Boele en Oosterwijk.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Die onbekende kraan in Middelharnis heeft wel wat weg van de SHV 59.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3055/
Karel
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3055/
Karel
Re: Boele en Oosterwijk.
De kraan is gezien het embleem in de schoorsteen een van de vulkaan.
De SHV 59 is een zogenaamde zwanen nek ontworpen door Ir Falster.
De unieke brugkranen op de kolenpier 5 waalhaven en de schuifkranen waren ook zijn ontwerp.
gr.BB
De SHV 59 is een zogenaamde zwanen nek ontworpen door Ir Falster.
De unieke brugkranen op de kolenpier 5 waalhaven en de schuifkranen waren ook zijn ontwerp.
gr.BB
Re: Boele en Oosterwijk.
De schuifkraan is de Nimmerzat, een voormalige SHV kraan.
Die andere is kraan 59 van de SHV maar die zal ook wel een Oosterwijk naam hebben gehad.
Er staan er nog wel een paar open: Ooievaar en Kagoe hebben nog geen gezicht en een aantal anderen nog geen naam.
Dit is een foto van Swartouw met een vloot kranen op de achtergrond.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Bij de Ibis en de 59 zie ik wel de bekende Oosterwijk-grijper, bij de 59 een originele Oosterwijk trechter.
Karel
Blijft interessant Kranen, Hans. Vriend van mijn zoon was vorige week klaar met een karwei met de Thialf, tussen de
Shetland- en Faeröer eilanden. Een heli pikte hem op en nu vakantie op strand Turkije, vorige karwei met kraanschip
Svanen.
Karel
Blijft interessant Kranen, Hans. Vriend van mijn zoon was vorige week klaar met een karwei met de Thialf, tussen de
Shetland- en Faeröer eilanden. Een heli pikte hem op en nu vakantie op strand Turkije, vorige karwei met kraanschip
Svanen.
Re: Boele en Oosterwijk.
Wat is het unieke aan de ontwerpen van IR. Falster.
De schuifkraan, dan lag het te lossen of laden schip tussen zeeboot en kraan, resultaat het zwenken en dus tijd verspilling was overbodig geworden.
De kraan had zijn ankers staan en via 2 pylonen stonden de draden op de zeeboot zodoende lag het te laden of te lossen schip vrij van de zeeboot en werd door lieren op de kraan verhaald.
Allemaal tijdwinst.
Een ploeg op deze kraan was vast en goed op elkaar ingespeeld, de tremmers in het binnenschip hoorden de bak aankomen doordat de kraanmachinist even de bak dichtklapte en direct weer open en werd op de plaats neergezet waar de tremmer het met zijn schop aangaf.
Indien er een zeeboot, toen met tussendekken, werd geladen met kolen had Ir Falster een trechter ontworpen met transportband die de kolen direct op de juiste plaats te deponeren zonder gebruik van mensen gaat weer sneller.
Voor de binnenschepen was er een bak ontworpen waar de uiteinden niet op de hoeken zaten maar half naar het middelpunt.
De Falsterbak, nog steeds overal in gebruik, maar waarom, deze bak kon direct onder de gangboorden van de schepen kolen of ander product oprapen.
De zwanenhals was eigenlijk ontworpen om passagiersschepen te bunkeren dan is het wenselijk dat de bak rustig boven het stortgat hang en niet gaat bewegen als de bak leeg valt.
Op deze schepen had men niet veel op met kolenstof en dergelijke.
Later zijn de Pamic en de Visufius de kolentransporteurs met jakops ladder die de bunkerkolen direct zonder stof te veroorzaken konden bunkeren.
gr.BB
De schuifkraan, dan lag het te lossen of laden schip tussen zeeboot en kraan, resultaat het zwenken en dus tijd verspilling was overbodig geworden.
De kraan had zijn ankers staan en via 2 pylonen stonden de draden op de zeeboot zodoende lag het te laden of te lossen schip vrij van de zeeboot en werd door lieren op de kraan verhaald.
Allemaal tijdwinst.
Een ploeg op deze kraan was vast en goed op elkaar ingespeeld, de tremmers in het binnenschip hoorden de bak aankomen doordat de kraanmachinist even de bak dichtklapte en direct weer open en werd op de plaats neergezet waar de tremmer het met zijn schop aangaf.
Indien er een zeeboot, toen met tussendekken, werd geladen met kolen had Ir Falster een trechter ontworpen met transportband die de kolen direct op de juiste plaats te deponeren zonder gebruik van mensen gaat weer sneller.
Voor de binnenschepen was er een bak ontworpen waar de uiteinden niet op de hoeken zaten maar half naar het middelpunt.
De Falsterbak, nog steeds overal in gebruik, maar waarom, deze bak kon direct onder de gangboorden van de schepen kolen of ander product oprapen.
De zwanenhals was eigenlijk ontworpen om passagiersschepen te bunkeren dan is het wenselijk dat de bak rustig boven het stortgat hang en niet gaat bewegen als de bak leeg valt.
Op deze schepen had men niet veel op met kolenstof en dergelijke.
Later zijn de Pamic en de Visufius de kolentransporteurs met jakops ladder die de bunkerkolen direct zonder stof te veroorzaken konden bunkeren.
gr.BB
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Berend, die kraan in Middelharnis is inderdaad een Vulcaan-kraan, even wat ouwe knarren geraadpleegd, no. onbekend.
Karel
De drijvende boeien uit de Vulcaanhaven hebben hier in Vlaardingen allemaal een plaatsje aan de wal gekregen op
diverse locaties als monument.
Karel
De drijvende boeien uit de Vulcaanhaven hebben hier in Vlaardingen allemaal een plaatsje aan de wal gekregen op
diverse locaties als monument.
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Je zou nog eens in het Noord-Hollands archief kunnen gaan neuzen. Ik vind daar de volgende verwijzing in hun fotoarchief van Conrad-Stork in Haarlem:
"Fotodocumentatie VI, hoofdgroep 31; fotocodenrs. 3132.1, draaitopkranen met vierhoeksgiek (grijper) voor Oosterwijk, Rotterdam." en
"Fotodocumentatie VIII, hoofdgroep 31; fotocodenrs. 314.2, brugcontainerkraan voor Oosterwijk, Rotterdam."
"Fotodocumentatie VI, hoofdgroep 31; fotocodenrs. 3132.1, draaitopkranen met vierhoeksgiek (grijper) voor Oosterwijk, Rotterdam." en
"Fotodocumentatie VIII, hoofdgroep 31; fotocodenrs. 314.2, brugcontainerkraan voor Oosterwijk, Rotterdam."
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Boele en Oosterwijk.
Ik had daar al eens een opmerking over gemaakt op een ander forum Gert.
Ik zal er eens een mail aan wagen en vragen wat of ze er precies van hebben en of het wat is voor het forum.
Dank in ieder geval voor de tip.
Ik zal er eens een mail aan wagen en vragen wat of ze er precies van hebben en of het wat is voor het forum.
Dank in ieder geval voor de tip.
Groet,
Hans.
Hans.