De Haas Tankvaartbedrijf.

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Wrijfhout »

Her en der worden foto's van De Haas tankers geplaatst en op den duur weet je niet meer waar ze staan, reden om er een apart onderwerp voor te starten.

Harry

Afbeelding

De Archernar met hoogwater bij Linne
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

Reactie voor Jan van der Doe:
De Nedlloyd 11 is in 1950 gebouwd als Arcturus. 50 x 6.60 en 200 pk.
Aludra was meen ik haar derde naam.
De Aludra op je foto is van latere datum. 60x7.00 en 250 pk. en had een ketel en een schoorsteen.
In die tijd wisselde enkele schepen van naam i.v.m. contracten met Purfina. Ik neem aan dat dit hier ook het geval was.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Hank,

Dat het schip, de "Aludra" meerdere namen heeft gehad had ik al eens eerder gelezen.
Toen ik aan boord was, stond er ook een ketel in met de gebruikelijke schoorsteen, maar als er stoom was van de wal, werd het niet gebruikt.

Op de foto die ik heb geplaatst is de schoorsteen er afgehaald vanwege de vaart op de West-Duitse kanalen.

Op de "Achernar" vaarde toen een zwager van de kapitein van de "Aludra",
Jan(n)us van der Laan.
Het bijzondere van dit schip en de "Arctures" was, dat de kapiteins woning voorop stond.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
roy

de haas tankers

Bericht door roy »

Jan v/d. Laan kwam later op kantoor de afdeling personeelszaken runnen en had Eddie de Haas boven zich en Frans Ekkebus'( ex "Alnati", later de "Orion") aan zijn zijde. Frans is helaas al vroeg overleden en Jan v/d.Laan is na z'n pensioen weer terug naar Groningen verhuist.
Ik heb veel op tankers van De Haas en later Neddlloyd Rijn- en Binnenvaart gevaren. De tijd bij De Haas was echter gezelliger.
Wie weet waar en wanneer de ex "Atria" gesloopt is. Ze heeft nog jaren als "Patria" als bunkertanker bij de Kon.Marine gevaren. Na komst van de nieuwe "Patria" is zij echter verkocht. Maar aan wie ?. Waarschijnlijk is ze opgekocht als slooptonnage.
Verscheidene onderdelen van de ex "Atria" kom ik nog dagelijks in onderdelen tegen a/b. van de m.s.b."Dombo" en s.s.b. "Y-8122".
Dit had ik in 1974 nooit kunnen vermoeden toen ik op de "Atria" voer.
m.v.g. Roy
roy

de haas tankers

Bericht door roy »

Nog zo'n typies De Haas Tankers schip; de "Alpherat". Aanvankelijk wel een fraai schip, maar later verlengd en voorzien van kalfdekken en door het vele partijen laden en veel scheef liggen een draai op het schip van hier tot Tokio. Als ze b.b. voor aan haar merk lag, was dat ook s.b. achter ook het geval. Keek je dan s.b. voor en b.b. achter kon ze nog wel een c.m. of 2 zakken...................
Toch schijnt de Nedlloyd dit schip 2e hands verkocht te hebben i.p.v. zoals vele running-mates van haar, linea recta naar de Moerdijk om later een voor een in s'Gravendeel voor een enkele reis de sloophelling opgetrokken te worden.
Maar wie heeft deze tanker gekocht en hoe kwam ze te heten ?. Vaart ze nu eigenlijk nog wel ?. Ik ben haar in ieder geval nooit meer tegen gekomen.
Op de "Alpherat" heb ik een van de meest positieve ervaringen in de binnenvaart opgedaan. We ragden wel dag en nacht door, maar er heerste wel een zeer goede sfeer aan boord. Bovendien van werken ga je niet zomaar dood hoor !!!.
m.v.g. Roy
louis le poole

Bericht door louis le poole »

herinner me van eind '50 de icarus en andere schepen van de haas, bergen op zoom, die veelal stroomopwaarts op de gelderse ijssel voeren voorbij gorssel. op weg naar twenthe?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

In 1981 zag je de Trave veel in Groningen. Overduideliojk een voormalige De Haas tanker. Alleen heb ik nooit genoteerd welk schip het is geweest, weet iemand de oude naam en wat er van het schip is geworden?

Harry

Afbeelding

mts. Trave, Dieter Dressler, Lübeck.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

In Binnenvaart '93 staat een Trave van D. Dresler uit 's Gravendeel.
ex-Neska 63/ Delstor 6/ Alida/ Calpam 20/ Pam20.
Europanr. 23.10405
Afm. 66,88 x 7,04
Zou hem kunnen zijn?
Groetjes
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Die was het niet Jan, dat was een heel ander schip zoals je hieronder kunt zien,

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Da's duidelijk ja.
Groetjes
Plaats reactie