Boele en Oosterwijk.

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Gefeliciteerd
:P :lol:

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Dodo met Zijpe

Bericht door Hans »

Op een eerder plaatje van de 3 Scheldeschepen was aan de overkant van de Maas het kraanschip "DODO"te zien.
Hier een foto van wat dichterbij.
dodometzijpe.JPG
dodometzijpe.JPG (35.43 KiB) 4415 keer bekeken
Het mbs "Zijpe" van Oosterwijk is zojuist langszij gekomen en het lossen is begonnen.

De "DODO" is een van de laatste twee draadkranen van Oosterwijk.
Hij ligt nog steeds aan de Nesserdijk in Rotterdam en is nog in bedrijf, ook al is de grote drukte ook daar voorbij.

De andere is de "Nandoe".
Deze staat op de wal aan de Keilehaven in Rotterdam.
Alle andere draadkranen zijn ter ziele.

Mogelijk dat alleen de "FLAMINGO" nog ergens in bedrijf is.
Deze is overgenomen door het Zeehavenbedrijf Dordrecht en een aantal jaren geleden in Zwijndrecht op de
werf van Kooiman nog gereviseerd.
Is daarna uit beeld verdwenen.
Groet,
Hans.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ben ook ebven in het archief gedoken en heb er een paar oudjes uitgehaald. Zag trouwens gisteren dat de Zagri 3 aan het werk is bij de aanleg van een nieuwe brug bij Fonejacht in Friesland. Helaas geen gelegenheid om te stoppen.

Harry

Afbeelding

Afbeelding
De Zagr 12 is de voormalige kuster Hinde, in 1979 in Groningen gefotografeerd.

Afbeelding
De Zagri 27 was dacht ik een voormalige Franse Rijnsleepboot waarvan ik de naam even niet paraat heb.

Afbeelding
Een enorm schip met een lap sleeproer, lijkt me moeilijk te manoeuvreren...

Afbeelding
Een bizondere foto van het 'vluchtschip' Willem II, met het zusterschip Willem I heeft het jaren in de haven van Numansdorp gelegen. Omgeven met een waas van geheimzinnigheid werd algemeen aangenomen dat de schepen klaar lagen om in geval van oorlogsdreiging Regering en Koningshuis te evacueren. Na het wegvallen van de dreiging van de Koude Oorlog werden de schepen te koop aangeboden en kwamen in de Rotterdamse Leuvehaven te liggen. Boele & Oosterwijk heeft de schepen dacht opgekocht en als Zagri's in de vaart gebracht. Wie weet hier meer van en heeft eventueel foto's van de betreffende Zagri's?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Nog een foto van de Aelbrechtskade gemaakt over de nieuwbouw van de Beukelsbrug heen. De eerste kraan is de "AGAMI", daarachter de "Flamingo".

Kwalitatief misschien niet geweldig, maar het was de allereerste foto van de 2 kranen die ik aantrof. Ik wilde hem jullie niet onthouden.
Hans

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gast

Bericht door Gast »

Op 9 feb stond er een foto geplaatst door Hans over het lossen van zandschepen aan de Aelbrechtskade. Op de voorgrond staan twee drijvende bokken. Klopt mij informatie dat het gaat om de bok Assissent (de linker bok) van Van der Graaf en rechts de Hercules van een bedrijf uit Dordrecht. Deze rechtse bok werd meestal ingezet als hijbok (zie de ogen voor de geleide palen in de top van de poten).
Zijn er in de forum nog mensen met foto's van bokken uit de oude doos.

Groet,

Jan de Vries
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Al deze schepen waren uitgerust met een groot roer, zoals op de foto van de "Zijpe".

De schepen waren erg langzaam met manouvreren en er stond ook maar weinig kracht in, 500pk Deutz.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Huib

Bericht door Huib »

Vanmiddag een foto gemaakt in Stellendam van de Zagri 23.

Afbeelding

Gr, Huib
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Als ik die afbeelding zie van die twee kranen en de GMC vrachtauto op de voorgrond. Komen er wat oude herrinneringen boven. Ik zat nog op de lagereschool (wat nu basisschool is) en een vriendjevan mij zijn vader werkte bij AHA de Man op zo'n zand kipauto gelijk zoeen als op die foto. Die vader moest zand rijden voor deaanleg van vliegveld Zestienhoven (Rotterdam Airport) Dat zand kwam daar bij die kranen vandaan. En als wij dan vrij van school waren en het mocht dan gingen wij graag mee. Het waren maar korte ritjes zo van die Aelbrechtskade naar Zestienhoven.
Later ik was wat ouder en zat bij de Zeeverkenners als stuurman Wij hadden toen een oudesloepmet een diesel motortje. Ik weet nog dat dat motortje gerepareerd moest worden want wij zouden naar een waterkamp in de Biesbos gaan. Dat sloepje is toen met motor en al daar op een van die bakken gerepareerd. Dat lukte ons om dat daar te doen omdat een van onze verkennertjes familie van Boele of van Oosterhout was.

gr arij
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Aelbrechtskade

Bericht door Hans »

Forumleden, hij gaat lekker.
Hartstikke leuk dat jullie eea aan de vergetelheid willen helpen ontrukken.

Ik doe er nog eentje bij.

Een lekkere drukte op de Delfshavense Schie in het begin van de vijftiger jaren.

Rechts de Aelbrechtskade. Nu met de kraanschepen "MARABOE" en "FLAMINGO".
Langszij de kranen zo te zien, moeilijk hoor op die afstand, eerst een "ZAGRI" en daarachter de Sahara of de Gobi (Wat denk jij, Jan ?)

Aan de linkerzijde, aan de Spangensekade, ligt een stoomkraan.
Ook deze loste zand. Gravend in mijn herinnering kwamen daar zandschepen met als naam "LEKSTROOM" en dan een nummer.
Waren die schepen ook van Eerland uit Lekkerkerk, die van de sleepboten.

Deze beunschepen werden dacht ik ook getrokken door een Lekstroom sleepboot. Ik heb nog een foto van zo'n combinatie,
maar die is van wat verder af.
Die zet ik er zo nog wel even op.

Voor de wal rechts nog een aantal schepen die wachten op lossing.
Ligt er wat rommelig bij.
maraboeenflamingo.jpg
maraboeenflamingo.jpg (65.63 KiB) 4327 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Lekstroom nadert Lage Erfbrug

Bericht door Hans »

Beloofd is beloofd.

Over de Delfshavense Schie komt een Lekstroom ri. Lage Erfbrug.
Na de brug gaat het scherp naar bakboord en dan door de Pieter de Hooghbrug naar de Parksluizen.
Rechts de Aelbrechtskade, links de stomerij van Roelofs.
legelekstroominschie.jpg
legelekstroominschie.jpg (64.37 KiB) 4357 keer bekeken
Groet,
Hans.
Plaats reactie