Boele en Oosterwijk.

Gerrie

Trio (ex zagri 9 en Wllem 2

Bericht door Gerrie »

Hallo Allemaal

Hier een allereerste berichtje mijnerzijds.


De Trio is op 04-05-1987 op de Westerschelde nabij de Westketel gezonken
en vervolgens onder de wrakkenwet geplaatst.
Na gelicht te zijn is het schip gesloopt .

Gerrie
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Bedankt voor je aanvulling Gerrie. We hopen nog veel van je te mogen horen.

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gerrie

Boele &Oosterwijk

Bericht door Gerrie »

Beste Hans

Nou hier direct maar een tweede berichtje van mij.
Leuk trouwens dat je interresse uit gaat naar Boele & Oosterwijk.
Zelf ben ik ook altijd geinterresseerd in Beunschepen en zandzuigers
temeer omdat mijn vader daar vroeger werkzaam op is geweest.
FA Boele had vroeger een zandzuiger genaamd Junior hiervan moet nog een leuke foto in omloop zijn hangend in een gangboord van een beunschip.
Een poging het gezonken beunschip leeg te zuigen vlotte dusdanig snel dat de zandzuiger in het gangboord belandde omdat het beunschip plots aan de oppervlakte kwam. ( Ik ben benieuwd of iemand deze foto nog heeft ?)
Naar mijn weten zijn ook de volgende schepen nog in de vaart.
Rio 6 (ex zagri 7)
Rio Grande (ex Negeb)
Capie (ex Zagri 5) geheel verbouwd !
Wilhelmina (ex zagri 13)
Schouwen (ex zagri 24)

Nou een heel verhaal

succes verder!

Gerrie
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Rijnhaven

Bericht door Hans »

Ook in de Rijnhaven werd jarenlang zand gelost.
Hier een foto uit begin jaren 50 met een, waarschijnlijk door Oosterwijk gehuurde, stoomkraan.
Iemand enig idee welk schip er in lossing ligt.
Is zo te zien geen schip van Oosterwijk.

Het schip is de Joma van Boele met dank aan George

Daaronder een foto van dezelfde locatie een jaar later tijdens de Watersnood.
rijnhavenoosterwijk.jpg
rijnhavenoosterwijk.jpg (125.78 KiB) 4194 keer bekeken
zandtrechtersrijnhaven.jpg
zandtrechtersrijnhaven.jpg (64.19 KiB) 4194 keer bekeken
Groet,
Hans.
roy

boele en oosterwijk

Bericht door roy »

Bij die schpen die naar Nigeria gegaan zijn moet ook een zelflosser van Goedkhart uit Dord zitten. Deze toko was ook door BOKA overgenomen.
Dit zou de "Volkerak" geweest moeten zijn. Niet te verwarren met de "Volkerak" van Oosterwijk. Een bevestiging heb ik overigens nooit kunnen vinden.
Wat de z.g. "ruimtevaarders" van Oosterwijk betreft; hier hebben er enige in de 1e helft van de jaren 70 in het Zweedse Lulea gewerkt. Daar moet ook het voormalige particuliere tankertje "Corrie",( eigenaar W.Welbie), heen gegaan zijn, om vervolgens nooit meer terug te keren.
Een van de overslag schepen van Oosterwijk zou een midden sectie van de gesloopte "Tosari" van de Kon. R'damse Lloyd zijn.
De profiel zuiger "Ahoy" was de voormalige "Bussart", die als katapultschip i.o.v. Hitler gebouwd was. Waar is zij gebleven ?.
De tot beunschip verbouwde landingsbak "Waalhaven", later palenbak bij de "Ahoy" in de Zandweg was ook zo'n bekend schip in de jaren 60.
Oosterwijk heeft ook nog 4 voormalige Britse colliers gehad, t.w.: "Noordzee",en "Atlantic" die zelfvarend waren en gesleept de Oostzee" en "Zuidzee".
Zomaar wat namen die me te binnen schieten.
m.v.g. Roy
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

ex Negeb en ex Zagri 9

Bericht door Hans »

Dank zij de aanvullingen die jullie geven, kom je toch steeds weer een stapje verder en hoor je feiten die mij nog niet bekend waren.
Daar toe je het per slot van rekening toch voor.
Ik hoop dat jullie nog een tijdje zo doorgaan.

Dankzij de aanvullingen kan ik hier van twee voormalige Oosterwijk schepen een foto laten zien, maar dan in hun huidige gedaante.
Het waren de oorspronkelijk sleepschepen "NEGEB" en "GOBI", thans "RIO GRANDE" en "DENEB".

Fotos zijn gemaakt door Ben van der Westen en mogen met zijn toestemming in dit forum geplaatst worden.
Bedankt Ben.
riograndeexnegeb.jpg
riograndeexnegeb.jpg (74.69 KiB) 2265 keer bekeken
DenebexZagri9.jpg
DenebexZagri9.jpg (44.76 KiB) 2265 keer bekeken
Groet,
Hans.
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Beste Hans,
Heb altijd gemeend dat het voormalige sleepschip Gobi niets van doen heeft met de Deneb. De verwarring is mogelijk ontstaan omdat in het boekje 'Binnenvaart 2005" staat Deneb (ex. Gobi/Edelweiss).
Volgens mij is het altijd geweest:
Gobi, ex. Seam 6, geb. 1930 bij v.d. Giessen te Krimpen a.d. Ijssel. (gesloopt ?)
Deneb, ex. Edelweiss 30, ex. Seam 11, geb. 1930 bij de Groot & van Vliet te Slikkerveer. De afgeplatte spiegel aan de achterzijde is door de Schweizerische te Basel aangebracht om met de Edelweisss 30 de sluis van Straatsburg te kunnen passeren.
Ook vergelijking van de voorschepen van de Gobi en de Edelweiss 30 met die van de Deneb sterken mij in bovenstaande.
Met vriendelijke groet,
Wim.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Boele en Oosterwijk

Bericht door Hans »

Beste Wim,

Dank je wel voor je reactie.

Ik zit niet ver genoeg in de materie om jouw info te weerleggen. De info komt inderdaad ergens anders vandaan. Maar omdat er niet zoveel Gobi's zijn geweest, de tonnenmaat (dik 3000) en ik de zeeg wel overeen vond komen met het oude sleepschip, dacht ik dat het hier om het oude Boele en Oosterwijk schip ging.

Ik heb nog een foto van de ouwe Gobi van voren geefotografeerd en dan lijkt tie toch wel aardig. Zelfs het aantal bolders komt precies overeen. Deze foto mag helaas niet op het net ivm copyright.

Er heeft een foto op sleepschepen.nl gestaan van een sleepschip wat de maasbruggen in Rotterdam passeerde. Aan de rechterkant van die foto lag de Gobi in lossing langszij de Maraboe of Flamingo. De zeeg kwam er op die foto perfect uit.

Je hebt gelijk dat je reageert. Het moet wel waarheidsgetrouw blijven.

Nogmaals dank.

Groeten

Hans.
Groet,
Hans.
roy

boele en oosterwijk

Bericht door roy »

Er schiet me nog een naam binnen de "Slokop". Dit was een zelfzuigend beunschip. En er was toch ook nog een "Octopus" ?.
Er was ook een bodemzuigende bakkenlader genaamd "Rotterdam". Dit was een voormalige Rijnsleper.
De zuiger "Kil" van BOKA was eerst van Goedhard uit Dord. Ook dit was een voormalig landingsvaartuig waar een Bolnes in stond.
Deze zuiger heb ik in 2000 in de Zandweg zien werken waar in een grijs verleden de "Ahoy" ook had gelegen. Diverse hopperzuigers klapten vlak voor deze zuiger om hem van "voer" te voorzien.
Er zijn in iedergeval 2 ruimtevaarders omgebouwd om geduwd te worden.
Deze schepen voeren veelal op Wintham aan het Brusselse kanaal met fosfaat. Veelal geduwd door de "Concordia" van Ton Garsten uit Zwijdrecht.
Ik meen dat het de "Stier" en de "Kreeft" waren.
Weer zomaar wat herinneringen.
m.v.g. Roy
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Nandoe Keilehaven

Bericht door Hans »

Vanmorgen even naar Rotterdam geweest om, zoals beloofd, fotos van de "Nandoe" te maken.
Bij deze.
nandoe1.jpg
nandoe1.jpg (94.34 KiB) 2264 keer bekeken
Nandoe3.jpg
Nandoe3.jpg (102.09 KiB) 2264 keer bekeken
nandoe6.jpg
nandoe6.jpg (126.92 KiB) 2264 keer bekeken
Groet,
Hans.
Plaats reactie