Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ik vind het prachtig Adrie!
Deze foto's zijn nieuw voor mij.
Reed zeker wel lekker zo'n directiewagen :lol:

Voor de geïnteresseerden: Inmiddels gevorderd tot en met pagina 27 met bijwerken.
Groet,
Hans.
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Goede zaak Hans, dat je de oude pagina's weer bijwerkt. Jammer dat zulke dingen gebeuren...... :?

Ik heb bij de Ver. De Binnenvaart eens even naar die "Orca" van Oosterwijk gekeken.
"Actania", 1956, Van Ommeren, tanksleepschip.
"Maas", 1978.
"Maas", 1980.
"Orca", 1981.
"Vita Nova", 1990
"Glissando", 1999.
afm. bij nieuwbouw : 99,82 x 12,00 x 2,82 m., 2469 ton.
later : 109,71 x 12,00 x 3,21 m., 2968 ton.
Er stond 1800 pk A.B.C. in.

Ik weet niet beter dan dat dit schip inmiddels gesloopt is. Dat staat overigens niet vermeld.

Wat Oosterwijk met het schip gedaan heeft weet ik ook niet, maar als "Glissando"voer ze veel op de Rijn en had luiken.

m.v.g., Roy
xilence
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 jun 2008 20:18
Locatie: Op de eilanden

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door xilence »

Dat ging lekker Hans, 2.5 liter 6 cylinder met in het interieur luxueuze zwarte Pullman bekleding. Zou hem zo terug willen hebben. :mrgreen:

Ik heb eigenlijk bar weinig foto's van de Eurogeul viel me nu op. Zal nog ff verder zoeken voor een betere foto.

Onderstaande foto is met de band opgebouwd. Later is er een sectie van de ponton met kraan en al verwijderd nadat de kraan zo was versleten dat opknappen geen zin meer had. Zo had je een ponton welk je kon koppelen als er ergens zand gelost moest worden met een transportband. Deze ponton(s) zijn pas geleden gesloopt, maar heeft nog jaren in dordrecht zijn werk gedaan icl de ponton van de Eurostroom waar later een hydraulische kraan was op geplaatst.


Afbeelding
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Glissando vaart nog steeds Roy, ligt nu in Kappele-op-den-Bos tussen Antwerpen en Brussel.

Karel
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Bedankt Karel, is dat ook weer rechtgezet............. :wink:
Misschien heb ik 'm opgemixt met een gemotoriseerd sleepschip zoals de "Frisia" :!: :?: .

m.v.g., Roy
Allen
Berichten: 629
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44
Locatie: Tukkerlaand

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Allen »

Ik ben totaal niet bekend met deze materie, dus plaats ik maar voor de vuist weg. 8)

REIGER

Afbeelding

Afbeelding
Grtn @Allen
Allen
Berichten: 629
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44
Locatie: Tukkerlaand

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Allen »

Nog maar een knipsel. :)

Afbeelding
Grtn @Allen
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Dat zijn nog eens leuke knipsels ! " En als het in de krant staat is het echt waar."

Dat ongeval op de Reiger was met de verhaal- lier , in '67 heeft dat zich herhaald. de Reiger lag in de Eemhaven Westzijde
Wij lagen met de Noordzee te lossen en de kraanschipper Jaap Oosterwijk ging verhalen (2 lierdraden) we hoorden een brul,
de tandwielen hadden zijn colbertjasje te pakken en trokken hem de lier in, gelukkig stond de lier in zijn laagste stand.
Toen wij erbij waren stond de lier te schokken met zijn bovenarm tegen de tandwielen, razend snel stop gezet en langzaam terug gedraaid. Wat bleek hij had een leren shagbuidel die zat precies klem tussen de eerste tandwielen, een enorme
vleeswond maar pezen en botten waren nog heel. De volgende dag is men begonnen met het maken van een afschermkap
over de lier.

Karel
xilence
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 jun 2008 20:18
Locatie: Op de eilanden

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door xilence »

karelzijpe schreef:Eurostroom, nu nog een foto van de Eurogeul, een van de twee had toch zo'n kraan van Keijzer ?

Karel
Dat klopt Karel, dat was de Eurostroom, toen nog de "Oosterschelde" Deze is zo rond 1977\78 in Kats op de ponton geplaatst.

Afbeelding

Vond in mijn verzameling nog een luchtfoto van de Schelphoek waar volgens mij de Zagri 25 of 26, daar ben ik niet zo in thuis, fosforslakken ligt te lossen bij de Europoort en Sterre der zee (Eurogeul)
Deze 2 schepen vaarden het water dun tussen Vlissingen en Schelphoek. Het is niet zo goed zichtbaar, maar als je klikt op de foto wordt het wat beter.
Afbeelding
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Het is allemaal weer machtig mooi mensen!
De locatie van beide krantenknipsels is dezelfde.
Vergelijk die kleine trechter van de oude Reiger eens met het stel wat op de foto met de Albatros en de Dodo staat.
De beide schepen die op de laatste foto zichtbaar zijn zijn de Sahara en de Gobi.

Foto's herplaatst tot en met pagina 29.
Groet,
Hans.
Plaats reactie