.

gr.BB
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

file_zps75da298a.jpg
file_zps75da298a.jpg (127.68 KiB) 468 keer bekeken
file_zpsca6810c6.jpg
file_zpsca6810c6.jpg (265.71 KiB) 468 keer bekeken
Dan zouden dit kranen moeten zijn van Ir. Falster.
De schuifkraan is de Nimmerzat, een voormalige SHV kraan.
Die andere is kraan 59 van de SHV maar die zal ook wel een Oosterwijk naam hebben gehad.
Er staan er nog wel een paar open: Ooievaar en Kagoe hebben nog geen gezicht en een aantal anderen nog geen naam.
file_zps675c95c2.jpg
file_zps675c95c2.jpg (327.42 KiB) 468 keer bekeken
Dit is een foto van Swartouw met een vloot kranen op de achtergrond.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Bij de Ibis en de 59 zie ik wel de bekende Oosterwijk-grijper, bij de 59 een originele Oosterwijk trechter.

Karel


Blijft interessant Kranen, Hans. Vriend van mijn zoon was vorige week klaar met een karwei met de Thialf, tussen de
Shetland- en Faeröer eilanden. Een heli pikte hem op en nu vakantie op strand Turkije, vorige karwei met kraanschip
Svanen.
velasquez

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door velasquez »

Wat is het unieke aan de ontwerpen van IR. Falster.
De schuifkraan, dan lag het te lossen of laden schip tussen zeeboot en kraan, resultaat het zwenken en dus tijd verspilling was overbodig geworden.
De kraan had zijn ankers staan en via 2 pylonen stonden de draden op de zeeboot zodoende lag het te laden of te lossen schip vrij van de zeeboot en werd door lieren op de kraan verhaald.
Allemaal tijdwinst.
Een ploeg op deze kraan was vast en goed op elkaar ingespeeld, de tremmers in het binnenschip hoorden de bak aankomen doordat de kraanmachinist even de bak dichtklapte en direct weer open en werd op de plaats neergezet waar de tremmer het met zijn schop aangaf.
Indien er een zeeboot, toen met tussendekken, werd geladen met kolen had Ir Falster een trechter ontworpen met transportband die de kolen direct op de juiste plaats te deponeren zonder gebruik van mensen gaat weer sneller.
Voor de binnenschepen was er een bak ontworpen waar de uiteinden niet op de hoeken zaten maar half naar het middelpunt.
De Falsterbak, nog steeds overal in gebruik, maar waarom, deze bak kon direct onder de gangboorden van de schepen kolen of ander product oprapen.
De zwanenhals was eigenlijk ontworpen om passagiersschepen te bunkeren dan is het wenselijk dat de bak rustig boven het stortgat hang en niet gaat bewegen als de bak leeg valt.
Op deze schepen had men niet veel op met kolenstof en dergelijke.
Later zijn de Pamic en de Visufius de kolentransporteurs met jakops ladder die de bunkerkolen direct zonder stof te veroorzaken konden bunkeren.

gr.BB
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Berend, die kraan in Middelharnis is inderdaad een Vulcaan-kraan, even wat ouwe knarren geraadpleegd, no. onbekend.

Karel

De drijvende boeien uit de Vulcaanhaven hebben hier in Vlaardingen allemaal een plaatsje aan de wal gekregen op
diverse locaties als monument.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gert Schouwstra »

Je zou nog eens in het Noord-Hollands archief kunnen gaan neuzen. Ik vind daar de volgende verwijzing in hun fotoarchief van Conrad-Stork in Haarlem:
"Fotodocumentatie VI, hoofdgroep 31; fotocodenrs. 3132.1, draaitopkranen met vierhoeksgiek (grijper) voor Oosterwijk, Rotterdam." en
"Fotodocumentatie VIII, hoofdgroep 31; fotocodenrs. 314.2, brugcontainerkraan voor Oosterwijk, Rotterdam."
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ik had daar al eens een opmerking over gemaakt op een ander forum Gert.
Ik zal er eens een mail aan wagen en vragen wat of ze er precies van hebben en of het wat is voor het forum.
Dank in ieder geval voor de tip. :D
Groet,
Hans.
Plaats reactie