Boele en Oosterwijk.
Re: Boele en Oosterwijk.
Het buitenste schip is de Esperance 3,later Esperance zonder nummer van B.J.Blomberg.Ik heb er zelfs nog mee gevaren.
Groeten,Arie.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Ik heb alleen de lV en V gekend Arie. Dit is wat ik tegen kwam, de site van liggers- MMR is vernieuwd, werkt niet echt.
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/too ... ninLSD.php
Weinig overeenkomsten Hans, maar vanaf het water herken ik hem direct,lekker ruim voordek.
Karel
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/too ... ninLSD.php
Weinig overeenkomsten Hans, maar vanaf het water herken ik hem direct,lekker ruim voordek.
Karel
Re: Boele en Oosterwijk.
Die betreffende "Esperance" zal van origine niet van Blomberg geweest zijn.
Ik denk aan een voormalige hardloper / goederenschip uit de Rijnvaart. Is een ex Koeningsfelder misschien een optie ???.
m.v.g., Roy
Ik denk aan een voormalige hardloper / goederenschip uit de Rijnvaart. Is een ex Koeningsfelder misschien een optie ???.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Roy, de Jagerswijk van nv. Nieuwe Rijnvaart Mij 505,847 ton meetnr. A7476N misschien ?
Karel
Karel
Re: Boele en Oosterwijk.
De Esperance 3 was de Jagerswijk van de NRM en is 1n 1952 in Delft omgebouwd tot motorschip met 330 pk Widdop.
De Esperance 2 was de Oosterwijk,in 1949,omgebouwd in Meppel met 2 x 500 pk Paxman en enige jaren later kwam er 1 x 500 pk Superior-diesel in.
De Esperance was een luxemotor met 90 pk Industrie is verlengd met later 500 pk Paxman.
De Esperance 2 was de Oosterwijk,in 1949,omgebouwd in Meppel met 2 x 500 pk Paxman en enige jaren later kwam er 1 x 500 pk Superior-diesel in.
De Esperance was een luxemotor met 90 pk Industrie is verlengd met later 500 pk Paxman.
Groeten,Arie.
Re: Boele en Oosterwijk.
Knap gezien mannen dat van die Esperance.
En die aan de binnenkant ligt?
Zou dat de Oranje van Van Nieuwpoort kunnen zijn?
En die aan de binnenkant ligt?
Zou dat de Oranje van Van Nieuwpoort kunnen zijn?
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk
Ja Karel
Nostalgie de luxe , toen der tijd heb ik wel het meeste van de Oosterwijk scheepen gezien die in Capel loste , van de sleepbooten
Ida Maria Spera Marian Spes Bison Buffel Etc Etc gezien. Herrinner ook zeer goed dat Jaap oosterwijk de Bizon en Buffel kocht , beiden deze 2 booten kwamen naar Capel en laagen daar weken om naam en wat kleurtje te veranderen. Zie nog de sleepbooten voorstroom komen met een bak om die achter de paalen te trekken. Herrinneren ook die Amer etc etc die de Ijssel binnen kwamen waar de eerste gedachte was dat ze aan het afborrelen waren etc etc . En jaaren 1972 1973 wat er bij de vijf sluizen aan kwam overdag , de oosterwijk scheepen die moesten wachten , anker er onder en maffen .. Chinese continieu. Maar Chinese contineu heb ik zelf ook mee gemaakt , zondag s avond 11 ur lucht op de kar en vaaren maar. Als je geluk had een urtje maffen er tussen door. Vrijdags avond laat thuis en de koffer in tot Zaterdag s middag 3 uur . S avonds om 6 uur gaan stappen en om 12 uur dood moe . Zondags morgen 12 uur uit het nest en dezelfde avond om 11 uur begon het feest weer
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Rijnhaven
In Liggers Scheepmeetingsdienst staat vermeld dat op 18 juni 1948 in Krimpen a/d IJssel is gemeten:Hans schreef:Het is november 1948.
Rotterdam is nu pas goed begonnen met de herbouw na het einde van de oorlog.
En daar is zand voor nodig, veel zand.
Aan de losplaats aan de Rijnhaven ligt een stoomkraan van Van Driel.
Het beunschip Denemarken is mij onbekend.
Daarvoor ben ik altijd weer blij dat er een scheepvaart forum is.
Nog niet zo lang geleden, op pagina 441 , kwam de bezichtiging van een paar schepen in het buitenland ter sprake.
Zou dit er een van zijn?
En wie weet wat van dit schip.
©GaHetNa
een elevatorbak lang 47,28 m.,
breed 8,96 m.
en een inzinking van 3,55 m.
waterverplaatsing 990,383 ton.
Naam: Denemarken.
Eigenaar: Boele en Oosterwijk.
Op 25 juni 1948 werd gemeten een elevatorbak van dezelfde afmetingen als hierboven.
Naam: Noorwegen
Eigenaar: Boele en Oosterwijk
Op 12 juli 1948 werd een derde elevatorbak gemeten, gebouwd in Hamburg in 1940, met dezelfde maten als de vorige twee.
Naam: Zweden
Eigenaar: Boele en Oosterwijk
Weer een vraag beantwoord want dit moeten wel die bakken zijn die uit Noorwegen kwamen.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk.
Deze historie met dat vuilnis vaaren inOslo werd in 1948 afgeslooten , en er waren een heele vloot van die bakken. Of deze bakken aan Oosterwijk verkocht zijn weet ik niet maar zal eens rond snuffelen hier
https://www.aftenposten.no/nyheter/Badei ... 28326.html
Onder deze link meer foto s van die vuilnis handel
https://www.digitaltmuseum.no/search?que ... %C3%B8yene
Klik op de thumbnail , daarna klik last ned Groote foto
https://www.aftenposten.no/nyheter/Badei ... 28326.html
Onder deze link meer foto s van die vuilnis handel
https://www.digitaltmuseum.no/search?que ... %C3%B8yene
Klik op de thumbnail , daarna klik last ned Groote foto
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.