Boele en Oosterwijk.

Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Die mijnsteenbakken hebben nog een tijd lang in de rijnvaart gezeten.
De schottel installatie was eraf gehaald dus funktioneerden ze als gewone duwbakken.
Al hadden ze een ietwat afwijkende afmeting.
Ze waren vrij plomp gebouwd en duwden erg zwaar.

groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Wil ook nog weer even een duit in het zakje doen. Twee foto's gemaakt op 11 augustus 1988, ergens langs de Lek, maar ik weet niet waar. Wie wel?

Harry

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

De kraan, die in de 60' jaren aan de Oosterkade lag, was dat niet een voormalig middenschip van een T2 tanker.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Harry,
De 2 kraanschepen liggen aan de Schaardijk bij Kralingen.
De kraan waar de Schelde ligt is nu nog steeds volop in gebruik.
De Flamingo heeft daar tijdelijk gelegen tijdens een grotere zandaanvoer.
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Bedankt Evert, we zullen het er bij schrijven,

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Boele en OOsterwijk

Bericht door Hans »

Jullie zij echt goed bezig zeg. Klasse.

Even iets aanvullen.

Zoals je op de laatste foto's van de "Flamingo" kunt zien, staat er een andere kraan op dan vroeger.

Dat komt omdat de oorspronkelijke kraan lange tijd met een te grote en vooral te zware grijper heeft gewerkt, waardoor rond 1970 een essentieel deel van het topwerk op dusdanige wijze afbrak, dat de kraan niet meer gemaakt kon worden.

Hierop zijn door Oosterwijk de twee kolenkranen gekocht die vroeger aan de Waalhaven WZ bij de electriciteitscentrale stonden.

Een van de kranen is op de "Flamingo" gezet, met een ingekort topwerk i.v.m. de stabiliteit.

De ander is de "Nandoe" en die staat op de wal aan de Keilehaven (zie boven).
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Aelbrechtskade

Bericht door Hans »

Beste mensen,

Ik weet niet helemaal zeker of het forum ook voor dit soort fotos bedoeld is.
Maar omdat er niet veel fotos van die tijd zijn en het voor mij het het begin is van mijn interesse voor dat zandgebeuren waag ik het erop.

Harry, als je vind dat dit niet kan, laat het dan even weten, dan haal ik het er weer af.

Ik heb uit het ouderlijk fotoboek twee kiekjes geleend om te laten zien waar het voor mij allemaal begon.
Fotos zijn gemaakt op de Aelbrechtskade bij mijn grootouders voor de deur.
Mijn vader heeft die foto gemaakt en het ging toen natuurlijk om zijn ouders.
Achteraf wel jammer want ik had graag een foto van dat geheel gehad waar alles op te zien was geweest.
Maar er is toch nog wel wat van te vertellen.

Het zandschip direct achter mijn grootouders is de "Mark" of de "Dintel" (ik denk Dintel) van Oosterwijk, een heel smal sleepbeunschip van zo'n 1000 ton.
De grijpers konden alleen in lengterichting in het beun.
Gebeurde wel dat iemand met een lange stok in het gangboord stond om de grijper te sturen.

Het schip met de schoorsteen met witte band en een "N" in die band, is de "Oranje" van Van Nieuwpoort uit Gouda.
Naast de opbouw van de "Oranje" is de stuurhut zichtbaar van de "Trio II" van Oosterwijk.

Rechts naast mijn opa de voor de wal liggende "Goede Gunst" van Van Nieuwpoort.

Daarachter de "Flamingo" van Oosterwijk.

Op de tweede foto zijn de trechter van Van Nieuwpoort en de "Goede Gunst" wat beter zichtbaar.
Uiteraard de Flamingo op de achtergrond.
Kopievan097127resized_opa_oma_trio_II_oranje.jpg
Kopievan097127resized_opa_oma_trio_II_oranje.jpg (37.41 KiB) 2391 keer bekeken
FlamingoGoedeGunst.jpg
FlamingoGoedeGunst.jpg (41.71 KiB) 2391 keer bekeken
Groet,
Hans.
roy

boele en oosterwijk

Bericht door roy »

Laat ik nou in 1966 o.a. op die "Oranje" gevaren hebben !.
We zaten er toen mee op de Maas in het grind. De eigenaar was rederij VANIE uit Gouda. VANIE stond, hoe is het mogelijk, voor Van Nieuwpoort's Zand- & Grind Handel uit Gouda.
De "Oranje" was m'n 2e schip. Hiervoor had ik op het beunschip "Gouwestad" gevaren om te leren met draden en wrijfhouten om te gaan en niet te vergeten; zout van het dek boenen op het Haringvliet !!!. De "Gouwestad" was van Rederij Gouwestad, lees de G.B.C.,( Goudse Beton Centrale ), welke op haar beurt weer van; Van Nieuwpoort was......... Haar zuster was een jaar ouder, t.w. de "Rijnland".
Ze hadden in die tijd ook de zusjes "Quarta" en "Gerard" alsmede de "Secunda" en "Tertia". Er waren ook 2 luxe motoren, de "Maria" en de "Stad Gouda" als ik het me wel herinner, maar deze voeren toen al niet meer. Tot slot had de G.B.C. ook nog een cementtanker de "Houtmansgracht".
Zomaar even wat wederwaardigheden naast Oosterwijk.
m.v.g. Roy
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

voor zandzuiger Ahoy:
https://beeldbank.nationaalarchief.nl/index.php -->> onder zoekn zandzuiger inbrengen.
Wim
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Vond ook nog een reclamekaart van Aannemingsbedrijf Oosterwijk N.V., Rotterdam.

Harry

Afbeelding

De zandzuiger Ahoy met de Sahara langszij...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie