De Haas Tankvaartbedrijf.

kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

ach klaas ten eerste we worden ouder ,en ten tweede we proberen elkaar te helpen toch?
zoveel haas mannen zijn er nou ook weer niet op het forum aan wezig ,of laten zich horen ,jammer.
falcon
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 mei 2007 22:22
Locatie: maassluis

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door falcon »

k-k schreef: 07 jun 2017 11:33 Inderdaad Wout, je hebt gelijk. Ben blij dat je meekijkt. Had in eerste instantie alleen maar de stuurhut met de boordlichten daar bovenop gezien. Er staat inderdaad een Total-bord op. Bij de Aldabi stond een Esso-bord achter op de machinekamer. Ook zijn de trunkhoofden hoger en bij de Aldabi stonden vrij grote herftkisten aan dek. Had hetzelfde plaatje ooit opgeslagen, maar weet niet meer waar ik het tegen kwam. Heb er 1967 bij gezet. Zal de tekst aanpassen. Gr. Klaas.
Hallo Klaas, Kajoe,

Het bunkerscheepje bij het voorschip van de Arcturus zou de Peter kunnen zijn van destijds Ribbens (?) uit Hansweert, de latere Fiwado 5. Na verkoop als Peter heeft ze ook nog enige tijd onder de naam Valeta 5 gevaren. Ze kwam in elk geval van dezelfde bouwwerf, De Hoop in Schiedam.

Groeten,

Kees
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Hallo Kees, Van zo'n antwoord word ik dan weer blij. Wel geen Aldabi, maar toch een concrete naam. Bedankt zover. We zijn ook nog aan het naamzoeken op de VT site. Misschien dat het ook daar een eitje voor je is. Gr. Klaas.
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Wim52 »

Hoewel ik niet zo'n actieve deelnemer ben op dit forum, volg ik de postings over de Haas altijd wel. Zo ook over de Aldabi, het smeerolie bunker tankscheepje. Heb in de zomers van 70', 71 en 72 afgelost als matroos (deed vakantie werk als aflosser) op de Aldabi. Was toen verhuurd bij Shell en deed smeerolie bunkerwerk in A'dam. Meestal midweeks een keer naar R'dam om smeerolie te laden (soms 6 verschillende partijen in 6 tanks) en dan snel weer naar A'dam. En als het helemaal dringend was, dan werd de smeerolie in vaten naar A'dam gebracht, waar wij ze dan leegzogen met onze eigen lospomp. Hadden zelfs een aparte 2" slang met zuigpijp voor dit werk. Was wel stevig aanpakken, geen giek dus de 2" losslang met ellenbogenstoom naar boven halen en aankoppelen. Of met de slang door de opbouw en via een trap de machinekamer in, want de smeerolie van het zeeschip had geen aansluiting aan dek. Dus het was allemaal wat minder gestroomlijnd dan nu, maar denk er nog steeds met plezier aan terug.

Groet
Wim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Hallo Wim, Ben je verhuisd? Heb, als ik me niet vergis, reacties van je gezien uit Australië. Ondanks dat de Aldabi het kleinste scheepje was bij de Haas vond ik het wel een parmantig ding. Wel eens een keertje met de Alioth "meegenomen" van Vreeswijk naar Pernis.Wat ik me afvroeg en me niet meer herinner is of er achterop ook nog accomodatie was. Of leefde de gehele crew voorop? En wie zorgde voor de kost? Deed Arie dat, of mocht de matroos dat doen. In mijn vrijgezellentijd op Engelina en Alcyone heb ik altijd zelf gekookt en was de stuurman bij me in de kost. Op de Alcyone was er voorop wel gelegenheid om te koken, maar ook daar was ondanks het witte roefje alles onderdeks. Meestal sleepte ik de beide prakken op een dienblad mee naar boven en aten we gezellig samen in de stuurhut. We hadden wel de afspraak dat de kok niet hoefde af te wassen. Je leefde wel op een heel andere manier als aan de wal en zorgde altijd dat er voor een aantal dagen eten aan boord was. Toch wel eens meegemaakt dat we in bietencampagne als ontbijt gebakken aardappelen aten. We voeren toen op de Gouwe op weg naar Halfweg. In Alphen aan den Rijn eerst maar eens uitgebreid gefourageerd. De oorzaak dat het brood op was kwam omdat je je geen tijd gunde om te stoppen om boodschappen te doen. Of je miste de "Wies" op het A-R kanaal bij Jutphaas. Gr. Klaas.
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Wim52 »

Klaas je geheugen is prima en ik ben inderdaad weer verhuisd. Heb Australie achter me gelaten in 2014, heb mijn echtgenote naar Belgie verhuisd en heb zelf nog 2 jaar in China gewerkt. Maar goed om even in te gaan op je vragen over de Aldabi. De matroos sliep achterop. Achter de machinekamer zat nog een klein verblijf. De kapitein sliep voorop en daar was ook de keuken en het dagverblijf. Zover ik me kan herinneren kookte Arie altijd en dat is maar goed ook, want mijn kookkunsten zijn niet om over naar huis te schrijven. Trouwens bij Arie zat ik veel aan het roer, want hij wilde graag rommelen aan dek. En ik vond het wel best. Trouwens in die vakantie periodes heb ik ook eens afgelost op de Engelina bij ik meen Ab de Jong. Was trouwens ook wel leuk, naar de Gruyter in Den Bosch met stookolie, of naar Veghel bij Campina. Allemaal kleine partijtjes.

Gr. Wim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Helaas heeft Photobucket al mijn plaatjes geblokkeerd en wil jaarlijks dik geld zien om ze vrij te zetten. Dat gaat hem dus niet worden. Eens kijken voor een alternatief en als dat er is wordt het terugzetten een klus voor de winterperiode. Wil iemand tussentijds ter wille zijn met een plaatje via de mail. Gr. Klaas.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door teerkwast »

Ja Klaas ik ga daar ook niet in mee, ook imageschack is flinkduurder geworden. Maar ik heb een alternatief gevonden. Imgur, wel even uitzoeken hoe het werkt klaas
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Ook daar zullen we op den duur worden "geschoren" Bart. Niets in deze wereld is gratis en men wil op een gegeven moment cashen. Met al die reclame word ik er ook niet vrolijker op. We zien wel. Ben inmiddels bezig ze bij het Forum als bijlage te plaatsen. Vooraan begonnen. Wordt wel iets, maar gaat wel een beetje tijd in zitten. Doen we als "stopwerk". Intussen gevorderd tot pag. 33. Er gaan niet meer dan 8 plaatjes bij een bericht. De ontbrekende zijn wel op te roepen via de blauwe link. Zolang ik nog niet hoef te betalen voor het stallen bij Photobucket blijft dat zo. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

wim52 je bedoel dan deze foto had ik al eens eerder geplaatst maar bij deze een stukje herinnering uit den bosch bij de gruyter wij losten daar altijd suiker van de VCS Dinteloord


dan de nieuwe klaas
https://denboschpubliek.hosting.deventit ... &index=245
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie